|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>علوم حديث>حدیث > اجازه نوشتن جزوه احادیث
شماره مقاله : 2160 تعداد مشاهده : 387 تاریخ افزودن مقاله : 24/4/1389
|
اجازه نوشتن جزوه احادیث
تألیف : استاد فاضل حاج ملاعبدالله احمدیان
ترمذی محدّث از ابوهریره نقل کرده که مردی از انصار در محضر پیامبر صلی الله علیه و سلم حاضر میگردید و بیانات او را استماع میکرد، اما به علت ضعف حافظه نمیتوانست بیانات پیامبر را به خاطر بسپارد، روزی در محضر پیامبر صلی الله علیه و سلم از ضعف حافظة خود شکوه کرد و چارهجویی نمود. پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «استعن بیمینک»[1] یعنی: از دست راستت کمک بگیر (احادیث را بنویس و چند مرتبه آنها را بخوان تا در حافظهات ضبط شود). همچنین ترمذی محدث در سنن خود از ابوهریره نقل کرده که بعد از فتح مکه رسولالله صلی الله علیه و سلم خطبهای را ایراد فرمود و در پایان آن یکی از مسلمانان به نام (ابوشاه یمنی) به پیامبر صلی الله علیه و سلم گفت: اگر ممکن است دستور بفرمایید این خطبه را برای من بنویسند. پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «اکتبوا لابی شاه»[2] یعنی این خطبه را برای ابوشاه بنویسید. همچنین در روایتی آمده است که عبدالله بن عمروعاص از پیامبر صلی الله علیه و سلم پرسید: «اکتب کلّ ما اسمع» آیا هر چه از تو میشنوم اجازه دارم آن را عبدالله گفت: چه در حال رضایت و چه در حال عصبانیت هر چه از تو میشنوم اجازه هست آن را بنویسم؟ «قال نعم، فانی لااقول فی ذلک الاّ حقّاً»[3]. پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: بلی چه در رضایت و چه در عصبانیت هر چه از من شنیدی بنویس زیرا در همه این حالات من جز حق چیزی را نمیگویم. همچنین از عبدالله بن عمر روایت شده که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «قیّدوا العلم»[4] یعنی: دانش را به بند بکشید عبدالله میگوید: پرسیدم ای رسولالله صلی الله علیه و سلم به بند کشیدن علم به چه صورتی است؟ فرمود: با نوشتن آن حاصل میشود.
------------------------------------------------- [1]- تقیید العلم، خطیب بغدادی، ص 67 و سنن ترمذی، ج 2، ص 111، و معالم السنن، خطابی، ج 4، ص 184 به نقل از علوم الحدیث، صبحی، ص 10. [2]- سنن ترمذی، ج 5، ص 38 و تدریب الراوی، جلالالدین سیوطی، ج 2، ص 62 و اضواء علی السنة المحمدیه، ابوریه، ص 48 به نقل از مجله المنار. [3]- جامع بیان العلم، ابن عبدالبر، ج 1، ص 71، مسند امام احمد، ج 2، ص 207، تأویل مختلف الحدی ابن قتیبه، ص 365 و مستدرک حاکم، ج 1، ص 105 و الماع، قاضی عیاض، ص 26 و المحدث الفاضل، ج 4، ص 2، به نقل علم الحدیث، صبحی صالح، ص 17 و جامع بیان العلم و فضله، ج 1، ص 73 و علوم الحدیث، ص 9 و تاریخ عمومی حدیث، ص 49. [4]- همان.
به نقل از: تاریخ حدیث و ضبط و ثبت احادیث، تألیف : استاد فاضل حاج ملاعبدالله احمدیان
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|