|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>سیره نبوی>پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم > ازدواج با خدیجه
شماره مقاله : 10425 تعداد مشاهده : 549 تاریخ افزودن مقاله : 5/5/1390
|
ازدواج پيغمبر با خديجه پيغمبر بسن بيست و پنج سالگى با خديجه دختر خويلد ازدواج نمود. سن خديجه در آن هنگام چهل سال بود، علت اين ازدواج اين است كه خديجه دختر خويلد بن اسد بن عبد العزى بن قصى يك زن بازرگان، توانگر و صاحب جاه و شرف بود كه مردان را براى تجارت و سوديابى اجير می كرد يا براى آنها نصيبى از سود خود مقرر می نمود. قريش هم بازرگان بودند. چون امانت و شهرت خوب و مكارم اخلاق پيغمبر را شنيد، نزد آن حضرت فرستاد كه با مال و كالاى وى بكشور شام سفر كند و بهره بيشتر و بهتر از سايرين دريافت نمايد. غلام خود را كه ميسره نام داشت با آن حضرت روانه نمود. پيغمبر بهمراهى ميسره سفر كرد و وارد سرزمين شام گرديد زير سايه درختى كه نزديك دير راهب بود رخت افكند. راهب سربلند كرد و از ميسره پرسيد: اين (شخص) كيست؟ ميسره گفت مردى از قريش. راهب گفت: زير سايه اين درخت كسى جز پيغمبر رخت نيفكنده. پيغمبر كالاى خود را (در شام) فروخت و متاع ديگرى خريد و برگشت. ميسره هنگامى كه حرارت آفتاب شدت می كرد دو فرشته می ديد كه بر سر آن حضرت كه بر شتر سوار بود سايه می انداختند. چون بمكه مراجعت فرمود بهره خوبى بدست آورده بود. ميسره هم ببانوى خود سخن راهب و سايه انداختن دو فرشته را گفت: خديجه زنى شريف و خردمند و با تدبير بود كه خداوند خواست اين كرامت نصيب وى شود. نزد پيغمبر فرستاد و خود را پيشنهاد نمود. خديجه از حيث نسب ميان زنان قريش متوسط بود، ولى از حيث دارائى از همه برتر و توانگرتر بود. چون پيغمبر بر آن پيشنهاد آگاه شد با خويشان و اعمام خود مشورت نمود آنگاه باتفاق حمزه بن عبد المطلب و ابو طالب و چند تن ديگر از اعمام خود نزد خويلد (پدر خديجه) بن اسد رفته دختر او را خواستگارى نمودند. پيغمبر با خديجه ازدواج فرمود و او تمام فرزندان پيغمبر را زائيد مگر يك تن كه ابراهيم بود (از كنيز قبطى، ماريه، م) فرزندان آن حضرت بدين ترتيب بودند: زينب و رقيه و ام كلثوم و فاطمه و قاسم كه كنيه پيغمبر باو بوده (ابو القاسم) و عبد الله و طاهر و طيب گفته شده كه عبد الله در عهد اسلام متولد شده همچنين طاهر و طيب اما قاسم و طاهر و طيب در جاهليت (قبل از اسلام) در گذشتند. دختران پيغمبر همه ماندند تا زمان اسلام و همه اسلام آوردند و با پيغمبر مهاجرت كردند (قبل و بعد) و نيز گفته شده كسى كه خديجه را شوهر داد عم او عمرو بن اسد بود و پدر او قبل از تجارت پيغمبر مرده بود. واقدى (مورخ مشهور) گويد: اين روايت صحيح است زيرا او قبل از واقعه فجار در گذشته بود. خانه خديجه در آن زمان همين محلى كه امروز بنام خديجه معروف است بوده و معاوية آنرا خريده مسجد نمود. واسطه بين پيغمبر و خديجه در امر ازدواج و خواستگارى نفيسه دختر منيه خواهر يعلى بن منيه بود كه هنگام فتح مكه اسلام آورد و پيغمبر در آن هنگام او را تشريف و اكرام فرمود. (منيه) با نون ساكن و ياء دو نقطه زير می باشد. *
متن عربی:
ذكر نكاح النبي صلى الله عليه وسلم خديجة ونكح رسول الله، صلى الله عليه وسلم خديجة بنت خويلد وهو ابن خمس وعشرين سنة وخديجة يومئذ ابنة أربعين سنة. وسبب ذلك أن خديجة بنت خويلد بن أسد بن عبد العزى بن قصي كانت امرأة تاجرة ذات شرف ومال تستأجر الرجال في مالها وتضاربهم إياه بشيء تجعله لهم منه، وكانت قريش تجاراً، فلما بلغها عن رسول الله، صلى الله عليه وسلم، صدق الحديث وعظم الأمانة وكرم الأخلاق أرسلت إليه ليخرج في مالها إلى الشام تاجراً وتعطيه أفضل ما كانت تعطي غيره مع غلامها ميسرة. فأجابها وخرج معه ميسرة حتى قدم الشام، فنزل رسول الله صلى الله عليه وسلم في ظل شجرة قريباً من صومعة راهب، فأطلع الراهب رأسه إلى ميسرة فقال: من هذا؟ قال ميسرة: هذا رجل من قريش. فقال الراهب: ما نزل تحت هذه الشجرة إلا نبي. ثم باع رسول الله صلى الله عليه وسلم، واشترى وعاد، فكان ميسرة إذا كانت الهاجرة يرى ملكين يظلانه من الشمس وهو على بعيره. فلما قدم مكة ربحت خديجة ربحاً كثيراً، وحدثها ميسرة عن قول الراهب وما رأى من إظلال الملكين إياه. وكانت خديجة امرأة حازمة عاقلة شريفة مع ما أراده الله من كرامتها، فأرسلت إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم، فعرضت عليه نفسها، وكان أوسط نساء قريش نسباً وأكثرهن مالاً وشرفاً، وكل قومها كان حريصاً على ذلك منها لو يقدر عليه. فلما أرسلت إلى النبي صلى الله عليه وسلم، قال لأعمامه، وخرج ومعه حمزة بن عبد المطلب وأبو طالب وغيرهما من عمومته حتى دخل خويلد بن أسد فخطبها إليه، فتزوجها فولدت له أولاده كلهم، إلا إبراهيم: زينب، ورقية، وأم كلثوم، وفاطمة، والقاسم، وبه كان يكنى، وعبد الله، والطاهر، والطيب. وقيل: إن عبد الله ولد في الإسلام هو والطاهر والطيب، فأما القاسم والطاهر والطيب فهلكوا في الجاهلية، وأما بناته فكلهن أدركن الإسلام فأسلمن وهاجرن معه. وقيل: إن الذي زوجها عمها عمرو بن أسد، وإن أباها مات قبل الفجار. قال الواقدي: وهو الصحيح، لأن أباها توفي قبل الفجار. وكان منزل خديجة يومئذ المنزل الذي يعرف بها اليوم، فيقال: إن معاوية اشتراه وجعله مسجداً يصلى فيه. وكان الرسول بين خديجة وبين النبي، صلى الله عليه وسلم نفيسة بنت منية أخت يعلى بن منية، وأسلمت يوم الفتح، فبرها رسول الله، صلى الله عليه وسلم، وأكرمها. منية بالنون الساكنة، والياء المثناة من تحتها.
از کتاب: کامل تاريخ بزرگ اسلام و ايران، عز الدين على بن اثير (م 630)، ترجمه ابو القاسم حالت و عباس خليلى، تهران، مؤسسه مطبوعاتى علمى، 1371ش. مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی islamwebpedia.com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|