Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 23

----

21/05/1446

----

3 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

از ابو ايوب رضي الله عنه روايت است که: « مَنْ صَامَ رَمَضانَ ثُمَّ أَتَبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كانَ كصِيَامِ الدَّهْرِ » (روايت مسلم)، يعنى: "کسي که رمضان را روزه گرفته و به تعقيب آن شش روز از شوال را به آن پيوست کند، مانند آن است که هميشه روزه داشته است."

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>تفسیر قرآن>نماز > تفسیر آیه: يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِد

شماره مقاله : 10815              تعداد مشاهده : 382             تاریخ افزودن مقاله : 24/6/1390

تفسیر آیه: «يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِد...»

خداوند متعال در آيه 31 سوره اعراف ميفرمايد:
" يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ " ﴿الأعراف: 31﴾
«اي‌ فرزندان‌ آدم، زينت‌ خود را در هر مسجدي‌ برگيريد و بخوريد و بياشاميد ولي‌ اسراف‌ نكنيد هرآينه‌ الله اسراف‌كاران‌ را دوست‌ ندارد»
به‌ اين‌ ترتيب، خداوند متعال‌ بندگانش‌ را به‌ آراسته‌ شدن‌ به‌ زينت‌ و پوشيدن‌ عورت‌ در هنگام‌ حضور در مساجد جهت‌ انجام‌ نماز و طواف، دستور مي‌دهد.
اين‌ آيه‌ ـ چنان ‌كه‌ در بيان‌ سبب‌ نزول‌ به‌ روايت‌ ابن‌عباس‌ رضي الله عنه آمده‌است‌ ـ عمل‌ مشركاني‌ را كه‌ در خانه‌ كعبه‌ برهنه‌ طواف‌ مي‌كردند، مردود اعلام‌ مي‌كند. به‌ دليل‌ همين‌ آيه‌ و احاديثي‌ كه‌ در معني‌ آن‌ روايت‌ شده‌است، سنت‌ است‌ كه‌ شخص ‌نمازگزار درحال‌ نماز به‌ بهترين‌ شكل ‌و شمايل‌ خويش‌ حاضر شود زيرا نماز، مناجات‌ با پروردگار متعال‌ است‌ بنابراين، به ‌كار گرفتن‌ زينت‌ و استعمال‌ خوشبويي ‌در هنگام‌ اداي‌ نماز مستحب‌ مي‌باشد و چنانكه‌ در احاديث‌ پيامبر صلى الله عليه و سلم آمده ‌است، لباس‌ سفيد از بهترين‌ لباسهاست‌. جمهور فقها برآنند كه‌ پوشيدن‌ عورت، فرضي‌ از فرايض‌ نماز است‌. 
لازم به تذكر است كه مشركان در دوران جاهليت، چه زن و چه مرد، لخت و عريان دور كعبه طواف ميكردند، زيرا معتقد بودند كه با لباسهايى كه در آن گناه انجام داده اند نبايد با همان لباس طواف کرد، لذا لخت و عريان طواف ميكردند و هنگام طواف كف ميزدند و صوت ميكشيدند و ميگفتند:
اليوم يبدوا كلّه او بعضه *** فما بدا منه فلا احلّه
بدين معنا كه: امروز پاره اى از بدن من و يا تمام بدن من نمايان ميشود، و آنچه كه نمايان شود را براى ديگران حلال نميدانم !
بنابراين خداوند متعال در اين آيه امر فرموده است كه هنگام نماز زينت خود را مراعات كنند و عورت خود را بپوشانند.

والله اعلم
وصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدين
سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال أحمد رحمه الله : «الناس محتاجون إلى مداراة ورفق في الأمر بالمعروف بلا غلظة إلا رجل معلن بالفسق فلا حرمة له». "جامع العلوم والحكم " (ص : 342). امام احمد رحمه الله فرمودند: «مردم در هنگام امر به معروف به مدارا و نرمی نیاز دارند نه شدت و تندی، مگر برای مردی که علناً گناه و فسق می کند که دیگر حرمتی برایش نیست».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 3903
دیروز : 5831
بازدید کل: 8837217

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010