|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > شرک و برائت از مشرکین به مفهوم شیعه
شماره مقاله : 2050 تعداد مشاهده : 354 تاریخ افزودن مقاله : 14/4/1389
|
شرک و برائت از مشرکین به مفهوم شیعه
س– ازدیدگاه شیعه شرک ورزیدن به خداوند چیست، و برائت از مشرکین چه مفهومی دارد؟ ج – ماده و ریشه (شرک) در قرآن ذکر شده، ولی در همه موارد علمای شیعه آن را تأویل میکنند، یا میگویند بر کسانی اطلاق میشود که به امامت امیر مؤمنان و ائمه معتقد نیستند و دیگران را بر آنها برتری میدهند».[1] بعنوان نمونه روایت کردهاند که (به افترای آنها) ابو جعفر رحمه الله در مورد این آیه(65 سوره زمر) که می فرماید: { وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ (٦٥)} در این آیه شرک را به شرک ورزیدن در ولایت علی رضی الله عنه تأویل کرده اند.[2] و شیخ شیعه ابوالحسن شریف میگوید: «اخبار و روایات فراوانی وارد شده که شرک ورزیدن به خدا و شرک در عبادت را به شرک ورزیدن در ولایت و امامت تأویل کرده.[3] و مجلسی سرور شیعیان دوازده امامی میگوید: «حاصل کلام این که ظاهر آیات مربوط به شرک در مورد بُت و بت پرستی است، و باطن آن درباره خلفای ستمگر است که با ائمه حق شریک قرار داده شدند، و به جای آنها تعیین و منصوب شدند، همان گونه که خداوند متعال میفرماید: { أَفَرَأَيْتُمُ اللاتَ وَالْعُزَّى (١٩)وَمَنَاةَ الثَّالِثَةَ الأخْرَى (٢٠)}(نجم: 19-20) یعنی: آيا چنين ميبينيد (و اين گونه معتقديد) كه لات و عزي. و منات ، سومين بت ديگر. (در ادامه می گوید:) در باطن منظور از لات (خلیفه)اوّل، و منظور از عُزّی، دوّم و منظور از مناة سوّم، یعنی کسانی هستند که آنها را امیر المؤمنین و خلیفه رسول خدا و صدیق و فاروق و ذو النورین و امثال آن نامیده اند». همچنین میگوید: «یکی از ضروریات دین امامیه برائت و بیزاری جستن از ابوبکر و عمر و عثمان و معاویه می باشد»[4]. و انکار کنندهی ضروریات و بدیهیات دین از دیدگاه مراجع شیعه کافر محسوب میشود، همانگونه که بحث آن گذشت. نخستین کسی که از مشرکین- به اعتقاد شیعه یعنی اصحاب رضی الله عنهم - اظهار برائت کرد عبدالله بن سبأ یهودی بود، و بحث آن گذشت. برائت از مشرکین در اعتقاد علمای شیعه یعنی اعلام بیزاری اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ، و آنچه در راهپیماییهای آیات عظام شیعه در موسم حج و در با فضیلتترین و بزرگترین روزها و اشرف مکانها انجام میدهند همین است. و حتّی آخوندهای شیعه معتقدند که ابوبکر و عمر رضی الله عنهما در موسم حج جلو آنها ظاهر میشوند، و به هنگام رمی جمرات آن دو بزرگوار را هم سنگ باران میکنند!.[5] به نقل از: سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری،
مترجم: اسحاق دبیری
[1] ـ بحار الانوار ، ج 23 / 390 . [2] ـ تفسیر فرات ، ص 370 . [3] ـ مراة الانوار و مشکاة الاسرار ابو الحسن بن محمد تباطی عاملی فروی ، ص 202 . [4] ـ الاعتقادات ، ص 90 – 91 مجلسی . [5] ـ تفسیر فرات ، ص 67 .
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|