|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > دیدگاه شیعه نسبت به اهل سنّت
شماره مقاله : 1864 تعداد مشاهده : 355 تاریخ افزودن مقاله : 31/3/1389
|
دیدگاه شیعه نسبت به اهل سنّت س - عقیده علمای شیعه درمورد اهل سنّت که آنها را ناصبی و عامه می نامند چیست؟ ج/1- گفتهاند: فقط در ظاهر احکام اسلام بر آنها اجرا میشود، وعلمای شیعه اجماع کردهاند که آنها اهل دوزخ هستند. زین العابدین بن علی عاملی که نزد شیعه ملقّب به شهید ثانی است میگوید: «کسانی که میگویند مخالفان ما (اهل سنّت) مسلمان هستند؛ میخواهند اجرای بخش عمده احکام مسلمین در ظاهر بر آنها درست باشد نه اینکه آنها را در واقع مسلمان بدانند، بنابراین نقل کردهاند که به اجماع آنها به جهنم میروند[1]. و مجلس در مورد اهل سنّت گفته: «از بعضی روایات، بلکه از روایات متعدد چنین بر میآید که آنها در دنیا هم در حکم کفار هستند، امّا از آنجا که خداوند میدانست حکّام ستمگر و پیروانشان بر شیعیان مسلّط میشوند، و به معاشرت و همزیستی با ایشان مبتلا شده و برایشان ممکن نیست از آنها پرهیز کنند، و معاشرت و همزیستی و ازدواج با آنها را ترک کنند، جهت آسانکاری حکم اسلام را در دنیا بر آنها جاری کرده، ولی وقتی قائم علیه السلام ظهور کند؛ مانند سایر کفّار در همه موارد حکم صادر میکند، و در آخرت هم به جهنّم میروند، و با کفّار برای همیشه در دوزخ میمانند، و با این نظریه بین روایات متضاد تلفیق میشود، چنان که مفید و شهید ثانی به آن اشاره کرده اند»[2]. 2- میگویند: به اجماع رأی، اهل سنّت کافر و پلید هستند، جزائری گفته: «آنها به اجماع علمای شیعه امامیه؛ کافر و نجس هستند، و از یهود و نصارا بدترند»[3]. 3- نمازخواندن بر آنها جایز نیست و حیوانی که آنها ذبح کنند حلال نیست. خمینی میگوید: «بنا به صحیحترین قول نماز خواندن بر هر مسلمانی واجب است، حتی بر مخالفان حق، و بر کافر با همه اقسام آن جایز نیست، و نیز جایز نیست بر کسانی که به کفر آنها حکم شده همچون نواصب(اهل سنّت)»[4]. و نیز گفته: «ذبیحه همه فرقه های اسلامی حلال است، جز ناصبی؛ گر چه به اسلام تظاهر کند»[5]. 4- میگویند: اهل سنّت اولاد زنا هستند. شیخ و امام علمای شیعه کلینی از ابی جعفر روایت کرده که (به افترای آنها) گفته: سوگند به خدا که همه مردم جز شیعیان ما زنازاده هستند[6]. و عیاشی از از جعفر بن محمّد علیه السلام روایت کرده که گفت: «هر نوزادی وقتی که به دنیا میآید حتماً شیطانی نزد او حاضر میشود، اگر فهمید که از شیعیان ماست، شیطان او را از آن ابلیس حفظ میکند، و اگر از شیعیان ما نبود؛ شیطان انگشتی را آنقدر در کون(عقب) پسر بچه نگه میدارد تا مأبون و زنصفت شود، و اگر دختر بچه بود انگشتش را در جلو او قرار میدهد تا فاحشه شود[7]. 5- میگویند: آنها بوزینه و خوک هستند.[8] 6- میگویند کشتن و ترور کردن اهل سنّت واجب است: «به ابی عبدالله گفتم: در مورد کشتن ناصبی چه میگویی؟ گفت: خونش مباح است، ولی نگران خودت هستم، اگر توانستی بر او مسلّط شوی دیواری روی او منهدم کن، یا او را در آب غرق کن تا به قتل او علیه تو گواهی داده نشود، گفتند: در مورد خوردن مالش چه می گویی؟ گفت: اگر میتوانی مالش را بخور»[9]. و در روایتی دیگر آمده است: «بر شما لازم است آنها را ترور کنید»[10]. 7- واجب بودن سرقت اموال اهل سنّت: روایت کردهاند: «هرجا مال ناصبی را یافتی بردار امّا یک پنجم آن را بپرداز»[11]. و روایت کردهاند: «مال ناصبی و همه متملکات او حلال است»[12]. 8- مخالفت با آنها واجب است: صدوق شیعه از علی ابن اسباط روایت کرده که گفت: «به رضا گفتم: مسئلهای پیش میآید و من حکم آن را نمیدانم و در آن شهر که من هستم کسی از هواداران تو نیست که در بارهاش از او فتوا بخواهم، چکار کنم؟ گفت: نزد فقیه(سنّی) آن شهر برو و سؤال کن، او به تو هر فتوایی داد بر خلاف آن عمل کن چون حق در مخالفت با آن است».[13] و از امام صادق روایت کرده اند که در مورد دو حدیث که با یکدیگر متضاد هستند گفت: «هر دو حدیث را بر روایات عامه عرضه کنید، حدیثی را که با روایات آنها موافق بود ترک کنید، و آنچه را با روایات آنها مخالف بود بگیرید»[14]. 9- لعن و نفرین اهل سنّت را بزرگترین عبادت به حساب آوردهاند: شیخ محّد حسن نجفی گفت: «بلکه هجو و ناسزاگویی آنها در ملأ عام از بهرترین عبادتها است مگر این که تقیه کردن مانع باشد، و بهتر از همه غیبت کردن آنها است به روشی که همه شیعیان در همه عصرها و سرزمینها بدان روش عمل کردهاند، بطوری که همه کاغذها را از آن پر کرده اند، و اصلاً این غیبت نزد آنها برترین طاعت و کاملترین تقرّب است. پس جای تعجّب نیست که ادعا شود در این مورد اجماع حاصل شده، همانگونه که برخی گفتهاند، و حتّی میتوان این نکته را از ضروریات و بدیهّات دین برشمرد، چه رسد به اینکه قطعی و حتمی است»[15]. بارها هم گفته شده که منکر ضروریات دین نزد آنها کافر است. چرا شیعه گاهی بر جنازه سنّی نماز میّت میخوانند؟ جای دارد کسی سؤال کند: پس چرا مشاهده میکنیم برخی از شیعیان اثنی عشری در مسجد الحرام و مسجد نبوی بر جنازه اهل سنّت نماز میّت میخوانند؟ جواب این است: تا علیه آنها دعا کنند![16]. مرجع شیعه ابن بابویه قُمی گفت: «اگر مردم از مخالفان ما بود؛ بعد را تکبیر چهارم بگو: خدایا این بندهات را خوار و رسوا کن، و او را به آتش انداز، و عذاب شدید و مجازات سخت خود را به او بچشان، خدایا عذاب را برایش تخفیف نده، و او را وارد آتش کن، و درونش را مملو از آتش گردان، و قبرش را تنگ کن، چون او علیه اولیای تو تجاوز کرده، و ولایت دشمنانت را داشت، خدایا عذابش را تخفیف نده و عذاب را روی او بریز. وقتی جنازه برداشته شد بگو: خدایا او را رفعت وبلندی نده، و از گناهش پاک نکن»[17]. و شیخ مفید گفته: «برای هیچ کس از اهل ایمان (شیعه) جایز نیست که مخالفین حق در ولایت را غسل دهد، و بر او نماز بخواند مگر از جهت تقیه ضرورتی در کار باشد، در آن صورت با روش غسل اهل خلاف او را غسل دهد، و چیزی از پوستش را از او باقی نگذارد، و اگر بر او نماز خواند بر او لعنت بفرستد و برایش دعای خیر نکند»[18]. امّا چرا بزرگان شیعه با اهل سنّت چنین رفتار میکنند؟ شیخ طوسی پاسخ داده: «چون مخالف اهل حق کافرند، پس واجب است با حکم کافر با او رفتار کرد»[19]. به نقل از: سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
[1] - بحارالانوارج 8/368. [2] - بحارالانوار ج 8/368 ، 370 . [3] - الانوارالنعمانیه ج 2/206 -207 . [4] - تحریر الوسیله ج 1/79 ج 2/146 . [5] - تحرير الوسيلة ج2/174 (القول في الذباحة والكلام في الذابح وآلة الذبح....). [6] - الروضه کافی کلینی ص 135 . [7] - تفسير العياشي ج2/234 ح73 (سورة الرعد )،تفسير البرهان ج2/139 [8] - بحارالانوارج 27/ 29 -30 . [9] - المحاسن النفسانیه حسین ال عصفور بحرانی ص 166، و وسایل الشیعه ج 18/463،376/231 [10] - منابع پیشین و در روزنامه الشرق الاوسط شماره 6865 یکشنبه 13/5/1418 هـ این خبرآمده بود که : پسته هایی که از ایران وارد دولت امارات می گردد با ماده (افلانوکسین) که ماده ای سرطان زاست آلوده هستند. [11] - تهذيب الأحكام ج4/849 (كتاب الزكاة ح7 باب الخمس والغنائم )،السرائر ص484 لابن إدريس الحلي, وسائل الشيعة ج17/298-299 (ح1 باب حكم مال الناصب وامرأته ودمه )،الأنوار النعمانية ج2/308 (ظلمة حالكة في بيان أحوال الصوفية والنواصب). [12] - تهذيب الأحكام ج6/1540 (كتاب المكاسب ح275 باب المكاسب )،وسائل الشيعة ج17/299 ح2 (باب حكم مال الناصب وامرأته ودمه). [13] - تهذیب الاحکام ج 6/294 ، و وسائل الشیعه ج 27/115، و علل الشرائع ج 2/531 ، و رسالة التعادل والترجیع ص 82. [14] - علل الشرائع قمی ص 531 ، و وسائل الشیعه ج 27/118 . [15] - جواهر الكلام ج22/62 لشيخهم النجفي. [16] - فروع الكافي ج3/122 (كتاب الجنائز،باب الصلاة على الناصب). [17] - فقه الرضا لابن بابويه ص178 (باب الصلاة على الميت) . [18] - المقنعة ص85 شيخ مفيد،تهذيب الأحكام ج1/225 (كتاب الطهارة ح149 باب تلقين المحتضرين ...). [19] - تهذيب الأحكام ج1/225 (كتاب الطهارة ح149 باب تلقين المحتضرين ... )،و مصباح التهجد ص252 طوسي،الكافي ص157 أبي صلاح حلبي ت447, غنية النزوع ص104 ابن زهرة حلبي ت585،الجامع للشرايع يحيى بن سعيد حلي ت690 ص121 (باب صلاة الجنازة )،كفاية الأحكام ص22 سبزواري ت1090،غنائم الأيام ج3/479-480 ميرزای قمي ت1221،وسائل الشيعة ج2/769-771 (باب كيفية الصلاة على المخالف وكراهة الفرار من جنازته إذا كان يُظهر الإسلام).
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|