Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  به عبدالرحمن بن سمره رضی الله عنه  فرموده است: (یا عَبْدَالرَّحْمنِ بْنَ سَمرَةَ، لا تَسْأَلِ الإِمارَةَ، فَإِنَّک إِنْ أُوتِیتَها عَنْ مسْأَلَةٍ وُکلْتَ إِلَیها، وَإِنْ أُوتِیتَها منْ غَیرِ مسْأَلَةٍ أُعِنْتَ عَلَیها) یعنی: «ای عبدالرحمن! امارت را درخواست مکن؛ زیرا اگر پس از درخواست، به امارت برسی، به آن، واگذار می‌شوی و اگر بدون درخواست، به امارت برسی، بر آن، یاری خواهی شد». [بخاري، شماره‌ي6622)]

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>خلافتها و حكومتهاي اسلامي>ملک اشرف > ورود لشکریان وی به آذربایجان و تصرف قسمتی از آن

شماره مقاله : 10459              تعداد مشاهده : 342             تاریخ افزودن مقاله : 10/5/1390

ورود لشكريان ملك اشرف به آذربايجان و تصرف قسمتى از آن 
در اين سال [ششصد و بيست و چهارم هجرى قمرى‏]، در ماه شعبان، حسام الدين على حاجب، نماينده ملك اشرف در خلاط و فرمانده لشكر خلاط با سربازانى كه اختيار داشت رهسپار آذربايجان گرديد.
سبب لشكركشى او اين بود كه جلال الدين با مردم ستمگرانه رفتار مى‏كرد و سپاهيانش به دارائى مردم چشم طمع مى‏دوختند.
همسر او دختر سلطان طغرل سلجوقى قبلا زن اوزبك بن پهلوان فرمانرواى آذربايجان بود و چنان كه گفتيم بعد جلال الدين خوارزمشاه او را به عقد خويش در آورد.
اين خانم تا هنگامى كه همسر اوزبك بن پهلوان بود، با وجودى كه شوهرش عنوان فرمانروائى را داشت، معذلك رسما در سراسر شهرهاى آذربايجان فرمان مى‏راند و با بودن او نه شوهرش‏ قدرت و نفوذى داشت نه هيچ كس ديگر.
اما جلال الدين خوارزمشاه، همينكه او را گرفت دستش را از كارها كوتاه ساخت و به او اعتنائى نكرد.
او كه ديد جلال الدين وى را از اعمال نفوذ و امر و نهى در امور باز داشته، از قدرتش انديشناك شد و ترسيد.
از اين رو، او و همچنين مردم خوى به حسام الدين على حاجب پيام فرستادند و او را به نزد خويش فرا خواندند تا آن شهرها را به وى تسليم كنند.
حسام الدين نيز به راه افتاد و داخل خاك آذربايجان گرديد و شهر خوى و حصن‏هائى را كه در دست همسر جلال الدين بود و پيرامون خوى قرار داشت و همچنين مرند را گرفت.
مردم شهر نخجوان نيز بدو نامه نگاشتند و پيشش رفتند و آن شهر را تسليمش كردند.
بدين گونه حسام الدين و يارانش با گرفتن آن شهرها نيرومند شدند و اگر به پيشروى‏هاى خويش ادامه مى‏دادند بى‏گمان سراسر آذربايجان را مى‏گرفتند.
ولى آنان به خلاط بازگشتند و همسر جلال الدين، دختر سلطان طغرل، را نيز با خود به خلاط بردند.
به خواست خداى بزرگ، ضمن وقايع سال 625، بزودى باقى اخبارشان را شرح خواهيم داد.
*
متن عربی:
ذكر دخول العساكر الأشرفية إلى أذربيجان وملك بعضها
في هذه السنة [أربع وعشرين وستمائة]، في شعبان، سار الحاجب علي حسام الدين، وهو النائب عن الملك الأشرف بخلاط، والمقدم على عساكرها، إلى بلاد أذربيجان فيمن عنده من العساكر.
وسبب ذلك أن سيرة جلال الدين كانت جائرة، وعساكره طامعة في الرعايا، وكانت زوجته ابنة السلطان طغرل السلجوقي، وهي التي كانت زوجة أوزبك بن البهلوان، صاحب أذربيجان، فتزوجها جلال الدين، كما ذكرناه قبل، وكانت مع أوزبك تحكم في البلاد جميعها، ليس له ولا لغيره معها حكم.
فلما تزوجها جلال الدين أهملها ولم يلتفت إليها، فخافته مع ما حرمته من الحكم والأمر والنهي، فأسلت هي وأهل خوي إلى حسام الدين الحاجب يستدعونه ليسلموا البلاد، فسار ودخل البلاد، بلاد أذربيجان، فملك مدينة خوي وما يجاورها من الحصون التي بيد امرأة جلال الدين، وملك مرند، وكاتبه أهل مدينة نقجوان، فمضى إليهم، فسلموها إليه، وقويت شوكتهم بتلك البلاد، ولو داموا لملكوها جميعها، وإنما عادوا إلى خلاط، واستصحبوا معهم زوجة جلال الدين ابنة السلطان طغرل إلى خلاط، وسنذكر باقي خبرهم سنة خمس وعشرين إن شاء الله تعالى.


از کتاب: کامل تاريخ بزرگ اسلام و ايران، عز الدين على بن اثير (م 630)، ترجمه ابو القاسم حالت و عباس خليلى و على هاشمى حائرى ، تهران، مؤسسه مطبوعاتى علمى، 1371ش.

مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
islamwebpedia.com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امیر المؤمنین عمر بن خطاب رضی الله عنه فرمودند: «اسلام را لغزش علما و جدل‌های منافقین دانا به قرآن و امامان گمراه، نابود می‌سازد». ‏"محض الصواب" (2/717).

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 11953
دیروز : 5614
بازدید کل: 8802112

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010