|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>رشوه خواری > آثار سوء رشوه خواری
شماره مقاله : 2606 تعداد مشاهده : 549 تاریخ افزودن مقاله : 22/5/1389
|
آثار سوء رشوه خواری
آثار سوء رشوه خواري عبارتند: ظلم در حق توده هاي مستضعف، تضييع حقوق اين بيچارگان، در صورت امتياز دادن به آنان، گرفتن رشوه هاي سنگين، سقوط فضايل اخلاقي قضات، مسئولين و كارمنداني كه رشوه دريافت مي كنند. ضعف ايمان رشوه خواران. گرفتار خشم الهي در دنيا و آخرت، دانستن اين مطلب لازم است كه الله تعالي خلاف كاران را مهلت مي دهد و از وضع و حال آنان غافل نيست، الله تعالي برخي از ظالمان را در دنيا پيش از آخرت به سزاي اعمالشان مي رساند و سهم بزرگ عذابشان در قيامت در انتظارشان است...
در حديث صحيح آمده است كه رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرموده اند: «مَا مِنْ ذنْبٍ أَجْدَرُ أَنْ يُقحَّلَ اللهُ تَعالَي يَصاحِبهِ ألْعُقُوْبَةَ فيِ الدُّنْياَ مَعَ ما يَدَّ جِزو لَهُ فِي الآخِرَةِ: مِثْلُ الْبَغْيِ وَ قَطِيْعةِ الرَّحِمِ» «ظلم و قطع رابطه خويشاوندي از همه گناهان شايسته تراند كه الله تعالي عذاب آن ها را در دنيا به صاحبش رسانده و علاوه از آن عذاب آخرت آن را هم برايش ذخيره كند». ابن ماجه (4211)
بدون ترديد رشوه و همه ي انواع ظلم از مواردي هستند كه الله عزوجل حرام نموده است، در صحيح بخاري و مسلم روايت است كه رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرموده اند: «إنَّ اللَّهَ لَيُمْلِي لِلظَّالِمِ حَتَّى إِذَا أَخَذَهُ لَمْ يُفْلِتْهُ»«همانا الله به فرد ستمگر، مهلت ميدهد ولي هنگامي كه او را مؤاخذه كند، رهايش نميسازد». بخاري (4686) و مسلم (2583)
سپس رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ اين آيه را تلاوت كرد: [وَكَذَلِكَ أَخْذُ رَبِّكَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَى وَهِيَ ظَالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِيمٌ شَدِيدٌ (102)] (هود/102) «مؤاخذه ي پروردگارت چنين است هرگاه بخواهد آبادي هايي را مؤاخذه كند كه ستم كرده اند، همانا عقاب الله تعالي دردناك و سخت خواهد بود».
شيخ ابن عثيمين- كتاب الدعوة (5)، (2/44، 45) IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|