|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > منبع دریافت علوم شرعی از دیدگاه شیعه
شماره مقاله : 1876 تعداد مشاهده : 330 تاریخ افزودن مقاله : 31/3/1389
|
منبع دریافت علوم شرعی از دیدگاه شیعه
س – علمای معاصر شیعه در مورد منابع دریافت علم شرعی چه می گویند ؟ ج – آنها بر اصول و منابع علمای گذشته خود یعنی کتابهای چهارگانه (الکافی،التهذیب، الاستبصار و من لا یحضره الفقیه) متکی هستند! چنان که گروهی از علمای معاصرشان همچون آغا بزرگ تهرانی[1] و محسن امین[2]و غیره بر این امر ت تهذیب الاحکام از طرف طبرسی تأکید کرده اند، و شیخ و آیت معاصرشیعه عبدالحسین موسوی در مورد کتابهای چهارگانه شیعه میگوید: « این کتاب ها متواتر هستند، و مضامین آن به طور قطع صحیح است، و الکافی مقدمترین و برترین این کتابهاست»[3]. بنابراین علمای معاصر شیعه با علمای گذشته ایشان در این مورد تفاوتی ندارند، و همه به یک سرچشمه مراجعه میکنند و مرجع همه یکی است، علاوه براین برخی از منابع اسماعیلیه[4] مرجع و منبع علمای معاصر شیعه قرار گرفته است، همچون کتاب دعائم الاسلام اثر قاضی نعمان بن محمّد بن منصور (متوفای 363 هـ) که اسماعیلی بوده و بعد از جعفر صادق امامت همه ائمه شیعه را انکار میکرد، و از دیدگاه شیعه او کافر بود چون امامت بیش از یک امام را انکار میکرد[5]. اما با وجود این علمای شیعه در کتاب های خود به گفتههای او استناد میکنند.[6]
به نقل از: سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
[1] - الفهرست طوسی ، ص 161 . [2] - اعیان الشیعه ، ج 1 / 28 . [3] - المراجعات ص 311 (مراجعة ش 110 ) [4] - اسماعیلیه کسانی هستند که می گویند امام بعد از جعفر اسماعیل بن جعفر است ، و سپس بعد از او محمد بن اسماعیل بن جعفر را امام می دانند و امامت سایر فرزندان جعفر را انکار کرده اند و قرامطه و حشاشون و فاطمی ها و دروز و غیره از اسماعیلیه سرچشمه گرفته و از آن جدا شده اند ، اسماعیلیه فرقه های متعددی دارند و القاب فراوانی دارند که بر حسب مناطق فرق می کند و مذهبشان در ظاهر رفض است و در باطن کفر محض است ، آنها صفات خدا را انکار می کنند و نبوت و عبادات را باطل می دانند و منکر قیامت هستند اما این مطالب را فقط برای کسانی اظهار می دارند که به آخرین رتبه در مذهبشان رسیده باشد (ن ک الزینه رازی اسماعیلی ص 287 الفهرست بن ندیم ، ص 267 – 268 ، و ملطی در التبنیه والر ص 218) . [5] - معالم العلما محمد بن علی بن شهر آشوب ، ص 139 . [6] - حکومت اسلامی ، 67 .
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|