|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > چه زمانی نباید تقیه کرد؟
شماره مقاله : 2570 تعداد مشاهده : 307 تاریخ افزودن مقاله : 21/5/1389
|
چه زمانی نباید تقیه کرد؟ س- نزد علمای شیعه چه وقت نباید تقیه کرد؟ ج- به اعتقاد علمای شیعه مدامی که شیعه در سرزمین مسلمین است باید تقیه کند، بنابراین علمای شیعه دارالاسلام را دارالتقیه مینامند؟ و روایت کردهاند: «تقیه کردن در دارالتقیه واجب است»[1]. همچنین دارالاسلام را دولت باطل مینامند. روایت کرده اند: «هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، در دولت باطل جز با تقیه سخن نگوید»[2]. و همچنین دارالاسلام را دولت ظالمان مینامند. و روایت کرده اند: «تقیه در دولت ظالمان فریضهای واجب بر ما است، و هر کس آن را ترک کند قطعاً با دین امامیه مخالفت نموده و از آن جدا شده است»[3]. و واجب کردهاند که با تقیه با اهل سنّت رفتار کنند، همانگونه که شیخ عاملی یک باب را در کتابش به عنوان قرار دادده: «باب واجب بودن معاشرت با تقیه با اهل سنّت».[4] تناقض: روایت کرده اند: «هر کس قبل از ظهور قائم ما تقیه را ترک کند از ما نیست»[5]، چرا؟ شیخ معاصر شیعه محمّد باقر صدر (متوفای 1400) به این پرسش اینگونه پاسخ می دهد: «از آنجا که ترک تقیه سبب میشود تا فرایند بوجود آمدن تعداد کافی از افراد مخلص و ناب (که یکی از شرایط ظهور امام است) به کندی پیش رود»[6]. س - چرا بعضی از شیعیان را میبینیم که پشت سر ائمه مسجدالحرام و مسجد النبی نماز میخوانند؟ ج- علمای شیعه این روایت را صادر کردهاند که: «هر کس در صف اول با آنها (اهل سنّت) نماز بخواند گویا با پیامبر صلی الله علیه و سلم در صف اول نماز خوانده است»[7]. خمینی در توضیح آن نوشته: «تردیدی نیست که نماز با پیامبر صلی الله علیه و سلم صحیح و دارای فضیلت است، همچنین نماز پشت سر اهل سنّت در حالت تقیه چنین است»[8]. و روایت کردهاند: «هر کس پشت سر منافقین از روی تقیه نماز بخواند؛ مانند کسی است که پشت سر ائمه نماز خوانده است»[9].
س - آیا هنوز تقیه نقش خطرناک خود را در مذهب شیعه ایفا میکند؟ ج- بله هنوز هم تقیه در جوانب متعدد نقش خطرناک خود را بازی میکند، از آن جمله: اول: دعوتگران و شیعههای زندیق برای تفرقهافکنی و دامن زدن به اختلاف میان امّت اسلامی از عقیده تقیه سوء استفاده میکنند، چون تعدادی احادیث و روایات صحیح ائمه را رد میکنند به بهانه اینکه با هدف و آرمان آنها موافق و سازگار نیست؛ و ادعا میکنند چون این روایات مطابق با عقیده و روایات اهل سنّت است، پس ائمه بعنوان تقیه چنین گفته اند؟ به عنوان مثال در مورد احادیثی که در ستایش صحابه رضی الله عنهما از ائمه نقل شدهاند میگویند: اینها را از روی تقیه گفته اند! و میگویند پیامبر صلی الله علیه و سلم به خاطر تقیه دو دخترش را به ازدواج عثمان بن عفان و ابی العاص بن الربیع در آورد است، و علی علیه السلام تقیه کرد و دخترش را به عقد عمر بن خطاب علیه السلام در آورد[10]. دوم: علمایشان اعتقاد به تقیه را وسیلهای برای برون رفت از چالش و معضل اختلافات و تناقضاتی قرار دادهاند که در روایات و احادیثشان وجود دارد، زیرا پدیده تناقض روایات و احادیث آنها بزرگترین دلیل است بر اینکه این روایات از منبع وحی نیامده اند، زیرا: {وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافًا كَثِيرًا (٨٢)} (نساء: ٨٢): اگر (قرآن) از سوی غیرخدا آمده بود در آن تناقضات و اختلافات فراوانی پیدا میكردند. عالم و شیخ شیعه هاشم بحرانی از حیرت و اضطراب موجود در روایات ائمه پرده برداشته که شیعه از آن رنج میبرد و سرگشته و حیرانند که کدام روایت را قبول کنند، یا توقف نمایند، یا به پیروانشان مخیر کنند، و با این روایات متناقض و متضاد چه کار کنند، پس تقیه را راه حل تناقض و حیرت قرار داده است، همانگونه که هاشم بحرانی میگوید: «احکام از شائبه شک و تردید خالی نیستند، چون دلایل و نشانه ها متعارض و متضاد می باشند»[11]. ضربه کمر شکن اختلاف فراوان موجود در روایات علمای شیعه سبب شده بسیاری از شیعیان مذهب تشیع را ترک کنند، تا جایی که بعضی از علمایشان مذهب شیعه را ترک گفته است، چنان که شیخ آنان طوسی در زمان خویش به این اعتراف کرده است، پس در زمان ما چگونه خواهد بود؟! طوسی از اختلاف و تباین و تضادی موجود در احادیث شیعه اظهار تأسّف کرده، که هیچ حدیثی نیست که حدیثی دیگر متضاد با آن نباشد، و میگوید: «هیچ حدیثی نیست مگر آنکه در مقابل آن حدیثی دیگر آن را نفی می کند، تا جایی که مخالفان ما این نکته را به عنوان بزرگترین عیب و ننگ به رخ ما میکشند»[12]. و همچنین شیخ و عالم آنها فیض کاشانی از اختلاف فرقهی خود شکایت سرداده گفته: «میبینی که آنها در یک مسئله بیست یا سی و بیشتر از این رای مختلف دارند، بلکه میتوانم بگویم هیچ مسئلهای فرعی نیست که در آن یا در بعضی از متعلقات آن اختلاف نداشته باشند»[13]. سوم: اینکه علمای شیعه چنانکه گذشت گفتهاند ائمه معصوم هستند و نه از روی فراموشی و نه از روی اشتباه خطا نمیکنند، امّا در کتابهایشان چیزهایی بر خلاف این عقیده ذکر شده است، بنابراین در چنین موقعیتی به منظور اینکه عصمت ائمه زیر سؤال نرود، زیرا اگر عصمت از بین برود تمام مذهب شیعه سقوط میکند و نابود میشود، گفتهاند ائمه تقیه کردهاند. چهارم: یکی از نتایج و فرایندهای اعتقاد به تقیه این اصل است که مخالفت با اهل سنّت واجب است، و هدایت و راه درست در مخالفت با آنان است، و آنچه از امامانشان موافق با اهل سنّت روایت شده از روی تقیه گفته شده است. از ابو عبدالله علیه السلام روایت کردهاند که گفت: «وقتی دو حدیث مختلف و متضاد برایتان روایت شد همان را بگیرید و قبول کنید که مخالف با آن قوم(اهل سنّت) است»[14]. در روایتی دیگر آمده است: «همان را بگیرید که از قول عامه ـ یعنی اهل سنّت ـ دورتر است» [15]. پس علامت رسیدن به حق نزد شیعه مخالفت با اهل سنّت است؛ حتی اگر رای و دیدگاه اهل سنّت مطابق با قرآن و کلام پیامبر صلی الله علیه و سلم هم باشد، چنان که این مطلب در اعتقاد علمای مذهب شیعه واضح است.
[1] - جامع الاخبار ، ص 210 ، بحارالانوار 75 / 411 . [2] - جامع الاخبار ، ص 210 ، بحارالانوار 75 / 412 . [3] - بحارالانوار 75 / 412 . [4] - وسائل الشیعه 11 / 470 . [5] - اعلام الوری طبرسی ، ص 408 ، اکمال الدین ، ص 210 ، وسائل الشیعه 11 / 465 ، ن ک اصول کافی 1 / 217 . [6] - تاریخ الغیبة الکبری محمد باقر صدر ، ص 353 . [7] - بحار الانوار 75 / 421 . [8] - رسائل فی التقیه ، ص 108 . [9] - جامع الاخبار ، ص 210 ، و از طرفی می گویند بستن دستها در نماز از مبطلات نماز است مگر آنکه از روی تقیه باشد (تحریر الوسیله 1 / 280 خمینی) . [10] - فروع الکافی در حاشیه مرآة العقول 2 / 10 . [11] - دره النجفیه بحرانی ، ص 61 . [12] - تهذیب الاحکام طوسی ، المقدمه 2/ 3 / - 1 / 2 ، مستدرک الوسائل نوری 3 / 719 ، الذریعه 4 / 504 . [13] - الوافی المقدمه ، ص 9 . [14] - عامه یعنی اهل سنت ، ن ک بحارالانوار 2 / 233 ، وسائل الشیعه 27 / 118 . [15] - جوابات اهل الموصل مفید ، ص 14 .
به نقل از: سؤال و جوابهایی در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|