|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > نکاح موقت از دیدگاه شیعه
شماره مقاله : 1863 تعداد مشاهده : 394 تاریخ افزودن مقاله : 31/3/1389
|
نکاح موقّت از دیدگاه شیعه س - آیا علمای شیعه در مورد فضیلت ازدواج موقت روایاتی دارند، و حکم کسی که آن را انکار کند چیست؟ ج - با دروغ و افتراء به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نسبت داده اند که گویا گفته: «هر کس با زن مؤمنی صیغه (ازدواج موقت) کند مثل این است که هفتاد بار کعبه را زیارت کرده باشد».[1] و نیز به ایشان نسبت داده اند: «وقتی به معراج برده شدم؛ جبرئیل به من ملحق شد و گفت: ای محمّد خدا فرموده: از تمام کسانی از امّت تو گذشتم که با زنان متعه کنند»[2]. و سیّد و سرور شیعه فتح الله کاشانی از پیامبر رضی الله عنه (به دروغ) روایت کرده که گفت: «هر کس یک بار صیغه کند؛ درجه و مقام او همچون درجه و مقام حسین رضی الله عنه خواهد بود، هر کس دو بار صیغه کند مقامش همچون مقام و رتبه حسن خواهد بود، و هر کس سه بار صیغه کند مقام و درجه او به مقام علی ابن ابی طالب میرسد، و هر کس چهار بارصیغه کند؛ مقام او به مقام من میرسد».[3] و ایمان انسان مؤمن کامل نمیشود تا متعه نکند! روایت کردهاند:« إنَّ المؤمنَ لا يَكملُ حتى يتمتَّع »[4]. و در مورد کسی که ازدواج موقت را قبول نکند حکم کرده اند که او کافراست! شیخ شیعه عاملی میگوید: « چون مباح بودن ازدواج موقت از ضروریات مذهب امامیه است»[5]. و چنانچه پیشتر گفته شده به اعتقاد آنها مُنکر ضرورت کافر است. تناقض: روایت کرده اند که امیرمؤمنان علی بن ابی طالب رضی الله عنه گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روز خیبر گوشت الاغ های اهلی و ازدواج موقت را حرام کرد.[6] و ابو عبدالله رضی الله عنه را درباره ازدواج موقت پرسیدند، در پاسخ گفت: «خودت را با آن آلوده نکن»[7]. به نقل از: سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
[1] - کشف الاسرار موسوی ص 35 . [2] - من لا يحضره الفقيه ج3/722 (كتاب النكاح ح19 باب المتعة) . [3] - منهج القاصدین کاشانی ، ص 356 . [4] - من لا يحضره الفقيه ج3/723 (كتاب نكاح ح31 باب متعة) . [5] - وسائل الشیعه 7 / 441 . [6] - تهذیب الاحکام 2 / 184 ، وسائل الشیعه 7 / 441 . [7] - بحارالانوار 110 / 318 ، مستدرک الوسائل 14 / 455 ، و النوادر اشعری ، ص 87 .
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|