|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مسائل فقهی>قصر و جمع
شماره مقاله : 2348 تعداد مشاهده : 370 تاریخ افزودن مقاله : 7/5/1389
|
مسافتى كه قصر و جمع نماز در آن جائز است بشرح زير ميباشد: علماء حدود مسافتى كه سفر بشمار ميآيد را 4 بُرد بر آورد كرده اند، و هر بُرد عربى برابر است با (22.176) كيلومتر، در نتيجه مسافتى كه احكام سفر به آن تعلق ميگيرد برابر است با 4 برابر اين مقدار يعنى (88.704) كيلومتر (مراجعه به كتاب "الفقه الإسلامي وأدلته" 1/74-75). و بارزترين دلايلى كه اصحاب اين نظريه ارائه ميدهند بشرح زير ميباشد: 1- از پيامبر صلى الله عليه و سلم به سند ضعيف روايت شده است كه گفت: "يا أهل مكة لا تقصروا في أدنى من أربعة برد من مكة إلى عسفان" (روايت طبراني در المعجم الكبير (11162)، ودار قطني (1/387)، وبيهقي (3/13، يعنى: "اى اهل مكة، از مسافت كمتر از 4 بُرد ما بين مكة و عسفان (نمازها را) قصر نكنيد". 2- از ابن عباس رضي الله عنه سؤال شد كه آيا تا رفتن به عرفه نمازها را قصر كنيم؟ گفت: نه، ولى تا عسفان و جدة و طائف (ميشود نماز را قصر كرد) (التلخيص الحبير 2/46). 3- ابن عمر و ابن عباس رضي الله عنهما هنگام سفر در مسافت 4 بُرد به بالا (يعنى بيشتر از (88.704) كيلومتر) نمازها را دو ركعت ميخواندند و روزه را نميگرفتند. 4- ابن عمر هنگام رفتن به "ذات النصب" نماز را قصر كرد، و بين اين مكان تا مدينة 4 بُرد مسافت بود (فتح الباري 2/566). در ضمن سفر بايد سفر مباح باشد تا احكام سفر بر او تعلق گيرد. در نتيجه كسى كه مسافت بيشتر از (88.704) كيلومتر را طى كند احكام سفر به او تعلق ميگيرد و ميتواند روزه را بشكند و نمازها را قصر و جمع كند، ولى همانطور كه بيان شد بايد سفرش مباح باشد، ولى اگر مسافت طى شده كمتر از (88.704) كيلومتر باشد، احكام سفر به او تعلق نميگيرد، و نميتواند كه روزه را بشكند و يا نمازها را قصر و جمع كند. و نا گفته نماند كه مسئله فوق الذكر يكى از آراء علماء در مورد مسافت قصر و جمع مباشد، و نظريه هاى ديگرى نيز وجود دارد و علماء نزديك به 20 قول در مورد مسافت قصر بيان كرده اند. پس اگر شما مسافتى را كه طى ميكنيد بيشتر از (88.704) كيلومتر باشد و سفرتان مباح باشد، ميتوانيد نماز مغرب و عشاء را قصر و جمع كنيد. وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com.
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|