|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مسائل فقهی>زن > آیا برای گرفتن زن دیگر، اجازه زن قبلی لازم است؟
شماره مقاله : 10432 تعداد مشاهده : 580 تاریخ افزودن مقاله : 6/5/1390
|
چنانچه يك مرد خواستار زن دوم يا سوم و يا چهارم باشد و قادر باشد كه بين آنها در نفقه و مسكن و نزديكى عدل برقرار كند، ميتواند زن بگيرد و اجازه زن اول لازم نيست، زيرا اگر اجازه آنها لازم بود، بعلت غيرتى كه زنان بر شوهرانشان دارند هيچ كسى نميتوانست زن ديگرى بگيرد بجز محدودى از مردم. بنابراين براى گرفتن زن دوم و يا سوم و يا چهارم لازم به دليل و يا اجازه زن قبلى نيست، فقط اگر بتواند بين زنانش عدل برقرار كند ميتواند پيش برود و زن بگيرد، حتى اگر زن قبلى مخالف باشد، و مخالفتش در اينجا معتبر نيست زيرا گرفتن زن ديگر از حق شوهر است و ربطى به زن قبلى ندارد، فقط در صورتي گرفتن زن ديگر جائز نيست كه هنگام عقد ازدواج شرط شده باشد كه زن ديگرى بجز آن زن نگيرد در اينصورت بايد به قرارداد ازدواجش وفا كند، زيرا پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "أحق ما أوفيتم من الشروط، أن توفوا به ما استحللتم به الفروج" (متفق عليه)، يعنى: «سزاوارترين شروطي که بايد به آن وفا کنيد شروط نکاح است». در ضمن لازم به تذكر است كه اگر شوهرنتواند بين زنانش عدل كند گناهكار ميشود و روز قيامت نيمه بدنش مايل است، پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "من كان له إمرأتان فمال الي إحداهما دون الأخري جاء يوم القيامة و شقه مائل" (صحيح – روايت ابن ماجه 1603 و غيره)، يعنى: «اگر كسي دو زن داشته باشد و به يكي از آنها بيش از ديگري توجه كند روز قيامت در حالي ميآيد كه يك طرفش كج است».
والله اعلم وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|