|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > دیدگاه شیعه نسبت به عثمان رضی الله عنه
شماره مقاله : 2514 تعداد مشاهده : 325 تاریخ افزودن مقاله : 17/5/1389
|
موضع و دیدگاه شیعه نسبت به عثمان رضی الله عنه س- آیا علمای شیعه در عقیده ای که در مورد عثمان رضی الله عنه دارند از امامانشان پیروی کردهاند؟ ج- خیر. بلکه علمای شیعه آشکارا حضرت عثمان بن عفان علیه السلام را کافر و فاسق معرفی میکنند، و او را به کفتار تشبیه کرده اند، چون (گفته اند:) کفتار وقتی حیوانی را شکار میکند ابتدا به آن نزدیک میشود، سپس او را میخورد. (گفته اند:) زن زناکاری را نزد او آوردند، ابتدا با او نزدیکی کرد سپس او را رجم کرد(پناه بر خدا)... کلبی در کتاب المثالب گفته: « عثمان از جمله افرادی بود که با او بازی میشد و او مخنث و نر و ماده بود، و دف میزد»[1]. و مرجع دربار صفوی مجلسی میگوید: «عثمان سه چیز را از قرآن حذف کرد: مناقب و فضائل امیرالمؤمنین علی علیه السلام و اهل بیت، مذمت قریش و خلفای ثلاثه، به عنوان مثال این آیه (یا لَیتنی لَم أتخِذ أبابَکر خَلیلاً) را حذف کرد...»[2]. و نیز درمورد عثمان رضی الله عنه گفت: «عبدالله بن مسعود را کتککاری کرد تا قرآنش را از دست او بگیرد، و آن را تغییر دهد همانطور که قرآن خود را تغییر داد، تا اینکه اینگونه هیچ قرآن صحیحی باقی نماند»[3]. شیخ جزایری گفته: « (مردم) بر ارتداد و برگشت عثمان از اسلام گواهی میدادند»[4]. و نیز گفت: «عثمان در زمان پیامبر صلی الله علیه و سلم از کسانی بود که به اسلام تظاهر میکرد و کفر را در درونش پنهان مینمود»[5]. و معتقدندکه هر کس در دلش با عثمان دشمنی نداشته باشد و ریختن آبروی او را حلال نداند و به کافر بودنش معتقد نباشد؛ دشمن خدا و پیامبر صلی الله علیه و سلم و به آنچه خدا نازل فرموده کافر است [6]. و در تفسیر این آیه که خداوند می فرماید: { وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلا لِلَّذِينَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (١١)} (تحریم:١١). یعنی: و خدا از میان مؤمنان ، زن فرعون را مثل زده است . وقتی (از اوقات) گفت : پروردگارا ! برای من در بهشت ، نزد خودت خانهای بنا كن، و مرا از فرعون و كارهایش رهائیبخش، و از این مردمان ستمكاره نجات بده. در مورد این آیه گفته اند: این مثال را خداوند برای رقیه دختر پیامبر صلی الله علیه و سلم زده است که همسر عثمان بن عفان بود؛ زده است. و در مورد { وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ } گفته اند: یعنی مرا از سومی یعنی عثمان نجات بده[7]. و آیه:{ أَيَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ (٥) }(بلد:٥ )، را اینگونه تفسیر کردهاند که عثمان دختر پیامبر صلی الله علیه و سلم [8] را کشت، و گفتهاند مقتول رقیه[9] دختر پیامبر صلی الله علیه و سلم است. همچنین آیت شیعه قمی در مورد تفسیر آیه فوق (به دروغ) از ابی جعفر روایت کرده که در مورد آیه فوق گفته: «یعنی آیا او گمان نمیکند که به قصاص دختر پیامبر علیه السلام کشته میشود»؟! و در مورد این آیه که فرمود: { يَقُولُ أَهْلَكْتُ مَالا لُبَدًا (٦)}(بلد:6 )میگوید: من دارائی فراوانی را نابود و تباه كردم. گفتهاند: منظور آن ثروتی است که عثمان به رسول خدا صلی الله علیه و سلم داد تا لشکر را برای جنگ عسره با آن آماده کند. و در ادامه گفته اند: { أَيَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ (٧)}(بلد:6 ) منظور آن نیت و هدف فاسدی بود در نفس عثمان نهفته بود. و باز فراموش کردهاند و گفتهاند : مقتول ام کلثوم است[10].(گفتهاند) منظور آن منظور آن نیت و هدف فاسدی بود در نفس عثمان بود. و در تفسیر این آیه { أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ (٨)} (بلد:8 )دو چشم را به رسول خدا صلی الله علیه و سلم تفسیر کردهاند، و در ادامه زبان را به امیر مؤمنان علی علیه السلام و { وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ (٩)} (بلد:9 ) را به حسن و حسین تفسیر کردهاند. علمای شیعه گفتهاند آن زن کشته شده (به ادعای آنها) رقیه بود[11]. توضیح: چون عاقبت دروغ همیشه رسوایی است؛ در روایت دیگری گفتهاند: زن کشته شده توسط عثمان أم کلثوم بود. شیخ جزایری گفته: «عثمان بعد از رقیه با أمکلثوم خواهر رقیه ازدواج کرد، سپس او را چنان کتک زد که وفات یافت»[12]. و به دروغ روایت کرده اند که عثمان پهلوهای او را شکسته[13]، و او را چنان زد که او وفات یافت[14].
[1] - الصراط المستقیم الی مستحقی التقدیم ، بیاضی ، ج 3 / 30 . [2] - تذکرة الجواهر ، ص 347 محمد باقر مجلسی ، ص 9. [3] - بحر الجواهر ،ص 347 میرزا محمد باقر موسوی . [4] - الأنوار النعمانية ج1/64 (نور مرتضوى) . [5] - منبع سابق ج1/81. [6] - نفخات اللاهوت فی لعن الجبت و الطاغوت ، ق 57 علی بن هلال کرکی متوفای سال 984 هجری . [7] - بحرانی از شرف الدین نجفی و او از ابی عبدالله نقل کرده است ، تفسیر البرهان 4 / 358 . [8] - حق الیقین مجلسی ، ص 270 . [9] - مروج الذهب علی بن حسین بن علی مسعودی شیعه متوفای سال 436 هجری ، ج 2 / 344 . [10] - الصراط المستقیم الی مستحقی التقدیم بیاضی 3 / 30 . [11] - حق اليقين ج2/83 عبد الله شُبَّر ت1242 . [12] - الأنوار النعمانية ج1/367 [13] - سیرة الائمه الاثنی عشر هاشم حسینی 1 / 67 . [14] - کما فی الصراط المستقیم الی مستحقی التقدیم بیاضی 3 / 34 .
به نقل از: سؤال و جوابهایی در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|