Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

حديث: عَنْ أَبي قَتَادةَ رضيَ اللَّه عَنْه، أَنَّ رسولَ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم سُئِلَ عَنْ صِيَامِ يَوْمِ عاشُوراءِ، فَقَال: « يُكَفِّرُ السَّنَةَ المَاضِيَةَ »  ترجمه: از ابو قتاده رضي الله عنه روايت است که: رسول الله صلي الله عليه وسلم از روزهء روز عاشورا پرسيده شد و فرمود: « گناه سال گذشته را محو مي کند ».

روايت مُسْلِم

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > وحدت وجود از دیدگاه شیعه

شماره مقاله : 1972              تعداد مشاهده : 385             تاریخ افزودن مقاله : 5/4/1389

وحدت وجود از دیدگاه شیعه


س - آیا بزرگان شیعه به حلول و وحدت وجود کلّی اعتقاد دارند؟
ج- بله، آنها از مقوله­ی حلول جزئی تجاوز کرده، یا به حلول خاص به علی رضی الله عنه  معتقدند و به دروغ ادعا می کنند که ابا عبدالله علیه السلام  گفت: «خداوند با دست راستش بر ما دست کشید و نورش را در ما قرار داد»[1].
و در روایتی دیگر آمده است: «ولی خداوند ما را با خودش در آمیخت»[2] .
و نیز روایت می­کنند که گفت: «ما با خدا حالاتی داریم، در آن حالات ما او هستیم و او ما است، مگر اینکه او او است و ما ما هستیم (پناهبر خدا ازکفر)»[3].
س- آیاتی که در قرآن در مورد توحید ذکر شده نزد بزرگان شیعه چه معنایی دارند؟
ج- همه آیات توحید عبادت را به تثبیت و تأیید ولایت علی و أئمّه رضی الله عنهم  تفسیر می­کنند، و قاعده­ی آنها در این مورد این است: «اخبار متعدّد در مورد تأویل(تفسیر) شرک ورزیدن به خدا، و شرک ورزیدن در عبادت به شرک در ولایت ائمه وارد شده، یعنی شرک نزد آنها این است که همراه با ولایت امام کسی دیگر را که امام نیست با او شریک گردانی، و همراه با ولایت آل محمّد صلی الله علیه و آله و سلم  ولایت غیر آنها را قبول کنی. مثلاً در مورد آیه 65 سوره زمر که می­فرماید:
{ وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ (٦٥)}
 يعني: به تو و به يكايك پيغمبران پيش از تو وحي شده است كه اگر شرك‌ورزي كردارت (باطل و بي‌پاداش مي‌گردد و) هيچ و نابود مي‌شود ، و از زيانكاران خواهي بود .
معنی این آیه آنگونه که در صحیح ترین کتاب شیعیان آمده این است: «اگر بعد از خودت همراه با ولایت علی به ولایت کسی دیگر فرمان دهی عمل تو محو و نابود می گردد»[4].
و از آن جمله اینکه در مورد آیه (غافر:12):
{ ذَلِكُمْ بِأَنَّهُ إِذَا دُعِيَ اللَّهُ وَحْدَهُ كَفَرْتُمْ   } مي­گویند: یعنی به ولایت علی رضی الله عنه  کفر می­ورزید[5]{ وَإِنْ يُشْرَكْ بِهِ تُؤْمِنُوا فَالْحُكْمُ لِلَّهِ الْعَلِيِّ الْكَبِيرِ } و اگر به کسی که حق ولایت ندارد با او شریک شود ایمان می­آورید. و در روایتی دیگر گفته: وقتی به اهل ولایت کفر ورزیدید...
و در مورد آیه 60سوره نمل که می فرماید:
{ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُونَ }
می­گویند: ابو عبدالله گفته است: یعنی با امام هدایت امام گمراهی هم هست [6].
مطالب کمر شکن برای شیعه:
ابو عبدالله رحمه الله در مورد کسی که این تفسیر را ارائه می دهد می­گوید: «هر کس چنین سخنی بگوید به خدا شرک ورزیده است، تا سه بار گفت: من از آنها تبری و بیزاری می­جویم، بلکه منظور ذات الله تعالی است»[7]
 
به نقل از: سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری


[1] - اصول الکافی ، ج 1 / 440 .
[2] - اصول الکافی ، ج  1 / 435 .
[3] - شرح الزیارة الجامعه الکبیره ، ص 107 .
[4] - اصول الکافی کلینی ، ج 1 / 427 ش 76 .
[5] - کنز جامع الفواید ، ص 277 ، و بحار الانوار ، ج 23 / 364 ، و تفسیر قمی ، ج 2 / 256 و اصول الکافی  ، ج 1 / 421 .
[6] - بحار الانوار ، ج 23 / 391 ، و کنز الفوائد ، ص 207 محمد بن علی کراجکی متوفای سال 449 هجری .
[7] - البرهان ، بحرانی ، ج 4/ 78 .



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

 کلام امام محمد غزالی رحمه الله: هرگاه کسی را دیدی که نسبت به خدا سوءظن داشت، پس بدان که او باطنی خبیث دارد، در حالی که مؤمن کسی است که قلبش در حق همه ی مردم، سالم و بی غل و غش باشد. (در محضر غزالی، مؤلف: صالح احمد الشامی، مترجم: جهانگیر ولدبیگی)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 15492
دیروز : 5614
بازدید کل: 8805651

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010