2011-12-03مستدرک حاکم
مستدرکات جمع مستدرک است و آن یادآوری احادیثی است که مؤلف کتابی بر حسب شرایطش آنها را از دست داده و در کتابش نیاورده است مانند مستدرک حاکم[1] نیشابوری، وی در این کتاب که (8864) هشت هزار و هشتصد و شصت و چهار حدیث است به جمعآروی سه نوع حدیث به شرح زیر پرداخته است:
1- احادیثی که مطابق با همان شرایط بخاری و مسلم صحیح بوده با این حال در آن دو کتاب صحیح نیامدهاند.
2- روایاتی که بر طبق شرایط یکی از این دو محدث یعنی بخاری و مسلم صحیح بوده و در صحیحین نیامدهاند.
3- روایاتی که به تشخیص حاکم صحیح بوده گرچه واحد هیچ یک از شرایط بخاری و مسلم نبوده است.
روش حاکم در همان کتاب به این صورت است که پس از نقل هر حدیثی به نوع آن طبق توضیح فوق اشاره میکند مثلاً میگوید: «این حدیث واجد شرط بخاری و مسلم است و آنان این حدیث را نیاوردهاند». شمسالدین[2] ذهبی، حاکم را در تألیف این مستدرک متساهل و کمتوجه[3] شمرده و او را نیز متمایل به اهل تشیع دانسته و دکتر صبحی صالح نیز روش حاکم را نقد کرده و گفته حاکم صحیح بودن احادیثی را بر شیخین لازم دانسته که به هیچوجه لازم نیست آنها را صحیح بدانند زیرا راویان آنها ضعفهایی دارند و بر اکثر احادیثی که حاکم یادآور شده[4] نقدهایی وارد است.
زیرنویس:
[1]- کشف الظنون، ج 2، ص 1672 بعد از توصیف مؤلف و کتابش نوشته «قال السمعانی و کان فیه تشیع» و عدد روایتها تنها در تاریخ حدیث فارسی دیده میشود.
[2]- اختصار علومالحدیث، ابن کثیر، ص 26 و تدریب الراوی، سیوطی، ص 140 به نقل علوم الحدیث و مصطلحه، صبحی صالح، ص 307.
[3]- همان.
[4]- همان.
به نقل از: تاریخ حدیث و ضبط و ثبت احادیث، تألیف : استاد فاضل حاج ملاعبدالله احمدیان