|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>سیره نبوی>اذان > اولین شعار جهانی دولت اسلامی
شماره مقاله : 1829 تعداد مشاهده : 319 تاریخ افزودن مقاله : 28/3/1389
|
شعار دولت مسلمان اذان نماز، اولین شعار جهانی دولت اسلامی است : «الله اکبر، الله اکبر» یعنی خداوند از این طاغوتها و از کسانی که موانع بر سر راه درست میکنند بزرگتر است و او بر کارش تواناست. «اشهد ان لا اله الا الله» گواهی میدهم که هیچ معبودی بر حق جز الله نیست. یعنی هیچ حاکمیت و فرمانروایی و سلطهای جز حاکمیت خداوند که پروردگار جهانیان است، پذیرفته نیست. «ان الحکم الا الله» حکم فقط از آن خداست. پس معنی «لا اله الا الله» این است که هیچ حاکم و فرمانده و قانونگذاری جز خدا نیست. «اشهد ان محمداً رسول الله» گواهی میدهم که محمد پیامبر خداست. خداوند رهبری جامعة انسانی رابه او سپرده است؛ پس هیچ کس حق ندارد که با او در این امر به کشمکش و ستیز بپردازد و ایشان این رهبری را ادامه میدهد تا اینکه خداوند با قرآنی که بر پیامبرش نازل مینماید و سنتی که به او الهام میکند، دین خود را کامل بگرداند[1] و علاوه بر این جمله یعنی اعتراف و گواهی دادن به رسالت پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم و رهبری دینی و دنیوی و اطاعت و فرمانبری مطلق از او[2]. «حی علی الصلاه حی علی الفلاح» بشتابید به سوی نماز بشتابید به سوی رستگاری. یعنی ای انسان بیا و زیر پرچم این دولت که خالصانه برای خداست، در بیا. دولتی که یکی از اهداف آن، این است که رابطه انسان را با پروردگارش تحکیم بخشد و روابط مؤمنان را با همدیگر براساس ارزشهای والا محکم کند. «قد قامت الصلوه» نماز از میان سایر عبادتها انتخاب شد؛ چون ستون دین و در آن شعائری مانند رکوع و سجده و قیامت است که بزرگترین مظهر عبادت به معنی گستردة آن یعنی فروتنی و کرنش است؛ پس نماز فروتنی است که بالاتر از آن فروتنیای وجود ندارد و هر طاعتی که به صورت فروتنی و کرنش انجام بگیرد، عبادت و اطاعت بنده از مولایش میباشد. بنده در محضر او میایستد در حالی که به اطاعت از او خود را تسلیم نموده و در برابر او کرنش و فروتنی کرده است. خداوند متعال میفرمایند: { قُلْ إِنِّي نُهِيتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَمَّا جَاءَنِيَ الْبَيِّنَاتُ مِنْ رَبِّي وَأُمِرْتُ أَنْ أُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ (٦٦) } (غافر، 66) «بگو من بازداشته شدهام از اینکه معبودهایی را به جز خدا بپرستم که شما آنها را به فریاد میخوانید، از آن زمانی که آیات روشن و دلائل آشکاری از جانب پروردگار برایم آمده است و به من فرمان داده شده است که خاشعانه و خاضعانه تسلیم پروردگار جهانیان گردم.» و شعار رسمی دولت به حاکمیت خدا و سیادت شریعت و سقوط طاغوت و قوانین و برنامههایشان با «حی علی الفلاح و قد قامت الصلوه» اشاره به این مطلب دارد که نماز به صورت شایسته برپا داشته نمیشود، مگر در سایة حکومتی که براساس نماز برپا شده است و به نماز میپردازد. مسلمانان در درههای مکه قبل از تشکیل حکومتشان مخفیانه نمازمیخواندند و اما این حکومت تحت حمایت شمشیرهای انصار برپا شده بود؛ پس اینک آنها آشکارا اذان بگویند و نماز بخوانند و به همراه رکوعکنندگان به رکوع بروند و سجده بکنند. واقعیت تاریخی بهترین گواه بر این است که عبادت و پرستش خداوند در زمین به گونة شایسته انجام نخواهد شد مگر در سایه دولتی قوی که ملت خود را از دشمنان دین حمایت نماید. سپس در پایان اذان، «الله اکبر الله اکبر» تکرار میشوند تا معانی و مفاهیم گذشته را تأکید نمایند.[3] جوامع مسلمان امروزی برای جهاد شایسته و از بین بردن شعارهای کفر و به اهتزاز درآوردن شعارها و نشانههای ایمان و برپایی دولت براساس توحید به این نیاز دارند که معانی و مفاهیم واقعی از اذان را بدانند وترجمان واقعی اذان باشند.
[1]- قراءه سیاسیه للسیرة النبویه، محمد قلعجی، ص 114. [2]- دولة الرسول من التکوین الی التمکین، کامل سلامه الدقس، ص 438. [3]- دولة الرسول من التکوین الی التمکین، ص 439.
برگرفته از: الگوی هدایت (تحلیل وقایع زندگی پیامبر اکرم)، جلد اول، مؤلف : علی محمّد صلّابی، مترجم: هیئت علمی انتشارات حرمین.
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|