Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند:
"يا معشر الشباب، من استطاع منكم الباءة فليتزوج، فانه اغض للبصر و احصن للفرْج" (بخارى : 5066/112/9 و مسلم : 1400/1018/2)
"اي جماعت جوانان، هر کس از شما که توانايي ازدواج را داشته باشد پس ازدواج کند؛ زيرا ازدواج بهتر چشم را (از حرام) مي‌پوشاند و بهتر فرج را (از حرام) محافظت مي‌کند، و کسي که نتوانست (ازدواج کند) بايد روزه بگيرد؛ چون روزه او را از حرام نگاه ميدارد (زيرا شهوت جنسي او را کم مي‌کند)

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>زیارت > مسائل ممنوع متعلق به زیارت قبور

شماره مقاله : 2590              تعداد مشاهده : 367             تاریخ افزودن مقاله : 22/5/1389

 مسائل ممنوعی که متعلق به قبور و زيارت آن هاست

 

بسم الله الرحمن الرحيم
 

الحمدلله رب العالمين و الصلاة و السلام علي رسول الله و علي آله و اصحابه الي يوم ‏الدين و اما بعد ‏:‏

اسلام با نهي كردن از امور عديده و مشخصي كه متعلق به قبور و زيارت آنها ميشود به صيانت و حفاظت و حمايت از توحيد مي پردازد. بر هر مسلماني واجب است كه آن را ياد بگيرد تا از باطل محفوظ و از گمراهي و ضلالت در امان باشد كه از آن جمله:

دوري كردن از سخن هجر نزد قبرها:

در حديثي كه رسول الله صلى الله عليه و سلم فرمودند:| وَلَا تَقُولُوا هُجْرًا| مراد از هجر تمام اموري است كه شرع از آن نهي كرده است. و در مقدمه شرك به خداوند به وسيله اهل قبور و درخواست كردن از غير خداوند و استغاثه به آنها و طلب ياري و سلامتي از آنها مي آيد و تمام آنها از شرك و كفر بواح و آشكار است. از پيامبر صلى الله عليه و سلم احاديث متعدد و صريحي در منع و نهي از آن و لعنت كردن انجام دهنده آن وارد شده است.

در صحيح مسلم از جندب بن عبدالله روايت است كه گفت: از رسول الله صلى الله عليه و سلم قبل از فوتش پنج چيز شنيدم كه فرمودند:|أَلَا وَإِنَّ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ كَانُوا يَتَّخِذُونَ قُبُورَ أَنْبِيَائِهِمْ وَصَالِحِيهِمْ مَسَاجِدَ أَلَا فَلَا تَتَّخِذُوا الْقُبُورَ مَسَاجِدَ إِنِّي أَنْهَاكُمْ عَنْ ذَلِكَ| صحيح مسلم (532) .

«آگاه باشيد كساني قبل از شما قبر پيامبران و صالحان را مي پرستيدند آگاه باشيد كه قبرها را مسجد قرار ندهيد من شما را از آن نهي كردم».

پس دعا كردن از مردگان و درخواست نياز از آنها و چيزي از عبادت را به آنها اختصاص دادن شرك اكبر است. اما نشستن به دور قبرها و درنگ كردن و ماندن در آنجا به منظور اجابت دعا و مانند آن نماز خواندن در مساجدي كه در آن قبر وجود دارد بدعتي منكر است.

در صحيحين از عائشه رضي الله عنها روايت است كه رسول الله صلي الله عليه وسلم در زمان مريضي اش اين را مي‌فرمود و مرتب تكرار مي كردند:|لَعَنَ اللَّهُ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِيَائِهِمْ مَسَاجِدَ|بخاري (1330) ، وصحيح مسلم (531) .

«لعنت خدا بر يهود و نصاري باد كه قبر پيامبرانشان را مسجد كردند».

قرباني كردن و سر بريدن نزد قبرها:

اگر آن براي تقرب جستن به صاحبان قبرها به منظور برآورده شدن نياز شخص باشد آن شخص دچار شرك اكبر شده و اگر غير از آن باشد دچار بدعت خطرناكي گشته كه از بزرگترين وسائل شرك مي باشد.

رسول الله صلي الله عليه وسلم ميفرمايد:|لَا عَقْرَ فِي الْإِسْلَامِ قَالَ عَبْدُ الرَّزَّاقِ كَانُوا يَعْقِرُونَ عِنْدَ الْقَبْرِ بَقَرَةً أَوْ شَاةً| سنن أبي داود (3222) .

«سربريدن نزد قبرها در اسلام نيست. عبدالرزاق مي گويد: آنها نزد قبرها گاو يا گوسفند سرمي بريدند».
 


نهي از بلند كردن بر خاك كه خارج از آن است، نهي از گچ كاري، نوشتن، تعمير و نشستن بر روي آن:

تمام آنها از جمله چيزهايي است كه يهود و نصاري به وسيله آن گمراه شدند و از بزرگترين اسباب شرك هستند.

از جابر روايت است كه:| نَهَى رسول الله صلي الله عليه وسلم أَنْ يُجَصَّصَ الْقَبْرُ وَأَنْ يُقْعَدَ عَلَيْهِ وَأَنْ يُبْنَى عَلَيْهِ وَأَنْ يُزَادَ عَلَيْهِ أَوْ يُكْتَبَ عَلَيْهِ| صحيح مسلم (970).

«رسول الله صلي الله عليه وسلم از گچكاري قبر، نشستن بر روي آن، تعمير، بلند كردن يا نوشتن بر روي آن نهي فرمودند».
 

 

نماز خواندن به سوي قبر و نزد آنها:

از ابو مرثد غنوي روايت است كه گفت:|سَمِعْتُ رسول الله صلي الله عليه وسلم يَقُولُ لَا تُصَلُّوا إِلَى الْقُبُورِ وَلَا تَجْلِسُوا عَلَيْهَا| صحيح مسلم (972) .

«از رسول الله صلي الله عليه وسلم شنيدم كه فرمود: به سوي قبرها نماز نخوانيد و بر روي آنها ننشينيد»

و از ابوسعيد خدري روايت است كه رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمودند:|الْأَرْضُ كُلُّهَا مَسْجِدٌ إِلَّا الْمَقْبَرَةَ وَالْحَمَّامَ|
 

«تمام زمين جز مقبره و حمام مسجد است». سنن أبي داود (492)


بنا كردن مسجد بر آن:
 

و اين بدعت از گمراهيهاي يهود و نصاري است. در حديث عائشه كه پيشتر آورده شد، پيامبر ميفرمايند:|لَعَنَ اللَّهُ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِيَائِهِمْ مَسَاجِدَ|

«لعنت خدا بر يهود و نصاري باد كه قبر پيامبرانشان را مسجد كردند». صحيح بخاري (1330)، وصحيح مسلم (531) .
 


مسجد را تبديل به محل رفت و آمد كردن:

 

و اين از جمله بدعتهايي است كه به خاطر ضرر و زيان آن نهي صريح بر آن شده است.

از ابوهريره رضي الله عنه روايت است كه رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمودند:|لَا تَتَّخِذُوا قَبْرِي عِيدًا وَلَا تَجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قُبُورًا وَحَيْثُمَا كُنْتُمْ فَصَلُّوا عَلَيَّ فَإِنَّ صَلَاتَكُمْ تَبْلُغُنِي|

«قبر مرا محل رفت و آمد قرار مدهيد و منازلتان را تبديل به قبر نكنيد هركجا باشيد بر من درود بفرستيد كه درود و سلام شما به من مي رسد». سنن أبي داود (2042) ، ومسند أحمد (2 / 367) .

{ العيد چيزي است مانند عيد فطر و عيد قربان كه مرتب تكرار مي شود انسان كه مرتب هر روز به خاطر سلام كردن، به زيارت قبر رسول الله صلي الله عليه وسلم مي رود مانند اين است كه آن را عيد كرده باشد، پس رسول الله صلي الله عليه وسلم از آن نهي كردند، به مسلمانان امر نمودند در هر كجا كه باشند بر او سلام و درود بفرستند زيرا خداوند ملائكه هايي را مي فرستد تا سلام را به پيامبر برسانند و اين از آساني دين است چون هر مسلماني استطاعت و توانايي آن را ندارد كه به مدينه برود.}

 

سفر كردن به سوي آن:

و آن كاري است كه از آن نهي شده است. زيرا از وسائل شرك مي باشد. از ابوهريره روايت است كه رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمودند:|لا تُشَدُّ الرِّحَالُ إِلاَّ إِلَي ثَلاثَةِ مَسَاجِدَ: الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ، وَمَسْجِدِ الرَّسُولِ، وَمَسْجِدِ الأَقْصَي| صحيح بخاري (1189) ، وصحيح مسلم (1397) .

«بار سفر را جز براي زيارت سه مسجد: 1ـ مسجد الحرام 2 ـ مسجد النبي 3ـ مسجد الاقصي نبنديد».
 


وصلي الله وسلم علي نبينا محمد وعلي آله وصحبه أجمعين.‏
وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العاليمن.‏
سايت مهتدين
Mohtadeen.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

يحيى بن يمان، قال: سمعت سفيان الثوري، يقول: الحديث أكثر من الذهب والفضة وليس يدرك، وفتنة الحديث أشد من فتنة الذهب والفضة. یحیی بن یمان گفت: شنیدم که سفیان ثوری می فرمود: « (ارزش) حدیث بیشتر از طلا و نقره است ولی محسوس نیست، و فتنه و بلای حدیث (دروغ) بیشتر از بلای طلا و نقره است». ‏"حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 14917
دیروز : 5614
بازدید کل: 8805076

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010