Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  مي‌فرمايد: « لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي ظَاهِرِينَ عَلَى الْحَقِّ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَذَلَهُمْ حَتَّى يَأْتِيَ أَمْرُ اللَّهِ »
 (پيوسته گروهي از امتم بر حق بوده و پيروز هستند، كسي‌كه ترک یاریشان کند به آنان ضرری نمي‌رساند. تا این که قيامت برپا مي‌شود).
مسلم (1920) از حديث ثوبان رضی الله عنه. ومانند آن از دیگر صحابه روایت شده است.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>شبهات>شبهات > سرپرستى مرد براى تنظيم خانواده است نه براى استبداد

شماره مقاله : 2164              تعداد مشاهده : 368             تاریخ افزودن مقاله : 24/4/1389

سرپرستى مرد براى تنظيم خانواده است نه براى استبداد

 پيامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «تمام فرزندان آدم نگهبان و سرور هستند، مرد آقا و سرور خانواده‏اش مى‏باشد و زن بانو و سرپرست خانه‏اش است.» آلبانى اين حديث را در صحيح جامع آورده است.
 سرپرستى مرد بر زن طبق قاعده منظمى است كه بافت جامعه آن را اقتضا مى‏كند و نيز براى استقرار و آرامش در اوضاع خانوادگى و اجتماعى ضرورى مى‏باشد سرپرستى مرد بر زن چون سرپرستى رؤساى حكومت و مسئولين امر است كه سرپرستى حكام از اين جهت ضرورى است كه جامعه اسلامى و بشرى آن را لازم دانسته و مسلمانان در صورت خروج و شورش عليه حاكم مسلمان گناهكار مى‏شوند. گرچه در ميان آنها كسانى باشند كه از نظر علم و ديانت از حاكم برتر باشند. طبيعت مرد به گونه‏اى است كه براى سرپرستى و قيم بودن شايسته‏تر است، زيرا مرد از نظر جسمى و روحى براى وارد شدن در معركه زندگى و پذيرفتن مسئوليت از زن قوى‏تر است به همين سبب سازمانهاى بزرگ اجتماعى را مردان اداره مى‏كنند.
 جنگها را مردان فرماندهى مى‏كنند و نيز رياست حكومت را مرد بر دوش مى‏گيرد. و نيز مى‏بينيم كه در كارهاى مهم و طاقت فرسا اغلب مردان موفق‏تر از زنانند و بندرت زنى يافته مى‏شود كه در كارهاى دشوار كاملا موفق باشد، مگر اينكه از پشتيبانى مردى برخوردار باشد. سرپرستى مرد در امور خانواده هيچگونه آسيبى به حيثيت و جايگاه و وجود زن وارد نمى‏كند، و اينجاست كه خداوند چنين تعبير دقيقى براى بيان سرپرستى مرد انتخاب نموده كه: (الرجال قوامون على النساء) و نفرموده كه «الرجال سادة النساء» مردان سردار زنانند، تا فهميده شود كه مسئوليت مرد تهيه نفقه و خرج زنان و دفاع از كيان زن است نه استبداد و سلطه گرى.
 به كتاب «المرأة بين تكريم الاسلام و اهانة الجاهلية» (صفحه 3) مراجعه شود.
 
چرا مردان سرپرست زنان قرار داده شده ‏اند
 خداوند متعال فرموده است:
 (الرجال قوامون على النساء بما فضل اللّه بعضهم على بعض و بما انفقوا من اموالهم، فالصالحات قانتات حافظات للغيب بما حفظه اللّه واللاتى تخافون نشوزهن فعظوهن واهجروهن فى المضاجع واضربوهن فان اطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلا ان اللّه كان عليا كبيرا){ نساء: 34} مردان بر زنان سرپرستند بدان خاطر كه خداوند بعضى را بر بعضى فضيلت داده است، و نيز بدان خاطر كه از اموال خود خرج مى‏كنند پس زنان صالحه آنانى هستند كه فرمانبردار بوده و اسرار را نگه دارند؛ چرا كه خداوند به حفظ (آنها) دستور داده است و زنانى را كه از سركشى و سرپيچى ايشان بيم داريد پند و اندرزشان دهيد و از همبسترى با آنان خوددارى كنيد و بستر خويش را جدا كنيد، آنان را بزنيد پس اگر از شما اطاعت كردند راهى براى ايشان بجوييد كه بيگمان خداوند بلند مرتبه و بزرگ است.
 ابن كثير در تفسير اين آيه گفته است: مرد رئيس، بزرگ و حاكم است و در صورت انحراف زن، مرد وى را ادب مى‏كند چون مردان در بسيارى زمينه‏ها از زنان برتر هستند بنابراين است كه خداوند نبوت و پيامبرى را ويژه مردان قرار داده است:
 پادشاهى نيز ويژه مردان است و پيامبر« فرموده است: (لن يفلح قوم ولّوا أمرهم امرأة) قومى كه كارشان را به زنى سپردند كه رهبر آنها شود{  بخارى } هرگز موفق نخواهند شد.
 همچنين پست قضاوت و غيره ويژه مردان است.
{  زيرا اين مسئوليت‏ها با فطرت زن و كار اساسى‏ اى كه او بر عهده دارد يعنى زاد و ولد و خانه دارى و تربيت فرزندان و ساختن نسل مسلمانى كه از دين و وطنش دفاع كند متضاد مى‏باشند. } و نيز خداوند متعال فرموده است: (و بما انفقوا من اموالهم)
 يعنى از آنجا كه مردان مهريه و مخارج زنان را مى‏پردازند و ديگر مسئوليت‏هاى كه خداوند در قرآن و سنت پيامبرش براى مردان معين نموده تا براى زنان انجام دهند مى‏پردازند، حق سرپرستى با آنهاست. و چون مردان در بسيارى از زمينه‏ها برتراند، شايسته است كه سرپرست و قيم باشند، آن گونه كه خداوند متعال فرموده است: (وللرجال عليهن درجة) مردان را بر زنان‏{  بقره:  228} (در برخى از موارد) برترى است.

به نقل از: اسلام و بزرگداشت زن‏، مؤلف:محمد جميل زينو، مترجم:محمّدگل گمشادزهى
 
 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

حضرت عمر بن خطاب ـ رضي الله عنه ـ به ابوموسي اشعري چنين مي نويسد: "أما بعد، فإن الخير كله في الرضا، فإن استطعت أن ترضى وإلا فاصبر". يعني: "در ادامه، بي شک هرچه نيکويي است در خرسندي است اگر بتواني خرسند باش و اگرنه که صبر پيشه نما."

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 18499
دیروز : 5614
بازدید کل: 8808658

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010