Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "انما الاعمال بالخواتيم" (روايت بخارى : 6233)، يعنى: "بدرستيكه اعتبار اعمال به خاتمه آنهاست".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>دین

شماره مقاله : 2488              تعداد مشاهده : 331             تاریخ افزودن مقاله : 16/5/1389

اصطلاح (دين) يکي از اصطلاحات اساسي و کليدي قرآن مي باشد. اين اصطلاح در قرآن کريم با معاني متعدد و مصاديق مختلفي بکار گرفته شده است. در اين مقاله سعي داريم در مورد آن ها کمي بيشتر بدانيم:



واژه ي (دين) از ريشه ي "دان" در عربي به معني پذيرفتن يک ديانت خاص مي باشد که: مي گويند که کسي " دَيِّن " يعني: آن دين را پذيرفت. "تدينَ به" بمعني پايبند بودن به فلان مسلک مي باشد. منظور از کاربرد واژه ي (الدِّين) درکل به اين مفهوم است: آنچه فرد به عنوان دين و آئين مي پذيرد و آن در اعتقاد و کردار خويش مي پذيرد. در معني جداگانه اي "دين" به معني پيروي و پايبندي فرد به اصول و انديشه هايي است که بدان ها ملتزم مي باشد.

و ( الدَّيّانُ ): از نام هاي باري تعالي است. معني آن داور و قاضي است. و نيز ( الدَّيَّانُ ): بمعني قهار يعني چيره گر است. در حديث ابوطالب آمده است که پيامبر صلي الله عليه و سلم فرموده اند: ( أُريد من قريش كلمة تَدينُ لهم بها العرب ) بدين معنا که: " از قريش (پذيرش) کلمه اي را مي خواهم که با آن بر تمام عرب چيره گردند." ترمذي و ديگران روايت نموده اند.


( الدِّين ): به معني فرمانبردن و اطاعت کردن. مي گويند "قد دِنْته ودِنْتُ له" يعني از او اطاعت نموده و در برابرش سربزيرآرودي. از حضرت علي رضي الله عنه آمده است که: ( محبةُ العلماءِ دِينٌ يُدانُ به ) يعني:(دوستي علماء فرماني است که به همه به آن گردن نهند.)


( الدِّين ): يعني اسلام. خداوند متعال فرموده است: (ان الدين عند الله الاسلام) يعني: دين در نزد خدا، اسلام است. (آل عمران:19) و معني (قد دِنْتُ به) آنست که آن را شيوه و مسلک خويش در زندگاني قراردادم.



و( الدين ) يعني: حسابرسي و مجازات. در حديث چنين آمده است: ( الكيِّس من دانَ نَفْسَه، وعَمِلَ لما بعد الموت؛ والأَحْمَقُ من أَتْبَعَ نفسه هواها وتَمَنَّى على الله ) يعني: " زيرک کسي است که نفس خود را محاسبه نموده و براي زندگي بعد از مرگ کار کند، و نادان کسي است که نفسش را بدنبال آرزوها و هواي خويش کشاند، و از خدا اميد داشته باشد." از امام احمد و ديگران. ابوعبيد در بيان " دانَ نفسه " مي گويد: معني آن فرمانبردار و به بندگي درآوردن نفس است. نيز گفته اند به معناي حسابرسي نمودن آن مي باشد.



( الدِّين ): پاداش دهي. فرمايش باري تعالي است که: (...ائنا لمدينون) آيا واقعاً ما مجازات شوندگانيم؟!» (صافات:53) (مدينون) در اينجا يعني پاداش گرفتگان و مجازات شوندگان. در صحيح بخاري (به عنوان حديث معلق) چنين آمده است که: ( كما تَدِينُ تُدان ) يعني: چنان که پاداش مي گيري پاداش داده خواهي شد. يعني با توجه به کردارهايت به تو مجازات يا پاداش مي دهند.


و( يومُ الدِّين ): روز جزا (يا پاداش) است. فرموده ي باري تعالي است: (ملك يوم الدين) (خداوندي كه) مالك روز جزاست. (فاتحه: 4) يعني مالک روز مجازات و پاداش دهي.


و( الدِّينُ ): عادت و وضعيت. در ميان عرب گفته مي شود: " زالَ ذلك دِيني ودَيْدَني " يعني: آن پيوسته عادت وشيوه ي من است.



و( الدين ): داوري، قضاوت و پادشاهي است. در قرآن کريم آمده است که: (... ما كان ليأخذ اخاه في دين الملك) يعني: (...)او هرگز نمي‏توانست برادرش را مطابق حکم پادشاه (مصر) بگيرد(...)(يوسف:76) قتاده مي فرمايد: (" دين الملك" در اينجا يعني:) حکم و قضاوت پادشاه.


و( الدِّينُ ): وضع و حال. گويند: از يک باديه نشين چيزي پرسيدند. پاسخ داد: " اگر در حالتي جز اين نزد من مي آمدي، ترا آگاه مي ساختم." منظور وي آن بود که: اگر در وضعيتي غير آنکه اکنون در آن هستم نزد من مي آمدي، سؤالت را پاسخ مي دادم.



و از ديگر معاني دين _ غير آنچه بيان شد_ پرهيزگاري و ورع و نيز قهر مي باشد.




وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com






 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

حسن بصری رحمه الله می گوید: "اگر در غذای یک عروسی لهو ـ یعنی آلات موسیقی ـ وجود داشته باشد اهل آن عروسی دعوتی ندارند" (یعنی اجابت دعوت آنها لازم نیست)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 18198
دیروز : 5614
بازدید کل: 8808357

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010