|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > ابتدای ادعای تحریف قرآن
شماره مقاله : 1688 تعداد مشاهده : 355 تاریخ افزودن مقاله : 4/3/1389
|
ابتدای ادعای تحریف قرآن
س – علمای شیعه چگونه ابتدا کم و زیاد شدن و تحریف قرآن را مطرح کردند؟ ج - این نظریه از کتاب سلیم بن قیس آغاز شد و فقط دو روایت در این خصوص ذکر کرده بود، این قضیه داشت فراموش می¬شد، اما شیخ شیعه علی بن ابراهیم قمی (متوفای 307) در قرن سوم این قضیه را احیا کرد وگفت: «بخشی از قرآن ناسخ، و بعضی منسوخ است، و پاره ای از آن تحریف شده است، و قسمتی حرفی به جای حرف دیگر قرار گرفته، یا بر خلاف آن صورتی که خداوند نازل کرد قرار دارد، مانند: {كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ } (١١٠) (آل عمران:١١٠) گفتند: ابوعبداللهگفته: « كُنْتُمْ خَيْرَ أئمّة أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ » گفتند این آیه هم تحریف شده { لَكِنِ اللَّهُ يَشْهَدُ بِمَا أَنْزَلَ إِلَيْكَ أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ وَالْمَلائِكَةُ يَشْهَدُونَ وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا (١٦٦) } (النساء:١6٦) گفتند: در اصل بعد از « أَنْزَلَ إِلَيْكَ» «فی عَلِیِّ» است که حذف شده است. و گفتند: این آیه در اصل چنین بوده: { يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ «فی عَلِیِّ» وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ} (المائدة: ٦٧). و نیز گفتند این آیه چنین بود: { إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَظَلَمُوا «آل محمّد حقّهم» لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقًا } (النساء: ١٦٨). و گفتند: این آیه هم در اصل چنین بود: { وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا } (شعراء: ٢٢٧) «آل محمّد حقّهم» { فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ } (انعام: ٩٣) .
خواننده ی گرامی ملاحظه کن بزرگان شیعه با روح و احساس از کتاب خدا بسیار فاصله دارند، بطوری که در نقل آیات قرآن اشتباه می¬کنند، یا عمداً بهتان و افتراء را به نام اهل بیت می¬سازند، بیندیش چگونه با روش غیبی بخشی از آیه¬ی 227 شعراء را در کنار بخشی از آیه 93 انعام قرار داده اند. بعد از قُمی شاگردش محمّد بن یعقوب کلینی رازی (متوفای سال 382 هـ) آمد و اعتقاد تحریف قرآن را احیا کرد، چنان که می گوید: از ابی عبدالله روایت است که گفت: «قرآنی که جبرئیل بر محمّد صلی الله علیه و آله و سلم نازل کرده است هفده هزار آیه است» . همچنین از علمای شیعه محمّد بن مسعود بن عیاش سلمی معروف به عیاشی سخن از تحریف قرآن گفت، چنان که می¬گوید: «میسر از ابی جعفر روایت کرده که گفت: اگر قرآن کم و زیاد نمی¬شد حق ما بر افراد عاقل پوشیده نبود» . و همچنین محمّد بن حسن صفار از ابی جعفر روایت می¬کند که گفت: « ... اما کتاب خدا را تحریف کردند و کعبه را منهدم نمودند و عترت را به قتل رسانیدند» . و نیز از علمای شیعه که گفته¬اند قرآن تحریف شده است فرات بن ابراهیم کوفی متوفای352هـ را می توان ذکر کرد. و علی بن احمد ابو القاسم کوفی در کتابش«الاستغاثه ص25» گفته: قرآن تحریف شده است، و مدعی بود که این آیه حاوی نام علی بود و چنین بوده: { بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ «فِی علیٍّ» } (بقره: ٩٠)
يكي دیگر ازآنها محمّد بن ابراهيم نعماني (متوفاي380هـ) است، از جمله از اصبغ بن نباته روایت کرده که گفت: «از علی علیه السلام شنیدم که می¬گفت: گویی عجم را می¬بینم که در مسجد کوفه در خیمه¬های خود در مسجد قرآن را آنگونه که نازل شده به مردم آموزش می-دهند، گفتم: ای امیرمؤمنان مگر این قرآن آنگونه نیست که نازل شد؟ گفت: خیر، نام هفتاد نفر از قریش با نام خود و پدرانشان در ان ذکر شده بودند، ولی نامشان از آن پاک شده، و نام ابولهب را تنها به منظور تحقیر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پاک نکردند چون عموی ایشان بود» . و شیخ شیعه محمّد بن محمّد بن نعمان ملقب به مفید (متوفای 413 هجری) در کتابش (اوائل المقالات ص 51) می¬گوید: علمای شیعه بر این عقیده اجماع دارند. همچنین در کتاب خود (الارشاد ص 365) آن را نقل کرده است. و از جمله علمای شیعه که می¬گوید قرآن تحریف شده است. طبرسی صاحب کتاب (الاحتجاج) است. هاشم بن سلیمان بحرانی کتکانی در مقدمه تفسیرش ص 36 می¬گوید: بدان که حقیقتی که بر مبنای روایات متواتر بیان می¬شوند گریز ناپذیر است، و آن اینکه: بعد از پیامبر رضی الله عنه در قرآنی که در دسترس ما قرار دارد تغییراتی پدید آورده شده است، و کسانی که بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آن را جمع¬آوری کرده¬اند بسیاری از کلمات و آیات را حذف کرده¬اند.
در اواخر قرن 13 شیعه دچار رسوایی بزرگی شدند استاد علمای شیعه حسین نوری طبرسی (متوفای 1320 هـ) کتاب بزرگی تألیف کرد و در آن اعتقاد و نظر علمای شیعه را بر این باور کفر آمیز جمع¬آوری کرد و آن را (فصل الخطاب فی اثبات تحریف کتاب ربّ الارباب) نامید و این کتاب برای همیشه لکه ننگی برای شیعیان است.
به نقل از کتاب: سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|