|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>اهل سنت و جماعت > رعایت حقوق نزدیکان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و فاطمه توسط دو خلیفه ابوبکر و عمر رضی الله عنهما
شماره مقاله : 1336 تعداد مشاهده : 575 تاریخ افزودن مقاله : 9/11/1388
|
رعایت حقوق نزدیکان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و فاطمه توسط دو خلیفه ابوبکر و عمر رضی الله عنهما ابوبکر و عمر همواره علی را از هر طریقی و به طور کامل اکرام میکردند و او و حتی سایر بنیهاشم را در عطا و بخشش بر دیگران مقدم میداشتند و او را در مرتبه و حرمت و محبت و تمجید و تعظیم مقدم میداشتند همانگونه که افراد نظیر او را نیز مقدم میداشتند و او را به واسطه آنچه که خداوند به او فضل عنایت کرده بود، بر سایر افرادی که چنین فضیلتی نداشتند، برتر میدانستند. هرگز سخن ناروایی از آنان در حق علی دیده نشده است. بلکه درباره هیچ یک از بنیهاشم سخن ناروایی نگفتهاند عمر اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را در عطا و بخشش بر همه مردم مقدم میداشت و در عطا و بخشش آنان را بر همه مردم برتر میدانست. حتی زمانی که برای عطا و بخششها دیوانی قرار داده شد و اسامی مردم نوشته شد به عمر گفتند: از تو شروع میکنیم. گفت: نه. از نزدیکان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم شروع کنید. و عمر را در جایگاهی قرار دهید که خداوند او را در آن جایگاه قرار داد. بنابراین از بنیهاشم شروع کردند و بنیمطلب را به آنان ملحق کردن چرا که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:« إنما بنو هاشم وبنو المطلب شيء واحد إنهم لم يفارقونا في جاهلية ولا إسلام »[1]:«بنی هاشم و بنی مطلب یک چیز واحد هستند نه در جاهلیت و نه در اسلام از ما جدا نشدند» او عباس، علی، حسن و حسین را مقدم کرد و برای آنان مقداری بیشتر از آنچه برای افراد نظیر آنان در سایر قبائل قرار داده بود، قرار داد و در بخشش اسامة بن زید را بر پسرش ترجیح داد. پسر او عصبانی شد و گفت: اسامه را بر من ترجیح میدهی؟ عمر گفت: او در نزد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم محبوبتر از پدرت بود. آنچه که درباره مقدم داشتن بنیهاشم و برتر دانستن آنان ذکر کردیم در نزد همه علمای سیره و تاریخ امری مشهور است که دو نفر درباره آن با هم اختلاف نظر ندارند. کسی که اینگونه حق و حقوق نزدیکان و عترت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را رعایت کند آیا به نزدیکترین مردم برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و بانوی زنان اهل بهشت ظلم و ستم میکند آن هم به دلیل مقدار ناچیزی از مال که به فرزندان او چندین برابر آن مال را عطا میکرد و به کسی که بیش از او از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دور بود عطا میکرد.[2]
[1] - بخاری ابوداود و نسائی آن را استخراج کردهاند. [2] - ج(3) ص(172،173).
به نقل از کتاب: آل رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و اولیای او (موضع اهل سنت و شیعه درباره عقاید، فضیلتها، فقه و فقهای آنان اصول فقه شیعه و فقه آنان)، خلاصه و ترتيب از: محمد بن عبدالرحمن بن محمد بن قاسم، رحمه الله ت 1421 هـ، این بحث از کتاب منهاج السنه نوشته ابن تیمیه رحمه الله اختصار شده است).
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|