Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

«خَيْرُ أُمَّتِي قَرْنِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ …» [متفق عليه]. 
بهترين مردمان، مردم قرن من است، سپس مردمي كه بعد از قرن من مى آيد، سپس مردمي كه بعد از قرن دوم مى‌آيد (سه قرن پس از پيامبر)

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>بهائیه

شماره مقاله : 1246              تعداد مشاهده : 513             تاریخ افزودن مقاله : 28/10/1388


بابيه و يا بهائيه

تعريف:
بابيه و يا بهائيه حركتي است كه سال 1260هـ/ 1844م تحت نظر استعمار روس، انگليس و يهوديت عالمي، بخاطر فاسد ساختن عقايد مسلمانان، از بين بردن وحدت آنان و مصروف ساختن شان از قضاياي اساسي، نشأت نمود.

تأسيس و افراد برازنده:
-اين حركت را ميرزا علي محمد رضا شيرازي ( 1235-1265هـ) (1819-1849م) سال 1844م /1260هـ تأسيس نمود، و اعلان كرد كه وي «الباب» است، وقتي وي مرد پسرش ميرزا حسين علي، مشهور به بهاء امور را بدست گرفت، و حركت را هم به «بهائيه » نام گذاري كرد، وي كتابي هم دارد بنام (الأقدس)، بهاء در سال 1892م درگذشت، شخصيات مهم حركت بعد از مؤسس و جانشين آن اينهااند:
1-قرة العين ( 1230-1269هـ) وي زن بد رفتار منحرفي بود كه از نزد شوهرش فرار نمود و در جستجوي متعه شد، سال 1269هـ در مجلس بدشت اعلان نمود كه شريعت اسلامي منسوخ شده است، و در همان سال شاه اعدامش نمود.
2-يحيى علي، برادر بهاء: وي ملقب به «الازل» است، با برادرش در جانشيني «الباب» منازعه نمود، و به همين سبب از وي جدا گرديد، وي كتابي دارد بنام (الأرواح) برادرش با وي خيانت كرد، و آن را با پيروانش به قتل رسانيد.

افكار و معتقدات:
بهائى ها عقيده دارند كه: باب است كه همه چيزهارا به كلمه خود خلق نموده است، وي مبدأ و منبعي است كه از وي تمام أشياء ظاهر گرديده است.
-قائل به حلول و اتحاد هستند.
-قائل به تناسخ و جاويد بودن كائنات اند، و ميگويند كه پاداش و عذاب فقط بر ارواح است، آنهم به شكلي كه شباهت به امر خيالي دارد.
-عدد «19» را گرامي ميدارند، تعداد ماه هارا «19» ميگردانند، عدد روزهاي هر ماه را هم «19» ميدانند.
-قائل به پيامبري بودا، كنفوشيوس ، براهما، زردشت، و امثال شان از حكماء هند، چين و فارس قديم اند.
-در قائل بودن به مصلوب شدن ( به دار كشيده شدن) عيسى عليه السلام ، با يهود و نصارا موافق اند.
-قرآن را تأويلات باطني مينمايند تا موافق به مذهب شان شود.
-از معجزات پيامبران ، از حقيقت جن و ملائكه و از جنت و دوزخ منكرند.
-حجاب را به زن حرام ميدانند، متعه و اشتراكي بودن در زنان و اموال را جائز ميشمارند.
-ميگويند: دين باب [يعني دين ميرزا] ناسخ شريعت محمد است.
-قيامت را به ظاهر شدن بهاء تأويل ميكنند، قبله شان در شيراز است، همان خانه كه در آن باب تولد شده.
-از اينكه محمد خاتم النبيين و آخرين پيامبران باشد منكر اند، و ادعا ميكنند كه وحي ادامه دارد، و در مقابل قرآن كريم كتابي هم تأليف كرده اند.

ريشه هاي فكري و اعتقادي :
-كسي كه در عقايد اين حركت فكر و تأمل كند ميابد كه اين حركت افكار و اعتقادات خود را از چندين منبع أخذ نموده كه عمده ترين آنها اينها اند:
* بودايى، برهمي، زردشتي، مانويه، مزدكيه، و همه فرقه هاي باطني.
* يهودي، نصراني، و دهريت.
* شيعه، و فرهنگ فارس قبل از اسلام.
-در عقب حركت در تمام حركاتش اينها قرار داشتند:
1-يهود.
2-استعمار روس.
3-استعمار انگليس.

انتشار و جاهاي نفوذ:
-اكثريت بزرگ بهايى ها در ايران جايگزين اند، و تعداد كمي از آنها در عراق، سوريه، لبنان و فلسطين اشغالي نيز ميباشند.

مراجع:
1-المذاهب المعاصرة د. عبد الرحمن عميره.
2-البهائية اضواء و حقائق. احسان الهي ظهير.
3- هذه هي البهائية اصدار رابطه عالم اسلامي.
4-البابيون و البهائيون، عبد الرزاق حسين.
ماضيهم و حاضرهم.
5-البابية و البهائية محمود الملاح.
6-البهائية تاريخها و عقيدتها عبد الرحمن وكيل.
7-البهائية في الميزان محمد كاظمي قزويني.
8-البهائية في نظر الشريعة علي علي منصور.
و القانون.
9-البهائية محب الدين خطيب.
10-البهائيون و قاديانيون د. محمد حسن اعظمي
11-البيانات أبو الأعلى مودودي.
12-تاريخ الجمعيات السرية و محمد عبد الله عنان.
الحركات الهدامة.
13-حقيقة البابية و البهائية د. محسن عبد الحميد.

به نقل از: موسوعه آسان در بيان فرقه ها و گروهها (به زبان فارسی)، نويسنده : دکتر حماد الجهني، مترجم : محمد طاهر (عطائي)، الناشر: مركز الثقافة الإسلامية " بخارى".



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امیر مؤمنان، علی رضی الله عنه  از پسرش حسن رضی الله عنه  پرسید: «میان ایمان و یقین، چقدر فاصله وجود دارد؟» پاسخ داد: «چهار انگشت». علی رضی الله عنه  فرمود: «چگونه؟» گفت: «ایمان، عبارتست از آنچه گوش‌هایت شنیده و قلبت، تصدیق نموده؛ و یقین، عبارتست از آنچه چشمانت، دیده و قلبت، آن را بدون هیچ شک و تردیدی، پذیرفته است و فاصله‌ی چشم و گوش با هم، فقط چهار انگشت می‌باشد». التبيين في أنساب القرشيين، ص127.

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 18287
دیروز : 5614
بازدید کل: 8808446

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010