Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: 
" أنا وكافل اليتيم في الجنة هكذا. وأشار بالسبابة والوسطى وفرج بينهما شيئا " (صحيح بخاري)، يعنى: "من و كافل يتيم در بهشت مانند اين خواهيم بود"، سپس اشاره كرد به دو انگشت وسط و انگشت اشاره و بين آنها فاصله انداخت.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>اشخاص>سعید بن جبیر رحمه الله

شماره مقاله : 2339              تعداد مشاهده : 322             تاریخ افزودن مقاله : 6/5/1389

سعيد بن جبير معروف به عالم امت و رباني امت (دانشمند راسخ در دين و عمل) يكي از اقطاب دين اسلام (يكي از ستونهاي علوم اسلامي) و بزرگترين مفسران قرآن مي باشد. ايشان مكني به ابو محمد الكوفي الاسدي الوالبي يكي از ائمه بزرگ اسلام در تفسير و فقه مي باشد. ابين جبير، بزرگترين، عالم ترين، با تقواترين، زاهدترين و فقيه ترين شاگرد حضرت عبدالله بن عباس رضي الله عنه مي باشد. بسيار قرآن تلاوت مي نمود و به آن اهتمام مي ورزيد. با اين كه در حيات استادش حضرت ابن عباس شايستگي افتاء داشت ولي به احترام استادش تا زنده بود هرگز در دين فتوا نداد.

 

سعيد در قيام اين اشعث در سال 81 ه بر ضد خلافت اموي و والي ستمگر عراق، حجاج بن يوسف ثقفي از ابن اشعث حمايت كرد. ابن اشعث سپاهي دهها هزار نفري در اختيار داشت و بعلاوه از حمايت بسياري از علما و فقها و قاريان و حافظان كه در رأس آنها سعيد بن جبير و شعبي و ابن ابي ليلي و جبله بن زحر قرار داشتند برخوردار بود. چيزي نمانده بود كه بساط ظلم و جور حكومت بني اميه را برچيند. اين قيام نزديك به دو سال به درازا كشيد ولي سرانجام بوسيله حجاج سركوب شد و ابن اشعث و بسياري از سربازان و حاميانش كشته شدند و بسياري ديگر هم از جمله حضرت سعيد بن جبير رحمه الله گريختند. ابن جبير براي اقامت عازم اصفهان شد. حجاج هم به تعقيب او پرداخت ولي نتوانست وي را دستگير كند چرا كه حضرت سعيد مرتب محل اقامت خود را تغيير مي داد. اين وضع 12 سال تمام ادامه داشت تا اينكه سرانجام رحل اقامت در مكه افكند. جابجايي هاي مكرر ابن جبير از يك مكان به مكاني ديگر براي نشر علم و فقه بود از اين رو وقتي در يك مكان دانش خود را منتشر مي كرد بر جاي ديگري نقل مكان مي كرد. حجاج خود اين را مي دانست چنانكه به او خبر رسيده بود كه ابن جبير در مكه مكرمه اقامت دارد ولي وانمود مي كرد كه خبر ندارد و سعيد را به حال خود واگذاشت.

 

«خالد قسري» والي مكه، اين عالم رباني را دستگير كرده و به عراق نزد حجاج فرساد. البته او اين اقدام خالد قسري را پسند نمي داشت ولي براي حفظ هيبت خود و ارعاب مردم در 16 شعبان سال 95 ه اين عالم امت اسلام؛ سعيد بن جبير را به شهادت رساند گفتگوي كوتاهي بين آن ستمگر دوران و بين داعي دين خدا انجام شده كه مشهور است. از جمله ايشان دعايي بر حجاج كرد كه نمود ربانيت و در عين حال محبتي است كه به امت اسلام دارد. گفت: «خدايا بعد از من حجاج را بر هيچ كس مسلط نكن» خيلي زود اين دعا مستجاب شد. و چند روزي بيشتر بر نيامد كه در رمضان همان سال خداوند بلند مرتبه، حجاج را هلاك كرد. و چه خوب گفته است امام سفيان ثوري: «سعيد بن جبير كشته شد ولي در تمام جهان كسي وجود ندارد كه از علم وي بي نياز باشد.» ابن جبير در روز شهادت تقريبا 50 سال بود.

 

قابل ذكر است كه داستان قتل سعيد بن جبير در كتب تراجم از حمله حليه الاولياء ابو نعيم اصفهاني و وفيات الاعيان ابن خلكان وجود دارد ولي قصه اي كه واعظان و خطيبان در محافل و مجالس فراوان نقل مي كنند كه حجاج به سعيد گفت: تو بدبخت پسر شكسته هستي (شقي بن كسير) هستي تا آخر اين قصه، حقيقت ندارد و اصلا صحت آن به اثبات نرسيده است. چنين چيزي را براي توجه و عبرت گفته اند. (براي آگاهي بيشتر به تاريخ طبري، البدايه و النهايه، سير اعلام النبلاء، حليه الاولياء، و فيات الاعيان، صفوه الصفوه مراجعه كنيد).

 

مترجم: ابويحيي

مصدر: سايت نوار اسلام

IslamTape.Com

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال ميمون بن مهران: «من كان يريد أن يعلم ما منزلته عند الله عز وجل، فلينظر في عمله فإنه قادم على عمله كائنا ما كان». "حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني. میمون بن مهران رحمه الله فرمود: «هرکس که می خواهد بداند منزلت و جایگاهش نزد خداوند چیست، پس به عملش نگاه کند، چرا که او با عملش (نزد خدا) خواهد آمد هرچه که باشد».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 11683
دیروز : 5614
بازدید کل: 8801842

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010