Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 23

----

21/05/1446

----

3 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

بيامبر صلى الله عليه و سلم فرموند: "لا يَخْلُوَنَّ أحدُكُمْ بِامْرأةٍ إلاَّ مَعَ ذِي مَحْرَمٍ" (متفقٌ عليه)
يعنى: "هيچ مردي با زني خلوت نکند، مگر به حضور کسي که محرم است".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > موضع شیعه نسبت به ابوبکر صدیق رضی الله عنه

شماره مقاله : 2509              تعداد مشاهده : 337             تاریخ افزودن مقاله : 17/5/1389

موضع شیعه نسبت به ابوبکر صدّیق رضی الله عنه
  
س– آیا علمای شیعه درباره ابوبکر صدیق رضی الله عنه   از ائمه خود پیروی کرده­اند؟
ج- خیر!
بلکه علمای شیعه آشکارا ابوبکر را کافر و فاسق می­دانند و او را لعنت و ... کرده اند و در این مورد از امامانشان پیروی نکرده اند، علمای شیعه  در مورد ابوبکر معتقدند که بخش عمده عمر خود را در کفر گذرانده و خادم[1] بت­ها بوده، و بت­ها را پرستش[2]کرده، و ایمان آوردن او همچون ایمان آوردن یهودیان و نصارا است[3].
و مرجع شیعه جزایری گفته: «در روایات ویژه آمده که ابوبکر در حالی که پشت سر رسول خدا صلی الله علیه و سلم  به نماز ایستاده بود بُتی را به گردنش آویخته و برای آن بُت سجده می­کرد»[4].
بزرگان شیعه ابوبکر رضی الله عنه   را به خاطر اینکه با مرتدین و از دین برگشتگان وارد جنگ شد تکفیر کرده­اند، چون فرمود: «اگر پرداخت یک رسیمان یا یک رأس بزغاله را از من منع کنند از آنچه به رسول خدا صلی الله علیه و سلم  می­پرداختند، با آنها وارد جنگ می­شوم و علیه آنها جهاد می­­کنم، (می گویند:) این کار ایشان زشت و ستم بزرگ و تجاوزی آشکار است!...و کسی که درک و شعور داشته باشد می­دانند که گوینده این گفته از دین خدا و دین محمّد صلی الله علیه و سلم  خارج است، و اگر بگویند او ظالم است، این سخن برای حقارت و کفر و نادانی او کافی است»[5].
و می­گویند: ابوبکر رضی الله عنه   یک بُت داشته که در زمان جاهلیت او را پرستش می­کرده و در اسلام هم آن را پنهانی می­پرستیده و برایش سجده می­کرد و همین کار را ادامه داده تا اینکه پیامبر صلی الله علیه و سلم  وفات یافت، آنگاه او آنچه را که در دل پنهان می­کرد آشکار نمود[6].
و شیخ شیعه مجلسی به طور قطع می­گوید: او (ابوبکر رضی الله عنه  ) ایمان نیاورده است[7] و علمای شیعه از دل و درون او اطلاع یافته­اند و برایشان روشن شده که او کافر است[8].
و می گویند: پیامبر صلی الله علیه و سلم  از ترس اینکه مبادا ابوبکر رضی الله عنه   مشرکین را خبر کند و جای پیامبر را به آنها نشان دهد او را در سفر هجرت با خودش به غار برد[9].
عالم شیعه ابن طاوس گفت: «یکی از رویات جالب در مورد اینکه رسول خدا  صلی الله علیه و سلم  از بیم اینکه ابوبکر رضی الله عنه   محل اختفایش را به کفار نشان دهد او را همراه خود به غار بُرد...این است که رسول خدا صلی الله علیه و سلم  به علی علیه السلام  دستور داد در بستر او بخوابد، ولی چون از ابوبکر بیمناک بود او را با خود به غار برد»[10].
همچنین گفته اند: «ابوبکر آیات ارث را افزوده است»[11].
 


[1] - بیاضی در الصراط المستقیم 3 / 155 ، کاشانی فی علم الیقین 2 / 707 .
[2] - بحار الانوار 25 / 172 .
[3] - الکشکول آملی ، ص 104 .
[4] - الأنوار النعمانية ج1/53 (نور مرتضوى) .
[5] - الاستغاثة في بدع الثلاثة ج1/7 أبي القاسم علي بن أحمد الكوفي الشيعي العلوي ت352 .
[6] - الانوار النعمانیه الجزائری 2 / 111 .
[7] - مراة العقول مجلسی 3 / 429 – 430 .
[8] - الاستغاثه فی بدع الثلاثه ، ابوالقاسم علی بن احمد کوفی شیعی م 352 هجری .
[9] - الطرائف فی معرفة مذهب الطوائف ، ص 401 ابن طاووس حسینی م 664 هجری .
[10] - الطرائف في معرفة مذهب الطوائف ص410 ابن طاوس علي بن طاوس الحسيني ت664
[11] - كشف الأسرار ص126 خميني .



به نقل از: سؤال و جوابهایی در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف:  عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال ميمون بن مهران: «إن العبد إذا أذنب ذنباً نكت في قلبه بذلك الذنب نكتة سوداء، فإن تاب محيت من قلبه فترى قلب المؤمن مجلي مثل المرآة، ما يأتيه الشيطان من ناحية إلا أبصره، وأما الذي يتتابع في الذنوب فإنه كلما أذنب ذنباً نكت في قلبه نكتة سوداء، فلا يزال ينكت في قلبه حتى يسود قلبه، ولا يبصر الشيطان من حيث يأتيه»."حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني. میمون بن مهران فرمود: «هرگاه بنده ای گناهی را مرتکب شود نقطه ی سیاهی بر قلبش پدیدار می شود، ولی هرگاه توبه کرد آن نقطه سیاه از قلبش پاک می شود، پس قلب مؤمن مانند آینه روشن است، و شیطان (برای فریفتن او) جز با زیر نظر گرفتن وی (و حیله) سراغش نمی آید. اما آنکس که مدام در حال گناه است با هر گناهی که انجام می دهد نقطه ی سیاهی بر قلبش پدیدار می شود تا آنکه قلبش کاملا سیاه می گردد، و شیطان هرگاه سراغش برود نیازی به فریب و زیر نظر گرفتنش ندارد».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1846
دیروز : 5831
بازدید کل: 8835160

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010