|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>اشخاص>محمد بن جریر بن یزید طبری
شماره مقاله : 2082 تعداد مشاهده : 396 تاریخ افزودن مقاله : 16/4/1389
|
محمد بن جریر طبری (224 - 310 هـ)
وی عالم مجتهد، محدث و فقیه و مقری و مورخ بزرگ، علامهی دوران، "محمد بن جریر بن یزید بن کثیر بن غالب طبری آملی" است. او اهل آمل از شهرهای طبرستان در جنوب دریای قزوین (دریای خزر) میباشد.
تولد و تربیت وی:
وی به سال 224 هجری یا 225 هجری دیده به جهان گشود. خود وی دربارهی این شک میگوید: "اهل سرزمینش تولد افراد را بر اساس حوادثی که در آن سال رخ داده بود ثبت میکردند. پس تاریخ ولادت من را بر اساس حادثهای که در سرزمینمان رخ داده بود نگاشتند. وقتی بزرگ شدم و دربارهی سالی که آن حادثه در آن رخ داده بود پرسیدم آنان دربارهی آن شک داشتند که آیا آن حادثه در پایان سال 224 رخ داده بود یا آغاز سال 225 هجری".
پدرش اهمیت فراوانی برای تحصیل وی قائل بود. طبری میگوید: "قرآن را در هفت سالگی حفظ کردم و در هشت سالگی برای مردم نماز را امامت کردم و در نه سالگی حدیث نوشتم".
وی نخست در آمل به نوشتن حدیث پرداخت و سپس به "ری" و شهرهای مجاور آن رفت و از شیوخ بسیاری علم فرا گرفت تا آنکه علم بسیاری کسب نمود.
سفرهای طبری در راه کسب علم:
وی در آغاز بیست سالگی آغاز به سفر به سرزمینهای دور دست نمود. در آغاز به دارالسلام یعنی "بغداد" که پایتخت سرزمینهای اسلامی در آن دوران بود وارد شد. او قصد داشت از حضور امام بزرگ اهل سنت "احمد بن حنبل" بهره ببرد اما پیش از وارد شدن به بغداد، این امام بزرگوار چشم از دنیا فرو بسته بود.
وی مدتی در بغداد ماند و از شیوخ آن شهر بهره برد. سپس به بصره رفت و از شیوخ بزرگی که تا آن روزگار در قید حیات بودند بهره برد و بعد از آن به کوفه سفر کرد.
او سپس باری دیگر به بغداد بازگشت و در آن شهر به نوشتن پرداخت و فقه آموخت و به علوم قرآن مشغول گردید. او پس از مدتی اقامت در بغداد به سوی مصر به راه افتاد. در راه مصر از علمای سرزمینهایی که در راه وی قرار داشت بهره برد تا آنکه در سال 253 هجری به "فسطاط" در مصر رسید.
هنوز در فسطاط باقی ماندهای از علمای بزرگی بودند که طبری توانست از آنان علم بزرگانی چون امام مالک و امام شافعی و امام ابن وهب و دیگران را به دست آورد. او سپس به شام رفت و باری دیگر به مصر بازگشت.
پس از این سفر طولانی به بغداد بازگشت و باز به نوشتن پرداخت و سپس به طبرستان بازگشت. این بازگشت اول او به طبرستان است. او بار دیگر به بغداد بازگشت و در محلهی "قنطرة البردان" در بغداد ساکن گردید.
محمد بن جریر طبری که دیگر نامی شناخته شده و مشهور در جهان اسلام بود در بغداد به تدریس و تالیف مشغول شد. نام وی بسیاری از طالبان علم را به بغداد میکشاند. سفرهای طبری و کسب علم وی از علمای بزرگ دوران باعث شد وی دارای وسعت علمی شود که در دوران او کم نظیر بود.
وی علم شافعی را از "ربیع بن سلیمان" در مصر و "حسن بن محمد زعفرانی" در بغداد فرا گرفت، و علم مالک را از "یونس بن عبدالأعلی" و محمد و عبدالرحمن و سعد، فرزندان عبدالحکم و پسر برادر وهب فرا گرفت. او فقه اهل عراق را از "ابو مقاتل" در ری فرا گرفت.
او همچنین سندهای عالی را در مصر و شام و عراق و کوفه و بصره و ری به دست آورد و بدین ترتیب در همهی علوم از جمله علم قرآن و حدیث و فقه و نحو و شعر و لغت متبحر و ماهر گردید.
دربارهی او گفتهاند:
ابن جریر طبری از علمای ربانی بزرگی بود که علاوه بر وسعت علمی و تواضع و حفظ قوی و نبوغ همچنین دارای صفات بزرگی چون زهد و عفت و ورع بود.
خطیب بغدادی دربارهی او میگوید: "وی از ائمهی علما بود که برای معرفت و فضلی که داشت به سخن او حکم میشد و به رای او رجوع میشد و چنان از علوم مختلف در وی جمع شده بود که در هیچ یک از هم عصرانش جمع نشده بود و حافظ قرآن و آگاه نسبت به قرائات و دارای شناخت نسبت به معانی، و فقیه در احکام قرآن، و نسبت به سنت و طرق آن و صحیح و ضعیف و ناسخ و منسوخ آن آگاه بود...
ابوحامد اسفرایینی میگوید: "اگر شخصی برای به دست آوردن کتاب تفسیر محمد بن جریر به چین سفر کند کار زیادی نکرده است".
شیخ الاسلام ابن تیمیه میگوید: "... اما تفاسیری که در دست مردم است صحیحترین آنها "تفسیر محمد بن جریر طبری" است. زیرا او سخنان سلف را با اسناد ثابت ذکر میکند و در آن بدعتی وجود ندارد و از متهمان مانند "مقاتل بن بکیر" و "کلبی" نقل نمیکند".
حافظ جلال الدین سیوطی دربارهی تفسیر طبری میگوید: "... و کتاب او از جلیلترن کتابها و بزرگترین آنهاست... زیرا او به شرح سخنان و ترجیح آنها بر یکدیگر و اعراب و استنباط میپردازد و این کتاب به این سبب بر دیگر کتابها برتری دارد".
ابواسحاق شیرازی در کتاب "طبقات الفقهاء" او را جزو مجتهدان ذکر کرده است.
ذهبی دربارهی او میگوید: "... وی از تک افراد دوران در علم و نبوغ و فراوانی تصنیف بود که کم به مانند او دیده میشود. وی ثقه و صادق و حافظ و از سران تفسیر و امامان فقه و اجماع و اختلاف فقها و علامهای در تاریخ و آگاه به قرائات و لغت و دیگر علوم بود".
شخصیت امام طبری:
فرغانی میگوید: "محمد بن جریر از جملهی کسانی بود که با وجود آزار فراوانی که از جاهلان و حسودان و ملحدان میدید، در راه خدا از سرزنش کسی هراس نداشت.... اما علم و زهد وی در دنیا و قناعتش به مال اندکی که از پدرش برای او به ارث رسیده بود را کسی از اهل علم و دین انکار نمیکند. هنگامی که خاقانی به به وزارت رسید مال بسیاری برای او فرستاد اما او نپذیرفت، و به او پیشنهاد منصب قضاوت را داد اما باز از قبول آن ابا ورزید. پس یارانش او را سرزنش کردند و به او گفتند: با قبول آن اجر به دست خواهی آورد و سنتهایی را که فراموش شدهاند زنده خواهی کرد، و همچنین امیدوار بودند که او ولایت مظالم (قضاوت) را بر عهده بگیرد، اما طبری آنان را از خود راند و با تندی سخنشان را پاسخ داد و گفت: من گمان میکردم که اگر به قبول آن رغبت نشان دهم شما من را از آن باز میدارید."
عبدالعزیز بن محمد میگوید: "او از دنیا رویگردان بود و آن و اهل آن را ترک گفته بود... او در قرائت قرآن به مانند قاریای بود که جز قرائت چیزی نمیداند و به مانند محدثی بود که جز حدیث چیزی نمیداند و به مانند فقیهی بود که تنها فقه میداند و به مانند نحویای بود که تنها نحو میداند و به مانند حسابدانی بود که جز حساب چیزی نمیداند. وی همچنین نسبت به عبادات عالم بود و جامع علوم بود...
علما تواضع و اخلاق والای او را مدح گفتهاند. ابوبکر بن مجاهد میگوید: "به ما خبر رسید که او با مزنی دیدار کرد. پس نپرس که چگونه او بر مزنی [در بحث و علم] پیروز گردید و شافعیها نیز در آنجا حاضر بودند و میشنیدند، اما طبری هرگز هیچ چیز از آنچه بین آنها گذشت را تعریف نمیکرد".
ابوبکر بن کامل میگوید: "از ابوجعفر طبری دربارهی مسالهای که در آن با مزنی مناظره کرده بود پرسیدم اما او آن را نگفت زیرا او بالاتر از این بود که نفس خود را بالا بدارد و پیروز شدن خود بر رقیبش را در مسالهای به یاد بیاورد؛ طبری مزنی را برتر از خود میدانست و بسیار ثنای او را میگفت و دینداریاش را ذکر میکرد".
آثار امام طبری:
وسعت علم ابن جریر طبری را میتوان از وسعت نوشتههای او دریافت زیرا وی در همهی علومی که در آنها مهارت داشت که بسیار بودند تصانیف بسیاری به جای گذاشته است که برخی از این نوشتهها در جایگاهی قرار دارند که تاکنون به مانند آن نوشته نشده است به مانند تفسیر و تاریخ وی. نام بردن از آثار امام طبری به طول میانجامد که تنها نوشتههایی که از آنها اطلاع داریم نزدیک به 50 کتاب است.
وفات امام طبری:
امام بزرگوار، ابن جریر طبری دو روز باقی مانده به پایان شوال سال 310 هجری در حالی که هشتاد و پنج یا هشتاد و شش سال سن داشت دار فانی را وداع گفت و در "رحبه یعقوب" در بغداد به خاک سپرده شد.
ترجمه و نگارش: عبدالله .م
عصر اسلام
www.IslamAge.com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|