|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>اشخاص>امام طحاوي حنفي رحمه الله
شماره مقاله : 10846 تعداد مشاهده : 477 تاریخ افزودن مقاله : 28/6/1390
|
امام طحاوي حنفي رحمه الله
امام طحاوي، مؤلف کتاب عقيده طحاوي يکي از علماي بزرگوار اهل سنت و جماعت هستند، و ايشان بيشتر با کتاب ارزشمند و مشهور "عقيده طحاوي" شهرت دارند، که اين کتاب يکي از بهترين کتابهاي عقيدتي اهل سنت است که توسط علماي زيادي از قديم و جديد شرح داده شده است و بهترين شرح آنهم مربوط است به شرح ابي العز حنفي رحمه الله که مطالعه ي اين کتاب به همه ي تابعين کتاب و سنت توصيه مي شود. اين کتاب از شهرت وافري برخوردار بوده و مورد قبول و خوشايندي مذاهب مختلف اهل سنت قرار گرفته است که مي توانيد نسخه اي از آنرا که توسط ابي العز حنفي شرح داده شده را دانلود کنيد: "شرح عقيده طحاويه" مراجعه کنيد که هم مولف و هم شارح آن از علماي حنفي هستند و اين کتاب جزو بهترين کتاب عقيدتي در بين تمام مذاهب اهل سنت است، و حتي تمامي مذاهب شافعي و حنبلي و مالکي آنرا قبول کرده اند.
اما مختصري در باره امام طحاوي حنفي رحمه الله: او امام ابوجعفر احمد بن محمد بن سلامت بن سلمه بن عبدالملک ازدي حَجري مصري طحاوي است. طحاوي منسوب به «طحاء» روستايي از روستاهاي صعيد مصر ميباشد. ازد، از بزرگترين قبايل عرب و مشهورترين آنها از لحاظ گروه و طولاني ترين آنها از لحاظ شاخه ميباشد. ازد از قبايل قحطاني ميباشد. حَجري، طايفه اي از طوايف ازد است. که منصوب به حجر بن جزيله بن لَخم است. به آنان حجرالازد ميگويند تا از حَجر رُعين جدا و مشخص شوند. امام طحاوي بنا به روايت شاگردش، ابن يونس در سال 239 هجري قمري (تقريبا پانصد سال قبل از ابن تيميه) متولد شد. اکثر کساني که شرح حالش را نوشته اند، چنين آورده اند، که درست همين است. همه آنان جز ابن نديم اتفاق نظر دارند که وفاتش سال 321 هجري قمري بوده، اما به نظر ابن نديم، تاريخ وفاتش، سال 322 هجري قمري ميباشد. طحاوي در خانهي علم و فضل بزرگ شد. پدرش از دانشمندان شعر و روايت بود. مادرش از زمرهي اصحاب شافعي به حساب ميآيد که در مجلس ايشان حضور داشته اند. دايي اش ؛ امام مزني فقيه ترين شاگرد امام شافعي و ناشر علم وي ميباشد. امام طحاوي معاصر ائمه و حافظين حديث از صاحبان کتابهاي ششگانه حديثي و کساني که در طبقهي آنان بوده اند، بود و با برخي از آنان در روايتهايشان مشارکت داشته است. او فرهنگ نخستش را از خانوادهي علمي اش گرفته، سپس به حلقه هاي علم که در مسجد عمرو بن عاص برپا ميشد، روي آورد. قرآن را نزد ابوزکريا يحيي بن محمد بن عمروس حفظ نمود؛ کسي که درباره اش گفته اند: در مسجد جامع هيچ ستوني وجود ندارد مگر آنکه او قرآن را نزد آن ختم نموده است. امام طحاوي نزد دايي اش يعني مُزَّني علم فقه آموخته و قسمتهايي از «مختصر مزني» که از علم شافعي و مفهوم گفته اش گرفته، از وي شنيده است. مزني اولين کسي بوده که طحاوي از وي فقه آموخته است. امام طحاوي، از مزني حديث شنيده و آن را نوشته و روايتها و نقلهايش از شافعي به سال 252 هجري قمري شنيده است. طحاوي به خدمت اکثر کساني که هم کيش مزني بوده اند، رسيده و از اکثرشان، روايت نموده است، بعدها صحاوي تابع فقه امام ابوحنيفه مي شود. وقتي طحاوي به سن بيست سالگي رسيد، مذهبش را تغيير داد و به مذهب امام ابوحنيفه گرويد. تغيير مذهب ابوجعفر طحاوي، کاري عجيب و غريب نبود، چون دانشمندان زيادي چه پيش از وي و چه در عصر وي، تغيير مذهب داده اند و هيچ يک از دانشمندان زمانشان بر آنان اعتراض نگرفته و آنان را از اين کار نهي نکرده اند. اکثر اصحاب امام شافعي از اهل مصر جزو پيروان امام مالک بوده، و بعضي از آنان استاد طحاوي بوده اند؛ چون اين کارشان از روي تعصب يا تقليد يا همچشمي نبوده بلکه تنها از روي دليل و آگاهي و بصيرت بوده است. امام طحاوي فرصت بودنش در شام را که در فاصله سالهاي 268 تا 269 هجري قمري بود، غنيمت شمرد و در اثناي اين سالها به غزه و عسقلان و طبريه و بيت المقدس و دمشق رفت و از بزرگان و دانشمندان کسب علم نمود و از آنان استفاده نمود و نزد قاضي ابوخازم فقه آموخت. او فقه عراق را از طريق عيسي بن ابان، از محمد بن حسن، از ابوحنيفه، و از طريق بکر بن عمّي، از محمد بن سَماعه، از محمد بن حسن، از ابوحنيفه کسب کرد.
اساتيد طحاوي امام طحاوي از بسياري از دانشمندان بزرگ کسب علم نموده؛ از جمله: 1- امام علامه اسماعيل بن يحيي بن اسماعيل مزني شافعي مذهب (وفات 264هـ. ق). 2- امام قاضي احمد بن ابي عمران بغدادي (وفات 280هـ. ق). 3- فقيه و علامه قاضي ابوخازم عبدالحميد بن عبدالعزيز بغدادي (وفات 292هـ. ق). 4- قاضي بزرگ ابوبکره بکّار بن قُتيبه (وفات 270هـ. ق). 5- قاضي علامه ابوعبيد بن حسن بن حَربَوَيه (وفات 319هـ. ق). 6- قاضي علامه ابوعبيد علي بن حسين بن حَربَوَيه (وفات 319هـ. ق). 6- امام و حافظ ابوعبدالرحمن احمد بن شعيب نسائي (وفات 303هـ. ق). 7- امام و حافظ يونس بن عبدالأعلي مصري (وفات 264هـ. ق). 8- امام ربيع بن سليمان مرادي، رفيق امام شافعي (وفات 270هـ. ق). 9- شيخ و امام ابوزُرعه عبدالرحمن بن عمرو دمشقي (وفات 281هـ. ق). 10- امام و حافظ شيخ الحرم علي بن عبدالعزيز بغوي (وفات 280هـ. ق). 11- امام محمد بن عبدالله بن عبدالحکم دانشمند ديار مصر (وفات 268هـ. ق). 12- امام و حافظ ابوبکر بن ابي داود سيستاني (وفات 316هـ. ق). 13- امام ابوبِشر محمد بن سعيد دولابي (وفات 310هـ. ق). 14- امام و حافظ ابواميه طَرسُوسي (وفات 273هـ. ق). و علماي زياد ديگر.
شاگردان طحاوي تعداد زيادي از علماء به سوي طحاوي سفر کرده اند تا از محضر وي کسب علم کنند. در ميان آنان تعداد زيادي از حافظان مشهور بوده اند که از طحاوي شنيده و از علمش بهره برده و علوم ديني را از وي براي ديگران نقل کرده اند. برخي از اين دانشمندان عبارتند از: 1- حافظ ابوالفرَج احمد بن قاسم بن خَشّاب (وفات 364هـ. ق). 2- امام و فقيه ابوبکر احمد بن منصور دامغاني. 3- امام و حافظ ابوالقاسم سليمان بن احمد طَبراني (وفات 360هـ. ق). 4- امام و ناقد ابواحمد عبدالله بن عَدِي (وفات 365هـ. ق). 5- امام و حافظ ابوسعيد بن يونس مصري (وفات 347هـ. ق). 6- شيخ و عالم ابوسليمان محمد بن زَبر دمشقي (وفات 379هـ. ق). 7- شيخ و حافظ محمد بن مظفر بغدادي (وفات 379هـ. ق). 8- محدّث مسلمة بن قاسم قُرطبي (وفات 353هـ. ق). 9- امام و حافظ ابوبکر بن مقريء (وفات 381هـ. ق). 10- قاضي مصر ابوعثمان اَزدي (وفات 329هـ. ق). و دانشمنداني ديگر.
سخنان اهل علم راجع به امام طحاوي ابن يونس بنا به نقل ابن عساکر در «تاريخ» خود، ج7، ص367 راجع به امام طحاوي ميگويد: « او انساني ثقه و مورد اعتماد، ثابت، فقيه، خردمند و بينظير بود». مسلمة بن قاسم در کتاب «الصلة» بنا به نقل ابن حجر در کتاب «اللسان»، ج1، ص276 مي گويد: «طحاوي انساني ثقه و مورد اعتماد، ثابت دل و ثابت زبان، جليل القدر و فقيه بود. از اختلاف نظرهاي علما آگاه و نسبت به تأليفات و تصنيفات دانشمندان باخبر بود». ابن نديم در کتاب «الفهرست»، صفحه ي 206 مي گويد: «طحاوي از لحاظ علم و زهد يگانهي زمان خود بود». ابن عبدالبر- آن گونه که در کتاب «الجواهر المضية» آمده- ميگويد: «طحاوي نسبت به سيرت و اخلاق و اوضاع و فقه کوفيها، از همه آگاهتر بود در عين حال در تمامي مذاهب فقهاء مشارکت داشت». امام سمعاني در کتاب «الأنساب»، ج8، ص218 گويد: «طحاوي، امام، ثقه، ثابت، فقيه، دانشمند و بينظير بود». ابن جوزي در کتاب «المنتظم»، ج6، ص250 راجع به طحاوي گويد: «او ثابت، فهيم، فقيه و خردمند بود». نوه ابن جوزي هم چنين گفته و افزوده که: «علما راجع به فضل و صداقت و زهد و ورع طحاوي اتفاق نظر دارند». ابن اثير در کتاب « اللباب»، ج2، ص276 ميگويد: «طحاوي، امام، فقيه حنفي مذهب، ثقه و ثابت بود». امام ذهبي در کتاب «سير أعلام النبلاء»، ج15، ص27 راجع به طحاوي ميگويد: «او امام، علامه، حافظ بزرگ و محدث و فقيه ديار مصر بود... در ادامه افزود: هر کس به تأليفات اين بزرگوار نظري بيفکند، به جايگاه علمي و فراواني معارفش پي ميبرد».گويد: «او امام، علامه، حافظ بزرگ و محدث و فقيه ديار مصر بود... در ادامه افزود: هر کس به تأليفات اين بزرگوار نظري بيفکند، به جايگاه علمي و فراواني معارفش پي ميبرد». همچنين در کتاب «تاريخ بزرگ» خود در طبقهي 33 ميگويد: «طحاوي، فقيه، محدث، حافظ، يکي از دانشمندان بزرگ، ثقه، ثبت، فقيه و خردمند بود». و در کتاب « تذکرة الحفاظ»، صفحهي: 808 شرح حالش را آورده است. صفدي در کتاب « الوافي بالوفيات»، ج8، ص9 گويد: «طحاوي، ثقه، هوشيار و زيرک، ثابت، فقيه، خردمند و بينظير بود». يافعي راجع به وي ميگويد: «او در فقه و حديث خيلي آگاه و متبحر بود و تصنيفات مفيدي را تأليف نمود». ابن کثير در کتاب «البداية و النهاية»، ج11، ص186 گويد: «طحاوي، فقيه حنفي مذهب، داراي تصنيفات مفيد، ثقه، ثابت دل و ثابت زبان و حافظ بود». سيوطي در «طبقات الحفاظ»، صفحه 337 راجع به طحاوي مي گويد: «او امام، علامه، حافظ، داراي تصنيفات بديع،... ثقه، ثابت دل و زبان، فقيه و بينظير بود». داودي در کتاب «طبقات المفسرين»، ج1، ص74 راجع به وي ميگويد: «طحاوي، امام، علامه، حافظ و ... بود». محمود بن سلميان کوفي در کتاب «طبقات» خود بنا به نقل لَکنَوي در «الفوائد البهية»، صفحه 31 گويد: «طحاوي، امامي جليل القدر، و مشهور در تمامي نقاط جهان بود. ياد زيبايش در ميان صفحات پُر است. او در احاديث و روايات، امام بود و تصنيفات بزرگ و معتبري دارد».
تأليفات امام طحاوي امام طحاوي به سبب حافظهاي قوي و معارف متنوع و حضور ذهن و استعداد کاملي که خداوند به او اعطا کرده بود، در تأليف و تصنيف تواناترين و ماهرترين علما بود. او در زمينهي عقيده، تفسير، حديث، فقه و تاريخ کتابهاي گوناگوني را تصنيف کرده که بينهايت خوب، اصيل و داراي فوايد زياد هستند. مورخان تصنيفاتش را بر شمرده اند که بيش از سي کتاب ميباشد. برخي از کتابهايش به قرار ذيل هستند: 1- «شرح معاني الآثار». اولين تأليف طحاوي است که در هند و مصر به چاپ رسيده است. 2- «شرح مشکل الآثار». کتابي بزرگ که در بردارندهي معاني نيک و فوائدي بيشمار است. 3- «مختصر الطحاوي في الفقه الحنفي». اين کتاب مشابه مختصر مزني در مذهب شافعي است. 4- «سنن الشافعي». طحاوي، مسائلي که از دايي اش مزني و او هم از شافعي شنيده، در سال 252 هجري قمري در اين کتاب جمع آوري نموده است. سه نفر از حافظان به نامهاي ميمون بن حمزه بن حسين معدل، محمد بن مظفر بن موسي بن عيسي بزّار و محمد بن ابراهيم بن علي بن عاصم مقريء، مسائل موجود در کتاب فوق الذکر را از طحاوي روايت کرده اند. با وجودي که کار اصلي امام طحاوي در تأليف اين کتاب، نقل احاديث شافعي که از طريق دايياش، مزني شنيده، بوده است، با اين وجود حاشيه هايي را به آن افزوده است. 5- «العقيدة الطحاوية». اين کتاب از شهرت وافري برخوردار بوده و مورد قبول و خوشايندي مذاهب مختلف اهل سنت قرار گرفته، و آنان هم، کتاب مذکور را شرح و توضيح داده اند. 6- « الشروط الصغير». اين کتاب، مختصري در زمينه قضايايي است که مردم نياز دارند که کتابهائي راجع به آنها نوشته شود، از قبيل خريد و فروش، شفعه، اجاره، زکات و وقف.
وفات طحاوي امام طحاوي رحمه الله در شب پنج شنبه اوايل ذي القعده به سال 321 هجري قمري در مصر دار فاني را وداع گفت و در «قَرافه» در قبرستان بني اشعث به خاک سپرده شد. خداوند متعال وي را مورد رحمت و مغفرت خويش قرار فرمايد. آمين
والله اعلم وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|