Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 در حديث‌ شريف‌ قدسي‌ آمده‌ است: «أنا عند ظن‌ عبدي ‌بي: من‌ نزد گمان‌ بنده‌ خود در حق‌ خود هستم‌».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>روزه > حکم روزه شخصی که نیت شکستن روزه اش را دارد

شماره مقاله : 10742              تعداد مشاهده : 355             تاریخ افزودن مقاله : 25/5/1390

شخصی در ماه رمضان مسافر و روزه است، او قصد می کند تا روزه اش را بشکند ولی چیزی را که بتواند با آن روزه اش را بشکند نمی یابد! لذا از تصمیم خود بر خوردن روزه اش منصرف می شود و روزه اش را کامل می کند، آیا روزه او صحیح است؟

الحمدلله،
بر طبق مذهب مالکیه و حنابله: هرکس نیت و قصد خوردن روزه اش را داشته باشد، روزه او باطل می شود، البته بشرطیکه بر قصد و نیت خود جازم و راسخ باشد ولی چیزی را نیابد که توسط آن روزه اش را بشکند، و بخاطر آن از خوردن روزه اش منصرف شود، در اینحالت چون نیتی راسخ داشته روزه اش باطل می شود و باید آنرا قضاء کند هرچند که او موفق نشده به هدفش برسد. اما حنفیه و شافعیه این قول را قبول ندارند و می گویند که روزه او باطل نمی شود.
نگاه کنید به کتابهای: بدائع الصنائع 2/92 ، حاشية الدسوقي 1/528 ، المجموع 6/313، كشاف القناع 2/316.
بنابراین بر اساس قول حنابله و مالکیه هرگاه کسی نیت قطعی بر خوردن روزه اش را داشته باشد ولی موفق نشود، روزه او باطل است و باید آنرا قضاء کند. اما اگر متردد است و یا خوردن روزه اش را به چیزی معلق کرده باشد مثلا بگوید :هرگاه غذا یا آبی دیدم روزه ام را می خورم وگرنه نمی شکنم و سپس چیزی نیابد تا روزه اش را با آن بخورد، در اینحالت روزه اش صحیح است و نیازی به قضا هم ندارد.
از علامه ابن عثیمین رحمه الله سوال شد: شخصی مسافر است و در ماه رمضان روزه است، او قصد می کند تا روزه اش را بشکند ولی چیزی را که بتواند با آن روزه اش را بشکند نمی یابد! لذا از تصمیم خود بر خوردن روزه اش منصرف می شود و روزه اش را کامل می کند، آیا روزه او صحیح است؟
جواب دادند: «روزه اش صحیح نیست، و بر او واجب است آنرا قضاء کند، زیرا هرگاه نیت خوردن روزه را داشته باشد روزه او باطل می شود، اما چنانچه بگوید: اگر آبی را یافتم آنرا می نوشم وگرنه همچنان روزه ام را ادامه می دهم، و بعد آبی را هم نیابد (تا آنرا بنوشد)، در اینحالت روزه اش صحیح است، زیرا او نیت خود را قطعی نکرده است، بلکه خوردن روزه را بر چیزی معلق کرده است، و آن چیز را نیافته بنابراین بر نیت اولش (تداوم روزه) باقی مانده است». "لقاء الباب المفتوح" (29/20).

والله اعلم
وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين
سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال عبد الله رضی الله عنه: «ويل لمن لا يعلم، ولو شاء الله لعلمه، وويل لمن يعلم، ثم لا يعمل». عبدالله بن مسعود رضی الله عنه فرمود: «وای بر کسی که نمی داند، و اگر خدا بخواهد وی را علم می دهد، و وای بر آنکس که علم دارد ولی به آن عمل نمی کند». "الحلية الأولیاء"؛ أبي نعيم اصفهانی.

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 13086
دیروز : 5614
بازدید کل: 8803245

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010