Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 

رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمود:
«الْيَسيرُ مِنَ الرِّياءِ شِرْكٌ، وَمَنْ عادَى أَوْلِياءَ الله فَقَدْ بارَزَ الله بِالْمُحارَبَةِ إِنَّ الله يُحِبُّ الأَبْرارَ الأَتْقِياءِ الأَخْفِياءِ الَّذِينَ إِنْ غابُوا لَمْ يُفْتَقَدُوا، وَإِنْ حَضَرُوا لَمْ يُعْرَفُوا، قُلُوبُهُمْ مَصَابِيحُ الْهُدَى، يَخْرُجُونَ مِنْ كُلِّ غَبْراءَ مُظْلِمَةٍ».
ریاء کمش هم شرک است، و هر کس با دوستان خدا دشمنی کند با خدا ابراز جنگ کرده است، همانا خداوند نیکوکاران پرهیزگار پنهانکار را دوست دارد، کسانی که وقتی غائب شوند ناپدید نمی‌گردند، و وقتی در میان ما باشند ناشناخته‌اند. قلب‌های آنان چراغ‌های هدایتی است که از (فضاهای) غبارآلود تاریک بیرون می‌آیند (و می‌درخشند).
مستدرک حاکم 1/44 حدیث (4)، و 3/303 حديث (5182)، 4/364 حديث (7933)، وسنن ابن ماجه 2/1320 حديث (3989)، وسه معجم طبرانی، ومسند شهاب و غیره.

 

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>اشخاص>نضر بن انس بن مالک

شماره مقاله : 10593              تعداد مشاهده : 371             تاریخ افزودن مقاله : 18/5/1390

نضر بن انس بن مالك‏

بن نضر بن ضمضم بن زيد بن حرام بن جندب بن عامر بن غنم بن عدىّ بن نجّار، مادرش كنيزى بوده است. او محدثى مورد اعتماد بوده و او را حديثهايى است و گاهى از او روايت شده است، نضر بن انس پيش از حسن بصرى در گذشته است.

گويد مسلم بن ابراهيم از گفته حرب بن ميمون انصارى ما را خبر داد كه می گفته است در حالى كه حسن بصرى حضور داشت محمد بن سيرين جنازه نضر را غسل می داد من هم‏ چيزهايى كه می خواستند می دادم، محمد بن سيرين به من گفت ملافه بياور، من ملافه یی سرخ آوردم، محمد بن سيرين به حسن بصرى گفت اين ملافه زينت قارون بوده است- يعنى رنگ سرخ مورد توجه و زيور قارون بوده است- حسن گفت آرى همينگونه است.  محمد بن سيرين به من گفت ملافه ديگرى بياور، من ملافه ديگرى كه سبز رنگ بود آوردم، جنازه را در آن پيچيد.

گويد سليمان بن حرب از گفته اسود يعنى اسود بن شيبان ما را خبر داد كه می گفته است حسن بصرى در تشييع جنازه نضر بن انس حاضر بود اشعث بن اسلم عجلى هم حضور داشت، اشعث به حسن گفت اى ابو سعيد بسيار خوش می دارم كه به هنگام تشييع جنازه هيچ صدايى نشنوم. حسن دو بار گفت آرى كه گروهى همواره در پى خير و كار پسنديده اند، گويد در آن روز موسى بن انس نماز عصر را درون گور نضر خواند و آن چنان كه اسود پنداشته است گورى گشاد و داراى لحد بوده است.

گويد حجاج بن نصير از گفته اسود بن شيبان ما را خبر داد كه می گفته است در آن روز موسى بن انس را ديدم در حالى كه دراعه سرخ بر تن داشت و بالاى آن ردا نپوشيده بود در گور نضر نماز می گزارد.

*

متن عربی:

النضر بن أنس بن مالك

بن النضر بن ضمضم بن زيد بن حرام بن جندب بن عامر بن غنم بن عدي بن النجار وأمه أم ولد، وكان ثقة وله أحاديث، وقد روي عنه ومات قبل الحسن.

قال: أخبرنا مسلم بن إبراهيم قال: حدثنا حرب بن ميمون الأنصاري قال: بينما محمد بن سيرين يغسل النضر بن أنس والحسن شاهد وأنا أعاطيهم فقال لي محمد: حي بنمط، فجئته بنمط أحمر، فقال محمد: يا أبا سعيد هذا زينة قارون، فقال له الحسن: نعم، فقال لي محمد: حي بغيره، قال: فجئته بنمط آخر أخضر فلفه فيه.

قال: أخبرنا سليمان بن حرب قال: حدثنا الأسود، يعني بن شيبان، قال: كان الحسن بن أبي الحسن في جنازة النضر بن أنس وكان فيها الأشعث بن أسلم العجلي، فقال له: يا أبا سعيد إنه يعجبني أن لا أسمع في الجنازة صوتا، قال فقال الحسن: إن للخير لأهلين إن للخير لأهلين، مرتين يقوله، قال: وصلى موسى بن أنس يومئذ في قبر النضر بن أنس صلاة العصر

قال: وكان قبرا واسعا مضروحا فيما يحسب الأسود بن شيبان.

قال: أخبرنا حجاج بن نصير، أخبرنا الأسود بن شيبان قال: رأيت موسى بن أنس يومئذ يصلي في قبر النضر وعليه دراعة حمراء ليس عليها رداء.

 

از کتاب: ترجمه الطبقات الكبرى ، محمد بن سعد كاتب واقدى (م 230)، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران، انتشارات فرهنگ و انديشه، 1374ش.

 

مصدر:

دائرة المعارف شبکه اسلامی

islamwebpedia.com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امیرالمؤمنین عمربن الخطاب رضی الله عنه می فرماید: ( متی استعبدتم الناس و قد ولدتهم امهاتهم احراراً) (از کی مردمان را به بردگی گرفته اید، در حالی که آزادانه از مادر زاده اند)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 14845
دیروز : 5614
بازدید کل: 8805004

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010