Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

در صحیحین از حدیث عبدالله بن مسعود رضی الله عنه چنین آمده است. «قلت: يا رسول الله، أي الذنب أعظم؟ قال: أن تجعل لله نداً وهو خلقك».
«گفتم ای پیامبر خدا، چه گناهی بزرگترین گناه است؟ فرمودند: اینکه برای خداوند شریک قرار دهی در حالی که او تو را آفریده است».

 متفق علیه، صحیح بخاری (7082) و صحیح مسلم (86).

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>سیره نبوی>پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم > جایگاهی که پیامبر صلی الله علیه و سلم بر جنازه ها نماز میت می گزارد

شماره مقاله : 10781              تعداد مشاهده : 328             تاریخ افزودن مقاله : 10/6/1390

خبر جايگاهى كه پيامبر صلى الله عليه وسلم بر جنازه‏ها نماز ميت مى‏گزارد
محمد بن عمر واقدى از فليح بن سليمان، از سعيد بن عبيد بن سبّاق، از ابو سعيد خدرى نقل مى‏كند كه مى‏گفته است در آغاز ورود پيامبر صلى الله عليه وسلم به مدينه هر گاه كسى از ما به حالت مرگ و احتضار مى‏افتاد، پيش پيامبر صلى الله عليه وسلم مى‏رفتيم و خبر مى‏داديم و رسول صلى الله عليه وسلم مى‏آمد و براى او طلب آمرزش مى‏فرمود و چون آن شخص مى‏مرد، پيامبر صلى الله عليه وسلم با همراهان خود مراجعت مى‏كرد و گاه تا هنگام دفن توقف مى‏فرمود و اين كارگاهى به طول مى‏انجاميد و آن حضرت را از كار باز مى‏داشت و چون ترسيديم اين كار براى پيامبر صلى الله عليه وسلم همراه با مشقت باشد، يكى از ما گفت مناسب است پيش از مرگ كسى، پيامبر صلى الله عليه وسلم را آگاه نسازيم و پس از مرگ اشخاص، ايشان را آگاه سازيم كه براى ايشان مشقتى نباشد و معطل نگردند و از آن پس چنان رفتار مى‏كرديم و پس از مرگ خبر مى‏داديم و مى‏آمد و بر ميت نماز مى‏گزارد و استغفار مى‏فرمود. گاه پس از انجام اين كار برمى‏گشت و گاهى تا هنگامى كه‏ ميت را دفن مى‏كردند، توقف مى‏فرمود. مدتى اين چنين رفتار كرديم، بعد گفتند به خدا سوگند بهتر اين است كه به سراغ پيامبر صلى الله عليه وسلم نفرستيم بلكه ميت را كنار خانه پيامبر ببريم و بعد خبر دهيم كه براى نماز گزاردن بيايد و اين كار براى ايشان آسوده‏تر خواهد بود و پس از آن چنين رفتار مى‏كرديم.
واقدى مى‏گويد، به همين علت آن جا به جايگاه جنازه‏ها نامگذارى شده است، زيرا جنازه‏ها را آن جا مى‏بردند و اين سنت تا به امروز باقى مانده و مردم جنازه‏ها را براى نماز به آن جا حمل مى‏كنند.
*
متن عربی:

ذكر الموضع الذي كان يصلي فيه رسول الله، صلى الله عليه وسلم على الجنائز
قال: حدثنا محمد بن عمر الأسلمي قال: حدثني فليح بن سليمان عن سعيد بن عبيد بن السباق عن أبي سعيد الخدري قال: كنا مقدم النبي، صلى الله عليه وسلم، المدينة إذا حضر منا الميت أتيناه فأخبرناه فحضره واستغفر له حتى إذا قبض انصرف ومن معه وربما قعد حتى يدفن وربما طال ذلك على رسول الله، صلى الله عليه وسلم، من حبسه، فلما خشينا مشقة ذلك عليه قال بعض القوم لبعض: والله لو كنا لا نؤذن النبي بأحد حتى يقبض فإذا قبض آذناه فلم تكن لذلك مشقة عليه ولا حبس، قال: ففعلنا ذلك، قال: فكنا نؤذنه بالميت بعد أن يموت فيأتيه فيصلي عليه ويستغفر له، فربما انصرف عند ذلك وربما مكث حتى يدفن الميت، فكنا على ذلك أيضاً حيناً ثم قالوا: والله لو أنا لم نشخص رسول الله، صلى الله عليه وسلم، وحملنا الميت إلى منزله حتى نرسل إليه فيصلي عليه عند بيته لكان ذلك أرفق به وأيسر، عليه قال: ففعلنا ذلك.
قال محمد بن عمر: فمن هناك سمي ذلك الموضع موضع الجنائز لأن الجنائز حملت إليه، ثم جرى ذلك من فعل الناس في حمل جنائزهم والصلاة عليها في ذلك الموضع إلى اليوم.


از کتاب: ترجمه الطبقات الكبرى ، محمد بن سعد كاتب واقدى (م 230)، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران، انتشارات فرهنگ و انديشه، 1374ش.
 
مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
islamwebpedia.com




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

از ابن عباس روايت شده كه گفته است: واي از پيروي لغزشهاي عالمان‌! گفتند: لغزش عالمان چگونه است‌؟ در جواب گفت: به اين شيوه است ‌كه یک دانشمند به رأي و نظرخود چيزي را مي گويد، و آنگاه تحت تاثير رأي و نظر شخص ديگري كه نسبت به سنت رسول خدا صلی الله علیه و سلم از او عالم تر است به استناد دليل و برهان از نظر و گفتار خود پشيمان گردد، در عين حال كساني باشند كه از قول اولي او باز نگردند، و به تقليد خود ادامه دهند!

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 12280
دیروز : 5614
بازدید کل: 8802439

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010