Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

از ابوذر رضی الله عنه روایت شده که گفت: پیامبر صادق و مصدوق برای ما سخن گفت درباره آنچه از پروردگارش نقل می‌کرد که فرموده است: «الْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثالِها أَو أَزْيدُ ، وَالسَّيِّئَةُ وَاحِدَةٌ أَوْ أَغْفِرُها، وَلَوْ لَقِيتَني بِقرابِ الأَرْضِ خَطايا ما لَمْ تُشْرِكْ بي لقيتُكَ بِقرابِها مَغْفِرَةً».
 «(پاداش) کار نیک ده برابر یا بیشتر است (جزای) کار بد یکی است و یا ممکن است آن را ببخشم، (ای بنده من) اگر با من ملاقات كنى در حالی که به اندازه زمین گناه کرده‌ای به شرطی که به من شرک نورزیده باشی من باندازة خطاهای تو مغفرت به تو می‌دهم».

 مستدرک حاکم 4/269 حدیث (7605)، ومسند امام أحمد احادیث (21353)، (21406)، (21544). حاکم گفته است این حدیث صحیح الاسناد است.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>سیره نبوی>پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم > خانه و حجره های همسران آن حضرت

شماره مقاله : 10811              تعداد مشاهده : 378             تاریخ افزودن مقاله : 19/6/1390

خانه و حجره‏هاى همسران رسول خدا صلى الله عليه وسلم
واقدى از عبد الله بن زيد هذلى نقل مى‏كند كه مى‏گفته است من خانه‏هاى همسران رسول خدا صلى الله عليه وسلم را در آن موقع كه به فرمان عمر بن عبد العزيز ويران كردند ديدم، ديوار حياطها از خشت خام بود و هر حياط داراى حجره‏هايى بود از چوب و شاخ خرما كه ميان آنها را گل‏اندود كرده بودند، شمردم نه حجره بود كه در فاصله خانه عايشه و در مسجد كه به باب النبى معروف است و تا محل خانه اسماء دختر حسن بن عبد الله بن عبيد الله بن عباس قرار داشت، ضمنا متوجه شدم كه حياط و حجره ام سلمه رضى الله عنها از خشت خام است، از پسرش علت آن را پرسيدم، گفت: هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه وسلم به جنگ دومة رفته بودند، ام سلمه حجره خود را با خشت خام بنا كرد و چون رسول خدا برگشتند متوجه آن شدند و نخست به خانه ام سلمه آمدند و فرمودند: اين بنا چيست؟ ام سلمه گفت: اى رسول خدا خواستم از ديد مردم محفوظ باشم، فرمودند: اى ام سلمه بدترين چيزى كه اموال مسلمانان در آن راه خرج شود، ساختمان است.
واقدى مى‏گويد، اين حديث را براى معاذ بن محمد انصارى گفتم، گفت: من از عطاء خراسانى در حضور عمر بن ابو انس در فاصله ميان قبر و منبر پيامبر صلى الله عليه وسلم شنيدم كه مى‏گفت حجره‏هاى همسران رسول خدا را ديدم كه از شاخ خرما درست شده و بر درهاى آن پرده‏هاى مويين سياه بود، و نامه وليد بن عبد الملك رسيد كه دستور داده بود حجره‏هاى همسران رسول خدا صلى الله عليه وسلم ضميمه مسجد شود، و من هرگز به اندازه آن روز گريه كننده نديده‏ام. عطاء مى‏گويد، از سعيد بن مسيب شنيدم كه مى‏گفت: به خدا سوگند سخت دوست مى‏داشتم كه آن حجره‏هاى را به همان حال باقى نگه دارند تا آنكه مردم مدينه و هر كس كه به آن شهر مى‏آيد ببينند كه رسول خدا صلى الله عليه وسلم در زندگى خود به چه مقدارى كفايت فرموده است و موجب شود كه مردم از مال اندوزى و فخر فروشى دست بردارند و به زهد گرايند. معاذ مى‏گويد، پس از آنكه عطاء خراسانى سخن خود را تمام كرد، عمر بن ابو انس گفت: چهار خانه از آنها با خشت خام ساخته شده بود و حجره‏هايى از چوب خرما داشت و پنج خانه فقط با چوب گل‏اندود بود و حجره‏يى نداشت و بر در آنها پرده مويين آويخته بود. گويد، من پرده را اندازه گرفتم سه ذراع طول و يك ذراع و يك وجب بلكه كمتر از يك وجب‏ عرض، اما آنچه كه در مورد گريه مردم گفتى من در مجلسى كه گروهى از پسران اصحاب رسول خدا صلى الله عليه وسلم از جمله ابو سلمة بن عبد الرحمن بن عوف و ابو امامه بن سهل بن حنيف و خارجة بن زيد بن ثابت بودند حضور داشتم و آنان آن قدر گريستند كه ريشهايشان خيس شد، و ابو امامه مى‏گفت: اى كاش اين خانه‏ها را به حال خود مى‏گذاشتند و خراب نمى‏كردند تا شايد مردم در ساختمان كردن كوتاه مى‏آمدند و مى‏ديدند خداوند براى پيامبر خود چه مقدار بهره دنيايى قرار داده است با آنكه كليدهاى گنجهاى جهان همه در دست آن حضرت بوده است.
واقدى از عبد الله بن عامر اسلمى نقل مى‏كند كه مى‏گفته است ابو بكر بن حزم در حالى كه در محل نماز خواندن خود كنار ستون نزديك قبر پيامبر ايستاده بود به من گفت:
اينجا خانه زينب دختر جحش است كه پيامبر صلى الله عليه وسلم در آن نماز مى‏گزاردند و از اينجا تا محل خانه زينب دختر جحش است كه پيامبر صلى الله عليه وسلم در آن نماز مى‏گزاردند و از اينجا تا محل خانه كنونى اسماء دختر حسن بن عبد الله بن عبيد الله بن عباس و تا كناره مسجد محل خانه‏هاى پيامبر صلى الله عليه وسلم است كه من ديده بودم با شاخهاى خرما ساخته و فواصل آنها از گل آكنده شده بود و پرده‏هاى مويين داشت.
قبيصة بن عقبة از نجاد بن فرّوخ يربوعى، از قول پير مردى از اهل مدينه نقل مى‏كرد كه مى‏گفته است حجره‏هاى پيامبر صلى الله عليه وسلم را پيش از آنكه خراب كنند ديده بودم شاخهاى خرمايى بود كه بالاى آن سفره‏هاى چرمى انداخته بودند.
خالد بن مخلد از داود بن شيبان نقل مى‏كرد كه مى‏گفت حجره‏هايى همسران رسول خدا را ديدم كه بر سقف آنها چادر مويين بود.
محمد بن مقاتل مروزى از عبد الله بن مبارك، از حريث بن سائب، از حسن نقل مى‏كند كه مى‏گفته است به روزگار خلافت عثمان داخل خانه‏هاى همسران پيامبر صلى الله عليه وسلم مى‏رفتم و به راحتى دست من به سقف آنها مى‏رسيد.
*
متن عربی:
ذكر بيوت رسول الله، صلى الله عليه وسلم، وحجر أزواجه
أخبرنا محمد بن عمر، أخبرنا عبد الله بن زيد الهذلي قال: رأيت بيوت أزواج النبي، صلى الله عليه وسلم، حين هدمها عمر بن عبد العزيز، كانت بيوتا باللبن، ولها حجر من جريد مطرورة بالطين، عددت تسعة أبيات بحجرها وهي ما بين بيت عائشة، رضي الله عنها، إلى الباب الذي يلي باب النبي، صلى الله عليه وسلم، إلى منزل أسماء بنت حسن بن عبد الله بن عبيد الله بن العباس، ورأيت بيت أم سلمة وحجرتها من لبن، فسألت ابن ابنها، فقال: لما غزا رسول الله، صلى الله عليه وسلم، غزوة دومة بنت أم سلمة حجرتها بلبن، فلما قدم رسول الله، صلى الله عليه وسلم، نظر إلى اللبن فدخل عليها أول نسائه فقال: ما هذا البناء؟ فقالت: أردت يا رسول الله أن أكف أبصار الناس، فقال: يا أم سلمة إن شر ما ذهب فيه مال المسلمين البنيان.
قال محمد بن عمر: فحدثت هذا الحديث معاذ بن محمد الأنصاري فقال: سمعت عطاء الخراساني في مجلس فيه عمر بن أبي أنس يقول وهو فيما بين القبر والمنبر: أدركت حجر أزواج رسول الله، صلى الله عليه وسلم، من جريد النخل على أبوابها المسوح من شعر أسود، فحضرت كتاب الوليد ابن عبد الملك يقرأ يأمر بإدخال حجر أزواج النبي، صلى الله عليه وسلم، في مسجد رسول الله، صلى الله عليه وسلم، فما رأيت أكثر باكيا من ذلك اليوم.
قال عطاء: فسمعت سعيد بن المسيب يقول يومئذ: والله لوددت أنهم تركوها على حالها ينشأ ناشيء من أهل المدينة، ويقدم القادم من الأفق فيرى
ما اكتفى به رسول الله، صلى الله عليه وسلم، في حياته، فيكون ذلك مما يزهد الناس في التكاثر والتفاخر، قال معاذ: فلما فرغ عطاء الخراساني من حديثه قال عمر بن أبي أنس: كان منها أربعة أبيات بلبن لها حجر من جريد، وكانت خمسة أبيات من جريد مطينة لا حجر لها، على أبوابها مسوح الشعر، ذرعت الستر فوجدته ثلاث أذرع في ذراع والعظم أو أدنى من العظم، فأما ما ذكرت من البكاء يومئذ فلقد رأيتني في مجلس فيه نفر من أبناء أصحاب رسول الله، صلى الله عليه وسلم، منهم أبو سلمة بن عبد الرحمن بن عوف، وأبو أمامة بن سهل بن حنيف، وخارجة بن زيد بن ثابت وإنهم ليبكون حتى أخضل لحاهم الدمع، وقال يومئذ أبو أمامة: ليتها تركت فلم تهدم حتى يقصر الناس عن البناء، ويروا ما رضي الله لنبيه، صلى الله عليه وسلم، ومفاتيح خزائن الدنيا بيده.
أخبرنا محمد بن عمر عن عبد الله بن عامر الأسلمي قال: قال لي أبو بكر بن حزم وهو في مصلاه فيما بين الإسطوانة التي تلي حرف القبر التي تلي الأخرى إلى طريق باب رسول الله، صلى الله عليه وسلم: هذا بيت زينب بنت جحش، وكان رسول الله، صلى الله عليه وسلم، يصلي فيه، وهذا كله إلى باب أسماء بنت حسن بن عبد الله بن عبيد الله بن العباس اليوم إلى رحبة المسجد، فهذه بيوت النبي، صلى الله عليه وسلم، التي رأيتها بالجريد، قد طرت بالطين، عليها مسوح شعر.
أخبرنا قبيصة بن عقبة، أخبرنا نجاد بن فروخ اليربوعي عن شيخ من أهل المدينة قال: رأيت حجر النبي، صلى الله عليه وسلم، قبل أن تهدم بجرائد النخل ملبسة الأنطاع.
أخبرنا خالد بن مخلد، حدثني داود بن شيبان قال: رأيت حجر أزواج النبي، صلى الله عليه وسلم، وعليها المسوح، يعني متاع الأعراب.
أخبرنا محمد بن مقاتل المروزي قال: أخبرنا عبد الله بن المبارك قال:
أخبرنا حريث بن السائب قال: سمعت الحسن يقول: كنت أدخل بيوت أزواج النبي، صلى الله عليه وسلم، في خلافة عثمان بن عفان فأتناول سقفها بيدي.


از کتاب: ترجمه الطبقات الكبرى ، محمد بن سعد كاتب واقدى (م 230)، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران، انتشارات فرهنگ و انديشه، 1374ش.
 
مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
islamwebpedia.com




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال عبد الله رضی الله عنه: «ويل لمن لا يعلم، ولو شاء الله لعلمه، وويل لمن يعلم، ثم لا يعمل». عبدالله بن مسعود رضی الله عنه فرمود: «وای بر کسی که نمی داند، و اگر خدا بخواهد وی را علم می دهد، و وای بر آنکس که علم دارد ولی به آن عمل نمی کند». "الحلية الأولیاء"؛ أبي نعيم اصفهانی.

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 18018
دیروز : 5614
بازدید کل: 8808177

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010