Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم به حضرت على رضي الله عنه فرمودند: "يا علي‌، لاتتبع‌ النظرة‌ النظرة، فان‌ لك ‌الأولي‌ وليس‌ لك‌ الأخرة"، يعنى: "اي‌ علي‌! نگاه‌ دوم‌، نگاه‌ اول‌ را دنبال‌ نكند زيرا نگاه‌ اول‌ از تو بخشوده‌ است‌ اما نگاه‌ دوم‌ چنين‌ نيست‌".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>خلافتها و حكومتهاي اسلامي>جلال الدین خوارزمشاه > محاصره دو شهر آنی و قرس به دست وی

شماره مقاله : 10453              تعداد مشاهده : 349             تاریخ افزودن مقاله : 9/5/1390

محاصره دو شهر آنى و قرس به دست جلال الدين خوارزمشاه‏
در اين سال [ششصد و بيست و سوم هجرى قمرى]، در ماه رمضان، جلال الدين خوارزمشاه، چنان كه گفتيم، از كرمان به سوى تفليس بازگشت.
از آن جا به شهر آنى رفت كه جزو گرجستان به شمار مى‏رفت.
در شهر آنى ايوانى، فرمانده لشكريان گرجستان، با آن عده از بزرگان گرجى كه پيشش مانده بودند، به سر مى‏برد.
جلال الدين او را محاصره كرد.
گروهى از لشكر خويش را نيز به شهر قرس فرستاد كه آنهم جزو گرجستان بود. آنى و قرس از استوارترين و بلندترين شهرها محسوب مى‏شدند.
جلال الدين هر دو شهر مذكور را محاصره كرد و با ساكنان‏ آنها به جنگ پرداخت.
در برابر هر يك از آنها منجنيق‏هائى بر پا كرد و در جنگ كوشش بسيار به كار برد.
گرجى‏ها نيز در حفظ و نگهدارى و دفاع ازين دو شهر بى‏اندازه كوشيدند زيرا ميترسيدند كه جلال الدين، چنانچه آنى و قرس را بگيرد، با مردمش همان رفتار را بكند كه با ساير همكيشان ايشان در شهر تفليس كرده بود.
جلال الدين تا چند روز از ماه شوال گذشته سرگرم كار جنگ با اين دو شهر بود.
بعد لشكريانى را براى ادامه جنگ در آن دو شهر گماشت و خود به تفليس بازگشت.
از تفليس شتابان روانه ابخاز و شهرهاى ديگر گرجستان كه هنوز گرفته نشده بود گرديد. به كسانى كه در آن نواحى مى‏زيستند حمله برد و يغما كرد و كشت و زنان و فرزندان را اسير و برده ساخت و شهرها را ويران كرد و سوزاند.
لشكريان او نيز آنچه در ابخاز و جاهاى ديگر به دست آوردند به غنيمت بردند.
جلال الدين از آن جا به تفليس بازگشت.
*

متن عربی:

ذكر حصر جلال الدين مدينتي آني وقرس
في هذه السنة [ثلاث وعشرين وستمائة]، في رمضان، عاد جلال الدين من كرمان، كما ذكرناه؛ إلى تفليس، وسار منها إلى مدينة آني، وهي للكرج، وبها إيواني مقدم عساكر الكرج فيمن بقي معه من أعيان الكرج، فحصره وسير طائفة من العسكر إلى مدينة قرس وهي للكرج أيضاً، وكلاهما من أحصن البلاد وأمنعها، فنازلهما وحصرهما، وقاتل من بهما، ونصب عليهما المجانيق، وجد في القتال عليهما، وحفظهما الكرج، وبالغوا في الحفظ والاحتياط لخوفهم منه أن يفعل بهم ما فعل بأشياعهم من قبل بمدينة تفليس، وأقام عليهما إلى أن مضى بعض شوال، ثم ترك العسكر عليهم يحصرونهم وعاد إلى تفليس.
وسار من تفليس مجداً إلى بلاد ابخار وبقايا الكرج، فأوقع بمن فيها، فنهب، وقتل، وسبى، وخرب البلاد وأحرقها، وغنم عساكره ما فيها، وعاد منها إلى تفليس.


از کتاب: کامل تاريخ بزرگ اسلام و ايران، عز الدين على بن اثير (م 630)، ترجمه ابو القاسم حالت و عباس خليلى و على هاشمى حائرى ، تهران، مؤسسه مطبوعاتى علمى، 1371ش.

مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
islamwebpedia.com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قاسم بن محمد رحمه الله می گوید: "غنا باطل است و باطل در آتش است."

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 11378
دیروز : 5614
بازدید کل: 8801537

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010