|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>اشخاص>علی بن ابی طالب رضی الله عنه > عمرهی قضاء سال هفتم هجری و سرپرستی دختر حمزه
شماره مقاله : 1758 تعداد مشاهده : 351 تاریخ افزودن مقاله : 16/3/1389
|
عُمرهی قضاء سال هفتم هجری و سرپرستی دختر حمزه
تحت تأثیر اسلام، همه درونها و عقلها تغییر و دگرگونی عظیمی یافتند و داشتن دختر که قبلاً در میان اشراف عرب نشانهی عار و لکهی ننگ و رسوایی محسوب میشد و زنده به گور کردنشان رسم و عادت شده بود و کسی خواهان آن نبود، این بار محبوب دلها و عزیز خانوادهها شده بود، تا جایی که (تحت تربیّت اسلام) مسلمانان بر سر پرورش و سرپرستی و خدمت به دختران با هم رقابت میکردند و با صرف نظر از امتیاز (پرهیزکاری و عمل صالح) همه خود را در برابر همدیگر یکسان میدانستند، بنابراین وقتی که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم جهت هجرت از مکه خارج شد، دختر حمزه دنبالش راه افتاد و او را عمو صدا میزد، پس علی دست او را گرفت و به فاطمه تحویل داد که او را نزد خود نگه دارد، در همان حال جعفر گفت: این دختر عموی من و خالهاش همسرم است، زید بن حارثه هم گفت: برادرزادهی من است، تا اینکه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم داوری کرد و آن را به خالهاش داد (که همسر جعفر بود) و فرمود: «خاله به جای مادر محسوب میشود» و خطاب به علی فرمود: «تو از من و من از تو هستم» و به جعفر فرمود: «اخلاق و قیافهات شبیه من است» و به زید فرمود: «تو برادر و مولای ما هستی»، علی خطاب به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عرض کرد: آیا دختر حمزه را به عقد خودت در نمیآوری؟ فرمود: «او دختر برادر شیری من است»([1]). این داستان حاوی نکات و درس و پند و احکام و فوائد زیادی است، از جمله: 1- خاله به جای مادر انسان است. 2- برای حضانت و سرپرستی بچه در صورتی که پدر و مادر نداشته باشد، خاله از همه مقدّمتر است. 3- گواهی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به صداقت و درستکاری جعفر بن ابی طالب با توصیف اینکه: «اخلاق و ظاهر و قیافهاش شبیه او است». 4- فضیلت زید بن حارثه، چون رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «تو برادر و مولای ما هستی»، زیرا برادر حمزهی بن عبدالمطلب بود که در عقد اخوّت، آن دو با هم برادر شده بودند و با تلاشی که میکرد میخواست تمام وظایفی را که بر عهدهی برادر شقیق است تحمّل کند و سر پرستی دختر حمزه رضی الله عنه را بر عهده گیرد. 5- ازدواج زن حق حضانت بچهی فامیلهایش را ساقط نمیکند، زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم حضانت دختر حمزه را به خالهاش داد که همسر جعفر بود، با وجود اینکه عمّهاش که صفیّه دختر عبدالمطلب بود، زنده و موجود بود. 6- برای اینکه زن حضانت و سرپرستی بچهای را بر عهده گیرد، موافقت شوهرش لازم است، زیرا زن باید صرفاً در اختیار مصلحت و منفعت شوهرش باشد که حضانت و سرپرستی، بخشی از آن منفعت را از شوهر میگیرد، پس باید اجازه و رضایت او را به دست آورد. از آنجا که جعفر خودش خواهان آن دختر برای همسرش بود، پس این دلیل است بر اینکه وی رضایت داشت. 7- کودک شیر خوار وقتی که با عموی خود در شیرخواری یک زن مشترک شوند، برادر شیری همدیگر میشوند. دختران برادر شیری همه برادر زادهی شیری او میشوند و ازدواج با آنها بر او حرام میگردد.([2])
[1] - بخاری ش 4251. [2] - زاد المعاد(2/374، 375)، صلح الحدیبیهابی فارس، ص 286،287.
به نقل از: سيره أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب رضي الله عنه و شخصيت و عصر او، تألیف: دكترعلي محمد محمد صلابی
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|