Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

علي رضی الله عنه  مي‌گويد: رسول‌خدا صلی الله علیه و آله و سلم دست حسن و حسين رضي الله عنهما را گرفت و فرمود: (من أحبّني و أحبّ هذين و أباهما و أمّهما كان معي في درجتي يوم القيامة) يعني: «هر كس مرا و اين دو را و پدر و مادرشان را دوست بدارد، روز قيامت همراه من خواهد بود». ترمذي رحمه‌الله بدين‌ شكل روايت كرده كه در بهشت، با من خواهد بود.
  روايت احمد؛ ترمذي، اين حديث را روايت كرده و آن را حديثي غريب دانسته است. مسند احمد (1/77)؛ سند ترمذي، شماره‌ي 3734؛ سير أعلام النبلاء (3/254).

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>سیره نبوی>پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم > ولادت و نامگذاري

شماره مقاله : 2016              تعداد مشاهده : 379             تاریخ افزودن مقاله : 9/4/1389

ولادت و نامگذاري

حضرت سيدالمرسلين -صلى الله عليه وسلم- بامداد روز دوشنبه نهم ربيع‌الاول، سال عام‌الفيل، چهلمين سال فرمانروايي خسرو انوشيروان، برابر با بيستم يا بيست و دوم آوريل 571 ميلادي[1]، بنابر تحقيقات دانشمند بزرگ، محمد سليمان منصور پوري(ره)، در شعب بني‌هاشم، در شهر مکه، به دنيا آمد[2].

ابن سعد روايت کرده است که مادر رسول خدا -صلى الله عليه وسلم- فرمود: به هنگام زادن وي، از دهانة رحم من نوري برآمد که قصرهاي شام در پرتو آن نمايان گرديد. امام احمد و دارمي و ديگران نيز قريب به همين مضمون را روايت کرده‌اند [3].

آورده‌اند، همزمان با ميلاد نبي‌اکرم -صلى الله عليه وسلم- شواهدي گويا از بعثت آن حضرت را همگان مشاهده کردند: چهارده کنگره از ايوان مدائن فرو ريخت؛ آتشکدة فارس، پرستشگاه مجوس، خاموش شد؛ آب درياچة ساوه فرو کشيد؛ و کنشت‌هاي اطراف آن درياچه همه ويران گرديد. اين مضامين را طبري و بيهقي و ديگران نقل کرده‌‌اند؛[4] اما، سند محکمي ندارند، و تاريخ ملت‌هايي که اين حوادث در سرزمين ايشان روي داده است، صحت آنها را گواهي نکرده‌‌اند؛ در حالي که معمولاً چنين وقايعي اگر اتفاق افتاده بودند، انگيزه‌هاي نيرومندي براي ثبت و ضبط آنها وجود مي‌داشت.

مادر رسول خدا -صلى الله عليه وسلم- وقتي آن حضرت را به دنيا آورد، نزد نياي ايشان عبدالمطلب فرستاد، و ولادت نواده‌اش را به وي مژده داد. عبدالمطلب خندان و شادمان آمد، و قنداقة نوزاد را با خود به درون کعبه برد، و به نيايش و شکرانه پرداخت[5] و براي او نام «محمد» (يعني پيوسته و همواره ستوده و پسنديده) را برگزيد. اين نام، پيش از آن نزد قوم عرب بي‌سابقه بود. در روز هفتم ولادت، چنانکه ميان قوم عرب مرسوم بود، نوزاد را ختنه کردند [6].

 

________________________________________

[1]- 20 آوریل، برحسب تقویم میلادی قدیم، و 22 آوریل میلادی جدید، برای تفصیل مطلب، نکـ: رحمةاللعالمین، ج 1، ص 38-39، ج 2، ص 360-361.

[2]- ن ک: نتائج الافهام فی تقویم العرب قبل الاسلام، محمود پاشا فلکی، چاپ بیروت، ص 28-35.

[3]- مسند احمد، ج 4، ص 127-128، 185، ح 5، ص 262؛ سنن الدارمی، ج 1، ص 9؛ طبقات ابن سعد، ج 1؛ ص 102.

[4]- نکـ: دلائل النبوه، بیهقی، ج 1، ص 126-127؛ تاریخ الطبری, ج 2، ص 166، 167؛ البدایة و النهایة، ج 2، ص 268-269.

[5]- سیرةابن‌هشام، ج 1، ص 159-160؛ تاریخ الطبری، ج 2، ص 156-157؛ طبقات ابن سعد، ج 1، ص 103.

[6]- گویند: آن حضرت ختنه کرده به دنیا آمده بودند؛ نکـ: تلقیح فهوم اهل الاثر، ص 4. ابن قیم گوید: حدیثی در این باب به ثبوت نرسیده است؛ نک: زادالمعاد، ج 1، ص 18.

 

 

(به نقل از: خورشيد نبوّت، ترجمه فارسي «الرحيق المختوم» مؤلف: شيخ صفي الرحمن مبارکفوري، برگردان : دکتر محمدعلي لساني فشارکي)

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام شافعی رحمه الله فرموده است: «أجمع المسلمون علی أنّ من استبان له سنّة عن رسول‌الله صلي الله عليه و سلم لم یحلّ له أنّ یدعها لقول أحدٍ» (به اتفاق همه مسلمانان، برای کسی که در مسأله‌ای، سنت رسول‌الله صلي الله عليه و سلم روشن باشد، روا نیست که سخن پیامبر صلي الله عليه و سلم را ترک کند و سخن کسی دیگر را بپذیرد). ابن قیم (2/361) و فلانی (ص 8). 

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 17940
دیروز : 5614
بازدید کل: 8808099

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010