|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > بیعت با امام از دیدگاه شیعه
شماره مقاله : 2584 تعداد مشاهده : 406 تاریخ افزودن مقاله : 21/5/1389
|
بیعت با امام از دیدگاه شیعه س - عقیده علمای مذهب شیعه در مورد بیعت چیست؟ ج – شیعه از ابو جعفر روایت کردهاند که گفت: «هر پرچمی که قبل از پرچم قایم برافراشته شود؛ صاحب آن طاغوت است»[1]. و در رابطه با کسی که به دادگاهها و حکّام اهل سنّت جهت داوری و دادخواهی مراجعه کند گفتهاند: «هر کس برای گرفتن حق یا باطلی به دادگاههای اهل سنّت مراجعه کند؛ در حقیقت پیش طاغوت رفته است، و آنچه برای او حکم شود، گر چه حق ثابت او باشد؛ بر او حرام است، چون آن را بر اساس حکم و قضاوت طاغوت گرفته است»[2]. ایت شیعه خمینی در توضیح این روایت گفت: «امام خود از مراجعه به پادشاهان وقاضیان آنها نهی کرده، و مراجعه به آنها را مراجعه به طاغوت به حساب آورده است»[3]. و علمای شیعه فتوا دادهاند که کار کردن در حکومتهای اهل سنّت جایز نیست به شرط این که توطئهای علیه حکومت و اهل سنّت برنامه ریزی کند و به آنها زیان برساند، و منافعی عاید شیعه گردد، و گر نه کار کردن پیش آنها برابر با کفر ورزیدن به خداوند بزرگ است؟! ! بنابراین روایتی ساخته و پرداختهاند مبنی بر اینکه: «وارد شدن به نظام و حکومت ایشان و کمک کردن به آنها و تلاش برای رفع نیازهای آنان برابر با کفر است، و نگاه کردن عمدی به آنها از جمله گناهان کبیرهای است که سزاوار دوزخ است».[4] س – آیا برای شیعه جایز است که قبل از ظهور قائم موهوم با یکی از حکام بیعت کنند ؟ ج – نصوصی که علمای شیعه از امامانشان روایت میکنند بیش از یازده قرن است که هر شیعهای را فرامیخوانند با هیچیک از خلفای مسلمین بیعت نکنند مگر از روی تقیه، و میگویند: بر شیعهها واجب است که هر صبح با قائم بیعت تازه کنند. یکی از دعاهای علمای شیعه دعای عهد است که در آن آمده است: «بار خدایا در این صبح و تا وقتی که زنده هستم عهد و پیمان و بیعت خود را با او(امام) تجدید میکنم، و عهد او در گردن من است، هرگز آن را از گردنم در نمیآورم..».[5] علت چیست؟ شیخ معاصر شیعه محمّد جواد مغنیه پاسخ داده و میگوید: «تشیع در هر حال به مبارزه با حکامی میپردازند که فاقد نص و حکمت و اولویت و ... باشد، بنابراین آنها از نظر دین و ایمان همواره حزب مخالف بوده اند».[6] فعالیت شیعه در حکومت مسلمانان
س – چه وقت برای شیعه جایز است نزد خلفای مسلمین کار کند؟ ج – خمینی میگوید: «اگر هدف از کار کردن در دستگاههای ستمگران انتقام گرفتن از حکام ستمگر، یا انقلاب و شورش علیه آنها باشد طبیعی است که اسلام به آن اجازه میدهد، بلکه کار کردن و وارد شدن به آن نظامها گاهی واجب است، و ما در این مورد اختلاف نداریم»[7]. و میگوید: «از جمله تقیه جایز این است که همراهی شیعه با کاروان شاه و حکومت و وارد شدن ظاهری او کمکی برای اسلام و مسلمین باشد، مثل وارد شدن نصیر الدین طوسی(به حکومت اهل سنّت)».[8] و شیخ معاصر شیعه عبدالهادی فضلی میگوید: «زمینهسازی برای ظهور امام مهدی با فعالیت سیاسی از طریق ایجاد آگاهی، و افزایش بینش سیاسی، و انقلاب مسلحانه انجام میگیرد»[9].
[1] - الکافی با شرح مازندرانی ج 12/371 وسائل الشیعه حرعاملی ج15/92 ، الغیبه نعمانی ص29 ، بحارالانوار مجلسی ج 25/913 ، ومستدرک الوسائل نوری ج 11/34 ، و شارح کافی می گوید: گرچه بلند کننده پرچم به حق دعوت دهد. [2] - الکافی ج 1/67 وتهذیب الاحکام طوسی ج 6/301 . [3] - الحکومة الاسلامیة ص 33 – 34 و74 . [4] - تفسیر عیاشی 1 / 238 . [5] - مفتاح الجنان عباس قمی ص 538- 539 . [6] - الشیعه والحاکمون محمد مغنیه ص 24 . [7] - ولایة الفقیه خمینی ، ص 142 – 143 . [8] - حکومت اسلامی خمینی ، ص 142 . [9] - فی انتظار الامام فضلی ، ص 70 .
به نقل از: سؤال و جوابهایی در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|