|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
اسلام معاصر>اشخاص>جبرین، عبد الله بن عبد الرحمن
شماره مقاله : 124 تعداد مشاهده : 864 تاریخ افزودن مقاله : 13/5/1388
|
شیخ عبد الله بن عبد الرحمن بن عبد الله بن ابراهیم بن فهد بن حمد بن جبرین در سال ۱۳۵۲ هـ در یکی از روستا هاي القویعیه در شهر الرین تولد شده ودر سال ۱۳۵۹هـ به تعلیم ابتدایی آغاز نمودند ایشان به سن دوازه سالگی تلاوت قرآن را به طریقه احسن یاد گرفتند، بعد از این به حفظ آغاز کردند و در سال ۱۳۶۷هـ قرآن را حفظ نمودند. شیخ قبل از این علوم ابتدایی را فرا گرفته بود، در نحو اول اجرومیه، در میراث متن الرحبیه و در حدیث اربعین نووی را از پدر خود آموخت. ايشان در خوردسالگی، اربعین نووی و جزئی از عمدة الأحکام را حفظ کردند.
و بعد از اینکه حفظ قرآن را تکمیل کردند به قراءت نزد استاد دوم خود بعد از پدر ایشان، شیخ عبد العزیز بن محمد الشئری معروف به ابی حبیب شروع کرد. شیخ در نزد استاد خود کتب حدیث همچو صحیح مسلم، صحیح بخاری و مختصر سنن ابی داود و جزئی از سنن ترمذی همراه شرح تحفة الأحوذی را فرا گرفت.
شیخ بن جبرين رحمه الله سبل السلام شرح بلوغ المرام، شرح ابن رحب بر الأربعین که جامع العلوم والحکم فی شرح خمسین حدیثا من جوامع الکلم یاد میشود، بعضی از نیل الأوطار علی منتقی الأخبار، تفسیر ابن جریر که مملوء از احادیث با سند و آثار موصول میباشد، همچنین تفسیر ابن کثیر، کتاب التوحید الذی هو حق الله علی العبید را خواندند و احادیث، آثار و دلایل کتاب اخیر الذکر را حفظ کردند. شیخ در فقه حنبلی متن الزاد را حفظ نموده بودند.
شیخ رحمه الله مناصب و مسئولیات گوناگونی را بدوش گرفتند. در ابتداء همراه با هیئت دعوتگران به سرحدات شمالی کشور عربستان سعودي در ابتدای سال ۱۳۸۰هـ فرستاده شدند، بعد از آن در سال ۱۴۰۲هـ در اداره پژوهش های علمی، فتوی، دعوت و ارشاد به صفت عضو افتاء پذیرفته شدند و مسئولیت اصدار فتاواي حضوري و تلفنی و كتابت بعضی فتواهای عاجل و گوشهیی از مسائل فرضی و بحث فتاوای كميته دائمی فتوي عربستان سعودي که نشر آن مناسب بود و مراجعه و تصحيح بحثهایی که برای مجلات اسلامي برای نشر تقدیم میشد را بدوش داشتند.
ايشان در ماه شوال سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۷هـ به صفت امام در مسجد آل حماد در ریاض تعیین گردید.
شیخ رحمه الله دارای مولفات گوناگونی میباشند. اولین این مولفات رسالهیی است که در سال ۱۳۹۰هـ به عنوان «أخبار الآحاد فی الحدیث النبوی» برای بدست آوردن درجه فوق ليسانس تقدیم کردند و با وجود اینکه آن رساله را در وقت کوتاهی نوشتند و مراجع مطلوب را نیز در اختیار نداشتند درجه امتیار را حاصل کردند. این رساله در سال ۱۴۰۸ به چاپ رسید.
در سال ۱۳۹۱هـ به تدریس متن لمعة الاعتقاد نوشتهي ابن قدامة برای طلبهء معهد دعوی و علمی امام ابن سعود آغاز کردند و بر آن سوالها و جوابهای مختصر که با قدرت طلبه در مرحله متوسطه مناسب بود نوشتند، مگر با وجود آن این سوالها و جوابها خیلی مفید واقع شد و به همین سبب بعضی از جوانان به چاپ آن اقدام کردند، و در سال ۱۴۱۲هـ بنام «التعلیقات علی متن اللمعة» چاپ شد، و شیخ در سال ۱۳۹۹هـ احادیثی را که ابن قدامه به آن استدلال کرده بود تخریج متوسط و مناسب به عقلیت طلبه کردند. در سال ۱۳۹۹هـ شیخ در دانشكده شرعيات برای حصول دکتوراه ثبت نام نمودند و موضوعی را تحت عنوان «تحقیق شرح الزرکشی علی مختصر الخرقی» که از مشهورترین شرحهای آن کتاب بعد از المغنی (ابن قدامه) است که به سه صد صفحه بالغ میگردد اختیار کردند. این رساله مناقشه شده و در هفت جلد بزرگ چاپ گردید.
شيخ رحمه الله خار چشم اهل بدعت خاصتا روافض بودند زیرا با دلایل محکم از قرآن و سنت دشمنان اسلام را رسوا نمودند.
شیخ دکتر عبد الله بن عبد الرحمن جبرین عضو سابق افتاء و ارشاد عربستان سعودی و یکی از بارزترین علمای جهان اسلام بعد از ظهر روز دوشنبه 20 رجب 1430 برابر با 13 يوليو 2009 درگذشت .
ایشان به اثر مرضي که از دير زمانی به آن مبتلا بوده و براي علاج به آلمان نيز سفر نموده بودند ساعت ۱۲:۱۵ ظهر وفات نمودند.
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|