Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 23

----

21/05/1446

----

3 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

از جابر روايت است که: "لعن رسول الله صلى الله عليه و سلم آکل الربا و موکله، وکاتبه و شاهديه، و قال : هم سواء" (صحيح مسلم - 1598/1219/3)، يعنى: "پيامبر صلى الله عليه و سلم رباخوار، ربا دهنده، کاتب و دو شاهد آنرا لعنت کرده، و مي‌فرمود : همه در گناه باهم برابراند".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مفاهیم و اصطلاحات فقهی>صلاة التسبيح

شماره مقاله : 157              تعداد مشاهده : 506             تاریخ افزودن مقاله : 15/5/1388


[اصطلاح فقهي]
از عكرمه و از ابن عباس روايت است‌ كه‌: پيامبر صلي الله عليه و سلم به عباس بن عبدالمطلب فرمود:" يَا عَبَّاسُ يَا عَمَّاهُ أَلاَ أُعْطِيكَ، أَلاَ أَمْنَحُكَ، أَلاَ أَحْبُوكَ، أَلاَ أَفْعَلُ لَكَ عَشْرَ خِصَالٍ. إِذَا أَنْتَ فَعَلْتَ ذلِكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ ذَنْبَكَ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ، وَقَديمَهُ وَحَدِيثَهُ، وَخَطَأَهُ وَعَمْدَهُ، وَصَغِيرَهُ وَكَبِيرَهُ، وَسِرَّهُ وَعَلاَنِيَتَهُ. عَشْرُ خِصَالٍ، أَنْ تُصَلِّيَ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ. تَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ وَسُورَةٍ. فَإِذَا فَرَغْتَ مِنَ الْقِرَاءَةِ فِي أَوَّلِ رَكْعَةٍ قُلْتَ وَأَنْتَ قَائِمٌ. سُبْحَانَ اللَّهِ والْحَمْدُ لِلَّهِ وَلاَ إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ. خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً. ثُمَّ تَرْكَعُ فَتَقُولُ، وَأَنْتَ رَاكِعٌ عَشْراً. ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ مِنَ الرُّكُوعِ فَتَقُولُهَا عَشْراً. ثُمَّ تَهْوِي سَاجِداً فَتَقُولُهَا وَأَنْتَ سَاجِدٌ عَشْراً. ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ مِنَ السُّجُودِ فَتَقُولُهَا عَشْراً. ثُمَّ تَسْجُدُ فَتَقُولُهَا عَشْراً. ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ مِنَ السُّجُودِ فَتَقُولُهَا عَشْراً. فَذلِكَ خَمْسَةٌ وَسَبْعُونَ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ. تَفْعَلُ فِي أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ. إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُصَلِّيَهَا فِي كُلِّ يَوْمٍ مَرَّةً فَافْعَلْ. فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَفِي كُلِّ جُمُعَةٍ مَرَّةً. فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَفِي كُلِّ شَهْرَ مَرَّةً. فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَفِي عُمُرِكَ مَرَّةً [اي عباس‌، اي عموي‌ گرامي، آيا مي‌خواهي ترا چيزي ببخشم و به تو چيزي عطا كنم و ترا بهره‌مند سازم‌؟ آيا مي‌خواهي ترا ده خصلت بياموزم ‌كه چون آن را انجام دهي‌، خداوند گناهان پيشين و پسين‌، ‌كهنه و نو، سهوي و عمدي‌، ‌كوچك و بزرگ و پنهان و آشكار ترا بيامرزد. ده خصال اينست‌: چهار ركعت نماز مي‌خواني كه در هر ركعت سوره فاتحه و سوره ديگري از قرآن را مي‌خواني‌، چون قرائت فاتحه و سوره را در ركعت اول بپايان بردي پيش از ركوع پانزده بار" سبحان الله، والحمد لله، ولا إله إلا الله، والله أكبر "، را مي‌گوئي‌. سپس به ركوع مي‌روي و در ركوع نيز ده بار “‌سبحان الله و‌“ را مي‌گوئي‌، سپس ‌كه از ركوع برخاستي‌، در حال اعتدال نيز، ده بار“‌سبحان الله و...‌“ را مي‌گوئي‌، سپس به سجده مي‌روي و در سجده نيز ده بار‌“‌سبحان الله و..‌“ را مي‌گوئي‌، سپس‌ كه از سجده اول برخاستي‌، ده بار نيز ‌“‌سبحان الله و..“ را مي‌گوئي و دوباره به سجده مي‌روي و در سجده دوم نيز ده بار“‌سبحان الله و..‌“ را مي‌گوئي‌، سپس از سجده دوم كه سرت را بلند كردي در جلسه استراحت پيش از برخاستن به ركعت بعدي نيز ده بار ‌“‌سبحان الله و..‌“ را مي‌گوئي‌، ‌كه در هر ركعت جمعا هفتاد و پنج (‌٧٥) بار" سبحان الله، والحمد لله، ولا إله إلا الله، والله أكبر "مي شود و در هر چهار ركعت اين عمل را تكرار مي‌كني‌. اگر توانستي هر روز يكبار والا هر جمعه يكبار والا هر سال يكبار، والا در تمام عمرت يكبار آن را بخوان‌]‌". به روايت ابوداود و ابن خزيمه در صحيحش و ابن ماجه و طبراني‌. حافظ ‌گفته است‌: اين حديث از طرق فراواني و از گروهي از اصحاب روايت شده است‌. و موجه‌ترين آنها اين حديث عكرمه است‌، ‌كه‌: ‌گروهي 
از جمله‌: “‌الحافظ ابوبكر الاجري‌“ و شيخ “‌‌ ابومحمد عبدالرحيم مصري‌“ و شيخ ‌“‌حافظ ابوالحسن مقدسي‌“‌“‌، آن را صحيح دانسته‌اند. ابن المبارك گفته‌: گزاردن “‌صلاة التسبيح‌“‌ مورد تشويق و ترغيب واقع شده‌. و مستحب است‌ كه انسان هميشه بدان عادت‌ گيرد و از آن غفلت نورزد.

 
به نقل از:
فقه السنه ، تأليف سيد سابق، مترجم محمود ابراهيمي، تهران، ناشر مردم‌سالاري، دوم 1387.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

شیخ الاسلام ابن تیمیه در بیان حال کسانی که معتاد به شنیدن موسیقی هستند چنین می گوید: "و برای همین کسانی هستند که به آن معتاد شده اند تا جایی که به شنیدن قرآن مشتاق نیستند و از گوش دادن به آن خوشحال نمی شوند و آن تاثیری را که در شنیدن موسیقی می یابند در گوش فرادادن به قرآن نمی بینند بلکه اگر به قرآن گوش دهند با قلبی مشغول و غیرحاضر و با زبانی مشغول به سخنانی دیگر آن را می شنوند اما همین که نوبت به موسیقی برسد صدایشان پایین می آید و از حرکت می افتند و قلبشان حاضر میشود!" [مجموع فتاوی]

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 2974
دیروز : 5831
بازدید کل: 8836288

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010