Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است كه: "لا تسبوا أصحابي، لا تسبوا أصحابي، فوالذي نفسي بيده لو أن أحدكم أنفق مثل أحد ذهبا ما أدرك مد أحدهم ولا نصيفه" روايت بخاري (3470 ) ومسلم (2540)، يعنى: "ياران من را فحش و ناسزا نگوييد، ياران من را فحش و ناسزا نگوييد، قسم به ذاتى كه جان من در قبضه اوست، اگر يكى از شما باندازه كوه احد طلا انفاق كند (صدقه بدهد) باندازه كف دست آنها و حتى نصفش هم نميرسد".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاريخ>تاریخ ایران>طهمورث بن ویونجهان

شماره مقاله : 10206              تعداد مشاهده : 386             تاریخ افزودن مقاله : 29/3/1390

فرمانروائى طهمورث‏
ايرانيان گمان مى‏برند كه پس از درگذشت اوشهنج (هوشنگ)، طهمورث بن و يونجهان- يعنى بهترين مردم روى زمين- به فرمانروائى رسيد كه پسر حبايداد بن هوشنگ بود.
درباره دودمان او جز اين هم گفته شده است.
ايرانيان، همچنين، گمان مى‏برند كه طهمورث بر اقليم‏هاى هفتگانه فرمانروائى يافت و بر سر خويش افسرى بست.
به گونه ستوده‏اى فرمانروائى كرد و با مردم به مهربانى پرداخت.
شهر شاپور را در استان فارس ساخت و در آن جا فرود آمد و به شهرهاى ديگر نيز رفت.
او بر ابليس چيرگى يافت چندان كه بر پشت او، جست و سوار بر او، دورترين و نزديك‏ترين قسمت‏هاى روى زمين گردش كرد.
و او و پيروان او را هراسان و بيتاب ساخت تا جائى كه همه پراكنده شدند.
طهمورث نخستين كسى بود كه براى تهيه پوشاك و فرش، پشم و موى به كار برد. همچنين نخستين كسى بود كه اسبان و استران و خران را مورد استفاده فرمانروايان قرار داد و فرمود كه سگان را براى نگهدارى گوسفندان و غيره به كار گيرند.
از حيوانات شكارى نيز در نخجير استفاده كرد. همچنين به زبان پارسى سخن گفت و نوشت.
بيوراسب در نخستين سال فرمانروائى او برخاست و مردم را به كيش صابئين فرا خواند.
اين را ابو جعفر طبرى و دانشمندان ديگر گفته‏اند كه:
«طهمورث بر پشت ابليس جست و سوار بر او به گردش پرداخت.» راستى و ناراستى اين سخن بر عهده خود آنهاست و ما تنها آنچه را كه ايشان گفته‏اند باز گفتيم! ابن كلبى گفته است:
نخستين پادشاه روى زمين كه از بابل برخاست طهمورث بود.
او از فرمان خدا پيروى مى‏كرد و روزگار فرمانروائى او تا چهل سال دوام يافت.
نخستين كسى بود كه به پارسى نوشت. مردم در روزگار او بت‏پرستى مى‏كردند. او، همچنين نخستين پادشاهى بود كه در دوره فرمانروائى وى روزه شناخته شد و سبب روزه دارى اين بود كه تنگدستان خوراك كافى نمى‏يافتند. از اين رو مردم روز از خوردن خوددارى كردند و تنها شب به خوردن پرداختند و خوراك روز خود را به گرسنگان دادند.
آنگاه مردم كه در اثر تدبير طهمورث از تنگدستى و گرسنگى رهيده بودند به او معتقد شدند و همانند او به خداى يگانه نزديك گرديدند.
بدين گونه طهمورث آئين خداپرستى را به جهانيان آموخت.


متن عربی:
ذكر ملك طهمورث
 زعمت الفرس أنه ملك بعد موت أوشهنج طهمورث بن ويونجهان، يعني خير أهل الأرض، ابن حبايداد بن أوشهنج، وقيل في نسبه غير ذلك، وزعم الفرس أيضاً أنه ملك الأقاليم السبعة وعقد على رأسه تاجاً، وكان محموداً في ملكه مشفقاً على رعيّته، وأنه ابتنى سابور من فارس ونزلها وتنقل في البلدان، وأنه وثب بإبليس حتى ركبه فطاف عليه في أداني الأرض وأقاصيها، وأفزعه ومردته حتى تفرّقوا، وكان أوهل من اتخذ الصوف والشعر للّبس والفرش، وأول من اتخذ زينة الملوك من الخيل والبغال والحمير، وأمر باتخاذ الكلاب لحفظ المواشي وغيرها، وأخذ الجوارح للصيد، وكتب بالفارسية، وأنّ بيوراسب ظهر في أول سنة من ملكه ودعا إلى ملّة كذا قال أبو جعفر وغيره من العلماء: إنه ركب إبليس وطاف عليه، والعهدة عليهم، وإنما نحن نقلنا ما قالوه.
 قال ابن الكلبي: أول ملوك الأرض من بابل طهمورث، وكان لله مطيعاً، وكان ملكه أربعين سنة، وهو أوّل من كتب بالفارسية، وفي أيامه عبدت الأصنام، وأول ما عرف الصوم في ملكه، وسببه أن قوماً فقراء تعذّر عليهم القوت فأمسكوا نهاراً وأكلوا ليلاً ما يمسك رمقهم، ثم اعتقدوه تقرُّباً الى الله وجاءت الشرائع به.
 
از کتاب: كامل تاريخ بزرگ اسلام و ايران، عز الدين على بن اثير (م 630)، ترجمه ابو القاسم حالت و عباس خليلى، تهران، مؤسسه مطبوعاتى علمى، 1371ش.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام ابو حنيفه رحمه الله فرموده اند: "لا يحل لأحد أن يأخذ بقولنا ما لم يعلم من أين أخذناه" (روايت ابن عابدين در حاشيه كتاب "البحر الرائق " 6/293) يعنى: "حلال نميباشد براى كسى كه قول ما را بگيرد ولى نداند كه آنرا از كجا (و چه منبعى) گرفته ايم"، و در روايتى ديگر ميگويد: "حرام على من لم يعرف دليلي أن يفتي بكلامي" يعنى: "حرام است بر كسى كه دليل مرا نداند و با اقوال من فتوى بدهد".

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 11356
دیروز : 5614
بازدید کل: 8801515

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010