Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است: 
" تعرض أعمال الناس في كل جمعة مرتين ، يوم الإثنين ويوم الخميس فيغفر لكل عبد مؤمن إلا عبدا بينه وبين أخيه شحناء فيقال : اتركوا أو أركوا ( يعني أخروا ) هذين حتى يفيئا " (روايت مسلم 4/1988 )
يعنى: "اعمال مردم در هر هفته دوبار به نمايش در ميايند (و بالا ميروند)، روز دوشنبه و روز پنج شنبه، و هر بندده مؤمنى مورد مغفرت قرار ميگيرد مگر مؤمنى كه با مؤمن ديگر قهر كرده باشد و گفته ميشود: اعمال اين دو نفر را ترك كنيد و تاخير كنيد تا اينكه صلح كنند".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>اشخاص>علامه بکر بن عبدالله ابوزید رحمه الله

شماره مقاله : 11096              تعداد مشاهده : 215             تاریخ افزودن مقاله : 26/2/1394

 

علامه بکر بن عبدالله ابوزید رحمه الله


نام و نسب:

ایشان بکر بن عبدالله ابوزید، فرزند محمد بن عبدالله بن بکر بن عثمان است که نسبش به بنی‌زید اعلی می‌رسد که از قبیلهٔ بنی زید قضاعی هستند. ایشان به سال ۱۳۶۵ هجری در نجد دیده به جهان گشود.

 

زندگی علمی:

تا سال دوم ابتدایی در مکتب‌خانه درس خواند، سپس به سال ۱۳۷۵ به ریاض منتقل شد و تحصیلات ابتدایی را در آنجا ادامه داد. سپس وارد معهد علمی شد و پس از آن به دانشکدهٔ شریعت پیوست و در سال ۸۷-۸۸ هجری از دانشکدهٔ شریعت ریاض با رتبهٔ نخست فارغ التحصیل شد.

ایشان در سال ۱۳۸۴ به مدینهٔ منوره منتقل شد و به عنوان مسئول کتابخانهٔ عمومی دانشگاه مدینه مشغول به کار شد.

شیخ بکر در کنار تحصیل آکادمیک از حلقات علمی دیگر علما در ریاض و مکه و مدینه نیز بهره می‌برد. در مکه در محضر شیخ قاضی صالح بن مطلق بیست پنج مقام از مقامات حریری، و در فقه، کتاب بیوع زاد المستقنع حجاوی را خواند.

و در مکه در موسم حج سال ۱۳۸۵ هجری، بر شیخ خود، شیخ عبدالعزیز بن عبدالله بن باز، کتاب حج را از منتقی، نوشتهٔ مجد ابن تیمیه خواند.

همچنین در مسجد الحرام از شیخ سلیمان بن عبدالرحمن بن حمدان، اجازه‌ای مکتوب مبنی بر روایت همهٔ کتب سنت دریافت نمود.

سپس در مدینه فتح الباری و بلوغ المرام و تعدادی از رسائل در فقه و توحید و حدیث را نزد شیخ بن باز در خانهٔ ایشان آموخت. ایشان دو سال ملازمت شیخ بن باز را نمود.

همینطور به مدت ده سال ملازم و هم‌نشین شیخ محمد امین شنقیطی بود و کتب بسیاری را در تفسیر و علم نسب و دیگر علوم نزد ایشان خواند، تا آنکه علامه شنقیطی ـ رحمه الله ـ در سال ۱۳۹۳ هجری دیده از جهان فرو بست.

شیخ بکر در سال ۱۴۰۰ هجری از معهد عالی قضاء مدرک فوق لیسانس را دریافت کرد و سپس در سال ۱۴۰۳ هجری درجهٔ دکتری را به دست آورد.

 

فعالیت‌های عملی:

ایشان از سال ۸۸ هجری پس از فارغ التحصیلی از دانشکدهٔ شریعت به دستور پادشاه به عنوان قاضی در مدینهٔ منوره منصوب شد و تا سال ۱۴۰۰ در این مسئولیت ماند.

در سال ۱۳۹۰ هجری به عنوان مدرس در مسجد نبوی شریف تعیین شد و تا سال ۱۴۰۰ هجری در مسجد نبوی تدریس نمود.

به سال ۱۳۹۱ هجری به دستور پادشاه به امامت و خطابت مسجد نبوی شریف تعیین شد و تا سال ۱۳۹۶ هجری در این منصب باقی ماند.

در سال ۱۴۰۰ هجری قمری به عنوان وکیل عام وزارت دادگستری تعیین گردد و سپس در سال ۱۴۱۲ به عضویت کمیسیون فتوا و هیات کبار علما در آمد.

شیخ بکر ابوزید در سال ۱۴۰۵ هجری به دستور پادشاهی به عنوان نمایندهٔ عربستان در مجمع بین المللی فقه اسلامی، وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی تعیین و به ریاست آن برگزیده شد.

 

تالیفات:

علامه بکر بن ابوزید رحمه الله در زمینه‌های مختلفی از جمله حدیث و فقه و لغت و معلومات عمومی دارای تالیفاتی هستند که بسیاری از آن به زیور طبع آراسته گردیده از جمله:

 

در فقه:

۱- فقه القضايا المعاصرة: (فقه النوازل) ثلاثة مجلدات فيها خمس عشرة قضية فقهية مستجدة في خمس عشرة رسالة:

۲- التقنين والإلزام.

۳- المواضعة في الاصطلاح.

۴- أجهزة الإنعاش وعلامة الوفاة.

۵- طفل الأنابيب.

۶- خطاب الضمان البنكي.

۷- الحساب الفلكي.

۸- البوصلة.

۹- التأمين.

۱۰-  التشريح وزراعة الأعضاء.

۱۱- تغريب الألقاب العلمية.

۱۲- طاقه الائتمان.

۱۳- بطاقة التخفيض.

۱۴- اليوبيل.

۱۵- المثامنة في العقار.

۱۶- التمثيل.

۱۷- ( التقريب لعلوم ابن القيم) یک جلد.

۱۸- ( الحدود والتعزيرات) یک جلد.

۱۹- ( الجناية على النفس وما دونها) یک جلد.

۲۰- ( اختيارات ابن تيمية) للبرهان ابن القيم، تحقيق.

۲۱- (حكم الانتماء إلى الفرق والأحزاب والجماعات الإسلامية) یک جلد.

۲۲- (معجم المناهي اللفظية) یک جلد.

۲۳- لا جديد في أحكام الصلاة.

۲۴- تصنيف الناس بين الظن واليقين.

۲۵- التعالم.

۲۶- حلية طالب العلم.

۲۷- آداب طالب الحديث من الجامع للخطيب.

۲۸- الرقابة على التراث.

۲۹- تسمية المولود.

۳۰- أدب الهاتف.

۳۱- الفرق بين حد الثوب والأزرة.

۳۲-  أذكار طرفي النهار.

۳۳- ( المدخل المفصل إلى مذهب الإمام أحمد بن حنبل) دو جلد.

۳۴- ( البلغة في فقه الإمام أحمد بن حنبل)  اثر فخر ابن تيمية، یک جلد، تحقيق.

۳۵- (فتوى السائل عن مهمات المسائل).

 

در حدیث و علوم آن:

۳۶- (التأصيل لأصول التخريج وقواعد الجرح والتعديل). سه جلد.

۳۷- معرفة النسخ والصحف الحديثة.

۳۸- التحديث بما لا يصح فيه حديث.

۳۹- ( الجد الحثيث في معرفة ما ليس بحديث)  اثر غزی، تحقيق. ۳۹-۴۳- ( الأجزاء الحديثية) یک جلد، شامل پنج رساله:

۴۰- (مرويات دعاء ختم القرآن الكريم) جزء.

۴۱- (نصوص الحوالة) جزء.

۴۲- (زيارة النساء للقبور) جزء.

۴۳- (مسح الوجه باليدين بعد رفعهما بالدعاء) جزء.

۴۴- (ضعف حديث العجن) جزء.

 

در موضوعات عمومی:

۴۵- ۴۸- النظائر در یک جلد،شامل چهار مبحث:

۴۵- العزاب من العلماء وغيرهم

۴۶- التحول المذهبي

۴۷- التراجم الذاتية

۴۸- الطائف الكلم في العلم

۴۹- (طبقات النسابين) یک جلد.

۵۰- (ابن القيم: حياته، آثاره، موارده) یک جلد.

۵۱- (الردود) یک جلد، شامل پنج رساله:

۵۱- الرد على المخالف

۵۲- تحريف النصوص

۵۳- براءة أهل السنة من الوقيعة في علماء الأمة

۵۴- عقيدة ابن أبي زيد القيرواني وعبث بعض المعاصرين بها.

۵۵-  التحذير من مختصرات الصابوني في التفسير.

۵۶- (بدع القراء) رساله.

۵۷- خصائص جزيرة العرب

۵۸- (السحب الوابلة على ضرائح الحنابلة)، ۳ جلد، اثر شيخ محمد بن عبد الله بن حميد مفتی حنابلة در مكة چاپ سال ۱۲۹۶ هـ- رحمه الله تعالى- تحقيق مشترک.

۵۹- (تسهيل السابلة إلى معرفة علماء الحنابلة) اثر شيخ/ صالح بن عبد العزيز بن عثيمين مكی- رحمه الله تعالى- تحقيق در دو جلد.

۶۰- علماء الحنابلة من الإمام أحمد إلى وفيات القرن الخامس عشر الهجري، یک جلد بر اساس روش الأعلام نوشتهٔ زركلی.

۶۱- دعاء القنوت.

۶۲- (فتح الله الحميد المجيد في شرح كتاب التوحيد) نوشتهٔ شيخ حامد بن محمد الشارقی- رحمه الله تعالى- یک جلد، تحقيق.

۶۳- نظرية الخلط بين الإسلام وغيره من الأديان.

۶۴- تقريب آداب البحث والمناظرة.

۶۵- (جبل إلال بعرفات)، تحقيقات تاريخية وشرعية.

۶۶- مدينة النبي صلى الله عليه وسلم رأي العين.

۶۷- (قبة الصخرة، تحقيقات في تاريخ عمارتها وترميمها).

 

وفات:

شیخ بکر بن عبدالله ابوزید، رحمه الله تعالی در تاریخ ۲۸ محرم ۱۴۲۹ هجری برابر با ۵ فوریهٔ ۲۰۰۸ میلادی در شهر ریاض دیده از جهان فرو بست.

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال الأوزاعي: إن المؤمن يقول قليلاً ويعمل كثيراً، وإن المنافق يقول كثيراً ويعمل قليلاً. امام اوزاعی فرمود: «براستی که مؤمن کم می گوید و زیاد عمل می کند، ولی منافق زیاد می گوید و کم عمل می کند». "حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني.

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 15199
دیروز : 5614
بازدید کل: 8805358

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010