Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 23

----

21/05/1446

----

3 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند:
"كفى بالمرء اثما ان يُضّيِّع من يعول" (روايت ابوداوود : 1692)
"كافيست گناه كسى كه عيالش (زن و فرزندانش) را تباه كند".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>اشخاص>ابوطالب ابن عبدالمطلب > اذيت هايى كه پیامبر صلی الله علیه و سلم پس از درگذشت عمويش متحمّل شد

شماره مقاله : 1813              تعداد مشاهده : 332             تاریخ افزودن مقاله : 26/3/1389

اذيت هايى كه پیامبر صلی الله علیه و سلم پس از درگذشت عمويش متحمّل شد

بيهقى از عبداللَّه بن جعفر(رضى‏اللَّه‏عنهما) روايت نموده، كه گفت: هنگامى كه ابوطالب وفات نمود، بى عقل و سفيهى از سفهاى قريش به رسول خدا صلی الله علیه و سلم متعرّض گرديد، و بر وى خاك انداخت، و پیامبر صلی الله علیه و سلم به خانه خود برگشت، يكى از دخترانش آمد و در حالى كه خاك را از روى (مبارك) وى پاك مى‏نمود، گريه مى‏كرد، پیامبر صلی الله علیه و سلم شروع به سخن گفتن نمود و گفت: «اى دختركم، گريه نكن، چون خداوند نگهدار پدرت است»، و در ميان آن مى‏گفت: «قريش چيزى را كه گمان مى‏كردم تا مرگ ابوطالب انجام دهند نتوانستند انجام دهند، بعد از آن شروع كردند».[1] اين چنين در البدايه  (134/3) آمده. و ابونعيم در الحليه  (308/8) از ابوهريره  رضی الله عنه  روايت نموده، كه گفت: چون ابوطالب درگذشت برخورد زشت قريش با پیامبر صلی الله علیه و سلم شروع گرديد، رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمود: «اى عمو! چقدر به زودى نبودنت را احساس نمودم!!».[2]


[1] ضعیف. بیهقی در «الدلائل» (2/35) مرسل است. همچنین در سند آن جهالت وجود دارد. همچنین ابن هشام آن را در «سیرت» (2/58) از طریق ابن اسحاق به سند صحیح از عروه روایت کرده است که عروه تابعی است و بر این اساس حدیث مرسل می باشد. نگا: «نقد بوطی» نوشته‌ی علامه آلبانی (28).
[2] ضعیف. ابونعیم در «الحلیة» (8/ 308) و در سند آن فرات بن محبوب است که کسی غیر از ابن حبان که آسانگیر است او را ثقه ندانسته است.


به نقل از: حیات صحابه، مؤلّف علّامه شيخ محمّد يوسف كاندهلوى، مترجم: مجيب الرّحمن رحيمى(در 6 جلد)، به همراه تحقیق احادیث کتاب توسط: محمد احمد عیسی ، (به همراه حکم بر احادیث بر اساس تخریجات علامه آلبانی)



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام مالك رحمه الله فرموده اند: " ليس أحد بعد النبي صلى الله عليه وسلم إلا ويؤخذ من قوله ويترك إلا النبي صلى الله عليه وسلم" (روايت ابن عبد البر در "الجامع" 2/91) يعنى: "هيچكس بعد از پيامبر صلى الله عليه و سلم نيست كه گفتارش قبول شود و يا نشود مگر پيامبر صلى الله عليه و سلم (كه گفتارش هيچوقت نبايد ترك شود و همه اش بايد قبول شود)"

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 2340
دیروز : 5831
بازدید کل: 8835654

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010