|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>مسائل تاریخ اسلام>شیعه > فرق شیعه پس از امام کاظم (ع)
شماره مقاله : 1617 تعداد مشاهده : 320 تاریخ افزودن مقاله : 31/2/1389
|
فِرَق شيعه پس از امام كاظم (ع)
1 – فرقه اي قائل شدند كه او قائم بود و درگذشت و امامتي پس از او در هيچ يك از فرزندانش نيست. اين گروه معتقد بودند كه وي رجعت كرده ولي در محلي مخفي است كه فقط برخي از موثقين مي دانند و او به اصحاب مورد اعتماد خويش امر و نهي مي كند.
2 – گروهي ديگر نيز گفتند او مرده است ولي همچون حضرت عيسي (ع) رجعت خواهد كرد ولي هنوز رجعت نكرده و قائلين به رجعت وي را تكذيب مي كردند.
3 – شماري ديگر گفتند موسي بن جعفر نمرده و نخواهد مرد تا اينكه شرق و غرب زمين را مالك شود و زمين آكنده از ظلم و جور را از عدل و داد سرشار سازد و او مهدي قائم است. وي چون بيم قتل خود را داشت، صبح از زندان خارج شد و ديگر كسي او را نديد و سلطان و يارانش براي به اشتباه انداختن مردم، كسي را كه در زندان مرده بود، در گورستان قريش و در همين قبري كه ادعا مي شود مرقد "موسي بن جعفر" است، دفن كردند ولي دروغ مي گويند زيرا او از مردم غائب گرديده و در اين باب روايتي از امام صادق نقل كردند كه فرمود: "او مهدي قائم است و اگر ديديد كه سرش از كوهي به پايين مي غلطد، باور نكنيد كه او صاحب شما و قائم است" !
4 – فرقه اي كه "همسويه" ناميده مي شوند، به تبعيت از "محمد بن بشير مولي بني أسد" گفتند كه "موسي بن جعفر" محبوس نشده و نمرده است، بلكه او مهدي قائم است كه غيبت كرده و در مدت غيبت انگشتر خويش و آنچه را كه پيروان بدان محتاج اند به "محمد بن بشير" عطا كرده، و او را وصي خد قرار داده و ادعا كردند هركه اعم از علي بن موسي يا ديگر فرزندان موسي بن جعفر ادعاي امامت كنند، مبطل و كاذب و كافر و غير حلال زاده اند !! اين گروه را "وافقيه" نيز مي گويند.
5 – عده اي با قطع و يقين مرگ موسي بن جعفر را پذيرفتند و گفتند وي در زندان "سندي بن شاهك" با ميوة مسمومي كه "يحيي برمكي" براي وي فرستاد، مسموم شد و درگذشت و امام پس از او "علي بن موسي الرضا" ست و گفتند كه آن حضرت در مورد پسرش علي وصيت و قبل از حبس به امامت او اشاره كرده است. اين گروه كه قاطعانه وفات "موسي بن جعفر" را پذيرفتند "قطعيه" گويند.
به نقل از : شاهــراه اتّحــاد ( بررسـي نصـــوص امــامــت )، تأليف: حيدر علي قلمداران، با مقدمه و حواشي آية الله العظمى علاّمه «سيد أبو الفضل البرقعي»
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|