|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم > اولیاء محمد صلی الله علیه و آله و سلم
شماره مقاله : 1328 تعداد مشاهده : 400 تاریخ افزودن مقاله : 7/11/1388
|
اولیاء محمد صلی الله علیه و آله و سلم نزدیکان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برخی مؤمن و برخی کافر و برخی نیکوکار و برخی بدکار بودند که اگر کسی از آنان همچون علی، جعفر، حسن وحسین رضی الله عنهم صاحب فضل بود، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آنان را به واسطه ایمان و تقوایی که داشتند، برتر و افضل میشمارد بنابراین آنان به این اعتبار اولیاء او هستند نه به مجرد نسبی که با او داشتند و اولیاء پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دارای مرتبه و درجهای فراتر از آل او هستند اگر چه بلافاصله بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بر آل او صلوات فرستاده میشود اما اقتضایش این نیست که آنان از اولیاء پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که صلوات بر آنان فرستاده نمیشود برتر و بافضیلتتر باشند. انبیاء و فرستادگان جز اولیاء او هستند و آنان از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برتر هستند هر چند که همراه با صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بلافاصله بر آنان صلوات فرستاده نمیشود. بنابراین گاهی امری به مفضول اختصاص داده میشود ودر این صورت ملزم نمیشود که او از فاضل برتر باشد. دلیلش این است که بر همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز صلوات فرستاده میشود همان گونه که در صحیحین آمده است.[1] و به اتفاق همه مردم پیامبران از همه همسران او برتر هستند. اما پرهیزکاران امت او نیز اولیاء او هستند همان گونه که در صحیحین آمده است: «إن آل نبی فلان لیسوا لی بأولیاء و أنّما ولیی الله و صالح المؤمنین»:[2]«آل نبی فلان اولیاء من نیستند ولی من فقط خدا و مؤمنان صالح هستند». بنابراین او بیان کرد که اولیاء او مؤمنان صالح هستند همچنین در حدیث دیگری آمده است: « إن أوليائي المتقون حيث كانوا وأين كانوا »: [3]«اولیاء من پرهیزکاران وتقوا پیشگان هستند از هر جا و هر کجا که باشند». خداوند متعال میفرماید: { وَإِنْ تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ } التحريم: ٤ «و اگر بر ضدّ او همدست شويد ( و براي آزارش بكوشيد ، باكي نيست ) خدا ياور او است ، و علاوه از خدا ، جبرئيل ، و مؤمنان خوب و شايسته.» در حدیث صحیح به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمده است که میفرماید: « وددت أني رأيت إخواني قالوا: أولسنا إخوانك؟! قال: بل أنتم أصحابي، وإخواني قوم يأتون من بعدي يؤمنون بي ولم يروني »:[4] «دوست دارم که برادران خود را میدیدم. گفتند: آیا مگر ما برادران تو نیستیم. فرمود: بلکه شما اصحاب من هستید. برادرانم قومی هستند که بعد از من میآیند به من ایمان میآورند در حالی که مرا ندیدهاند». حال که این چنین است بنابراین اولیاء او تقواپیشگان هستند که بین او و آنان قرابت و نزدیکی دینی، ایمانی و تقوایی وجود دارد و این نزدیکی و قرابت دینی از قرابت طبیعی باعظمتتر است و نزدیکی بین قلبها و روحها بزگتر از قرابت و نزدیکی بین بدنهاست.[5]
[1] - استخراج آن ذکر شد. [2] - مسلم آن را استخراج کرده به شماره (215) و بخاری در کتاب(78) ب(14) و امام احمد در ج(4) ص(203) آن را استخراج کردهاند. [3] - امام احمد به نقل از معاذ بن جبل روایت کرده است «إن اولی الناس بی المتقون من کانوا و حیث کانوا»: «ولی من بیشتر از هر کسی، پرهیزکاران هستند، هر کس وهر کجا که باشد». [4] - مسلم در ک(2) ص(249) و بخاری در ک(4) ب(3) آن را استخراج کرده است. [5] - ج(4) ص(21، 22).
به نقل از کتاب: آل رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و اولیای او (موضع اهل سنت و شیعه درباره عقاید، فضیلتها، فقه و فقهای آنان اصول فقه شیعه و فقه آنان)، خلاصه و ترتيب از: محمد بن عبدالرحمن بن محمد بن قاسم، رحمه الله ت 1421 هـ، این بحث از کتاب منهاج السنه نوشته ابن تیمیه رحمه الله اختصار شده است).
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|