Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

انس رضی الله عنه می‌گوید: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: «الظلم ثلاثة: فظلم لا يتركه الله، وظلم يغفر، وظلم لا يغفر، فأما الظلم الذي لا يغفر، فالشرك لا يغفره الله ...».
 «ظلم سه نوع است، ظلمی که خداوند آن را رها نمی‌کند، ظلمی که خداوند آن را می‌بخشد، و ظلمی که خداوند آن را نمی‌بخشد، اما ستمی که بخشیده نمی‌شود شرک است که الله تعالی آن را نمی‌بخشد».

 مسند طیالسى 1/282 حدیث (2109)، ومصنف عبدالرزاق 11/183 حدیث (20276).

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>اشخاص>ادریس علیه السلام

شماره مقاله : 10207              تعداد مشاهده : 500             تاریخ افزودن مقاله : 29/3/1390

وصف حنوخ كه همان ادريس عليه السلام است‏


بعد، حنوخ بن يرد با هدانه- كه اذانه هم خوانده شده- زناشوئى كرد.
او دختر باويل بن محويل بن حنوخ بن قين بن آدم بود.
حنوخ درين هنگام شصت و پنج سال داشت. زنش براى او متوشلخ بن حنوخ را زاد.
حنوخ پس از تولد متوشلخ سيصد سال بزيست و هنگامى كه مى‏خواست از اين جهان برود متوشلخ را براى رسيدگى به كار فرزندان خود و پيروى از فرمان‏هاى خداوند، جانشين خويش ساخت و پيش از مرگ به او خانواده خود سفارش كرد و ايشان را آگاه ساخت از اين كه در آينده نزديك خداوند فرزندان قابيل و كسانى را كه با ايشان درآميزند كيفر خواهد داد.
و خانواده خود را از آميزش با خانواده قابيل منع كرد.
متوشلخ نخستين كسى بود كه اسب سوارى پيشه كرد زيرا او نيز در جهاد راه پدر خود حنوخ، را مى‏پيمود.
بعد، متوشلخ با عربا، دختر عزازيل بن انوشيل بن حنوخ بن قين زناشوئى كرد.
متوشلخ درين هنگام يكصد و سى و هفت سال داشت. زنش براى او لمك بن متوشلخ را آورد. و او پس از تولد فرزندش لمك تا هفتصد سال ديگر زنده ماند. و درين مدت داراى پسران و دخترانى شد.
متوشلخ رويهمرفته نهصد و هفت سال بزيست و هنگامى كه مرگ وى فرا رسيد، پسر خود لمك را جانشين خود ساخت و درگذشت.
لمك قوم خود را پند مى‏داد و از همنشينى با فرزندان قابيل منع مى‏كرد ولى ايشان اندرزهاى او را نمى‏پذيرفتند تا كار به جائى رسيد كه همه كسانى كه در كوه با ايشان مى‏زيستند از كوه پائين رفتند و با فرزندان قابيل درآميختند.
اين هم گفته شده است كه متوشلخ پسر ديگرى داشت كه صابى خوانده مى‏شد و صابئون نام خود را از او گرفته‏اند.

متن عربی:
ذكر خنوخ وهو إدريس عليه السلام
ثم نكح خنوخ بن يرد هدانة، ويقال اذانة، ابنة باوبل بن محويل بن خنوخ بن قين بن آدم، وهو ابن خمس وستين سنة، فولدت له متوشلخ بن خنوخ، فعاش بعدما ولد متوشلخ ثلاثمائة سنة، ثمّ رفع واستخلفه خنوخ على أمر ولده وأمر الله وأوصاه وأهل بيته قبل أن يرفع وأعلمهم أن الله سوف يعذب ولد قابيل ومن خالطهم، ونهاهم عن مخالطتهم، وإنه كان أوّل من ركب الخيل لأنه سلك رسم أبيه خنوخ في الجهاد، ثم نكح متوشلخ عربا ابنة عزازيل بن أنوشيل بن خنوخ بن قين، وهو ابن مائة سنة وسبع وثلاثين سنة، فولدت له لمك بن متوشلخ، فعاش بعدما ولد له لمك سبع مائة سنة، وولد له بنون وبنات، فكان كلُّ ما عاش متوشلخ تسعمائة سنة وسبعاً وعشرين سنة ثم مات وأوصى الى ابنه لمك، فكان لمك يعظ قومه وينهاهم عن مخالطة ولد قابيل، فلم يقبلوا حتى نزل إليهم جميع من كان معهم في الجبل.
وقيل: كان لمتوشلخ ابن آخر غير لمك يقال له صابي، وبه سمي الصابئون.
قلت: محويل بحاء مهملة، وياء معجمة باثنتين من تحت، وقين بقاف، وياء معجمة باثنتين من تحت، ومتوشلخ بفتح الميم، وبالتاء المعجمة باثنتين من فوق، وبالشين المعجمة، وبحاء مهملة، وقيل خاء معجمة.

از کتاب: كامل تاريخ بزرگ اسلام و ايران، عز الدين على بن اثير (م 630)، ترجمه ابو القاسم حالت و عباس خليلى، تهران، مؤسسه مطبوعاتى علمى، 1371ش.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

از ابووائل شقيق بن سلمه روايت است: به علي گفتند: آيا براي خودت جانشيني تعيين نمي‌كني؟ گفت: رسول الله ‏ صلی الله علیه و سلم خليفه تعيين نكرد كه من تعيين كنم، ليكن اگر خداوند برای مردم اراده‌ي خيری کرده باشد، به زودي آنها را پس از من بر بهترين‌شان جمع خواهد كرد، همان طور كه بعد از پيامبر بر بهترينشان جمع كرد.(مستدرک حاکم(3/79)اسنادش صحیح است,ذهبی موافق آن است.)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 14142
دیروز : 5614
بازدید کل: 8804301

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010