|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>روح > احضار روح
شماره مقاله : 10372 تعداد مشاهده : 465 تاریخ افزودن مقاله : 12/4/1390
|
... کساني که ادعاي [احضار ارواح] مي کنند در حقيقت با اجنه ارتباط دارند نه روح مردگان.. دليل ما هم اينست که: اولا: هيچ دليلي از کتاب و سنت بر اين امر که ارواح مردگان قابل احضار هستند وجود ندارد، بنابراين چون شريعت چنين چيزي را تصديق نکرده ما هم بدون دليل نمي توانيم ادعايي مطرح کنيم که مثلا روح قابل احضار است. دوما: روح هر انساني با مرگش قبض مي شود و روح به دنياي ديگري بنام عالم برزخ منتقل مي شود، و ما در اين دنيا هيچ ارتباطي با دنياي برزخ نداريم و همينطور روح مردگان هم در دنياي برزخ هيچ ارتباطي با دنياي ما ندارند، و کساني که مي گويند اين ارتباط وجود دارد بايد از قرآن و حديث دليل بياورند که ندارند! و اگر ما به مجموعه نصوص شرعي دقت کنيم متوجه يک حقيقت خواهيم شد و آن اينکه روح مردگان در قبر و دنياي برزخ دو حالت بيشتر ندارند: - يا در باغچه اي از باغهاي بهشت هستند. - يا در گودالي از گودالهاي جهنم. و فرمودند: «إِنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا مَاتَ عُرِضَ عَلَيْهِ مَقْعَدُهُ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ إِنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَمِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَإِنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ فَمِنْ أَهْلِ النَّارِ فَيُقَالُ هَذَا مَقْعَدُكَ حَتَّى يَبْعَثَكَ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» بخاري (1379) ، وصحيح مسلم (2866) . «هر وقت، يكي از شما فوت كند، صبح و شام، جايگاهش به او عرضه مي شود. اگر بهشتي باشد جايگاهش در بهشت و اگر دوزخي باشد، جايگاهش در دوزخ، به او نشان داده مي شود. و به او گفته ميشود: اين، جاي توست تا روز قيامت كه خداوند تو را حشر مي نمايد». و در صحيح مسلم از انسس روايت است كه رسول الله صلي الله عليه وسلم مي فرمايند:«لَوْلَا أَنْ لَا تَدَافَنُوا لَدَعَوْتُ اللَّهَ أَنْ يُسْمِعَكُمْ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ» مسلم (2868) . و در هيچ آيه و حديثي ذکر نشده که ارواح توسط انسانهاي زنده قابل احضار به دنيا هستند! بلکه قرآن کريم صراحتا اعلام فرموده که خداوند متعال ارواح را قبض کرده و نزد خود (در دنياي برزخ) نگه مي دارد: «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» (زمر 42). يعني: خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض مىکند، و ارواحى را که نمردهاند نيز به هنگام خواب مىگيرد؛ سپس ارواح کسانى که فرمان مرگشان را صادر کرده نگه مىدارد و ارواح ديگرى را (که بايد زنده بمانند) بازمىگرداند تا سرآمدى معيّن؛در اين امر نشانههاى روشنى است براى کسانى که انديشه مىکنند! پس کساني که اين ادعاهاي مضحک و باطل را مطرح مي کنند يا ديانتي غير اسلام دارند و دينشان با خرافات همگون شده و يا مسلمانان منحرفي هستند که بدون دليل و سند از کتاب و سنت اين ادعاي باطل را تکرار مي کنند.
والله اعلم وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|