Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

از ابوهريره روايت است که پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمود : "من نفس عن مسلم کربة من کرب الدنيا نفس الله عنه کربة من کرب يوم القيامة، و من يسر علي معسر يسر الله عليه في الدنيا و الآخرة، والله فيعون العبد مادام العبد في عون أخيه" (روايت مسلم 2699/2074/4) «هرکس يک گرفتاري از گرفتاريهاي دنيا را از مسلماني بردارد، خداوند يکي از گرفتاريهاي قيامت را از او برمي‌دارد، و کسي که بر تنگدستي آسان بگيرد، خداوند در دنيا و آخرت بر او آسان مي‌گيرد، و خداوند يار و ياور بنده است تا آن وقت که بنده ياور برادرش باشد».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>اشخاص>عروة بن مسعود رضی الله عنه

شماره مقاله : 10020              تعداد مشاهده : 411             تاریخ افزودن مقاله : 29/2/1390

دعوة عروة بن مسعود رضي الله عنه في ثقيف إسلام عروة ودعوته لقومه إلى الإِسلام وقتلهم إياه شهيدا
أخرج الطبراني عن عروة بن الزبير رضي الله عنه قال: لما أنشأ النَّاس الحج سنة تسعٍ قدم عروة بن مسعود رضي الله عنه على رسول الله صلى الله عليه وسلم مسلماً، فاستأذن رسول الله صلى الله عليه وسلم أن يرجع إلى قومه، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم «إني أخاف أن يقتلوك»، قال لو وجدوني نائماً ما أيقظوني. فأذن له رسول الله صلى الله عليه وسلم فرجع إلى قومه مسلماً، فرجع عشاء فجاء ثقيف يحيُّونه فدعاهم إلى الإِسلام، فاتَّهموه وأغضبه وأسمعوه فقتلوه. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم «مَثَلُ عروة مَثَلُ صاحب ياسين دعا قومه إلى الله فقتلوه» قال الهيثمي بمعناه.

فرح عروة بقتله في سبيل الله ووصيته لقومه
أخرجه ابن سعد عن الواقدي عن عبد الله بن يحيى عن غير واحد من أهل العلم، فذكره مطوَّلاً وفيه: فقدم الطائف عشاء، فدخل منزله، فأتته ثقيف تسلِّم عليه بتحية الجاهلية فأنكرها عليهم وقال: عليكم بتحية أهل الجنَّة: السلام، فآذَوه، ونالوا منه، فحلم عنهم وخرجوا من عنده، فجعلوا أتمرون به، وطلع الفجر فأوفَى على غرفة له، فأذَّن بالصلاة. فخرجت إليه ثقيف من كل ناحية، فرماه رجل من بني مالك يقال له: أوس بن عوف فأصاب أكحَلَه ولم يَرْقَ دمه. فقام غَيْلان بن سلمة، وكنانة بن عبد ياليل، والحكم بن عمرو ووجوه الأخلاف فلبسوا السلاح وحشدوا، وقالوا: نموت عن آخرنا أو نثأر به عشرة من رؤساء بني مالك. فلما رأى عروة بن مسعود ما يصنعون قال: لا تقتتلوا فيَّ قد تصدَّقت بدمي على صاحبه لأصلح بذلك بينكم، فهي كرامة أكرمني الله بها، وشهادة ساقها الله إليَّ، وأشهد أنَّ محمداً رسول الله صلى الله عليه وسلم لقد أخبرني بهذا أنَّكم تقتلوني ثم دعا رهطة فقال: إذا متُّ فادفنوني مع الشهداء الذين قَتلوا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم قبل أن يرتحل عنكم، فمات فدفنوه معهم. وبلغ النبي صلى الله عليه وسلم مقتله فقال: مثل عروة.. فذكره؛ وقد تقدَّمت قصة إسلام ثقيف في ــــ قصصه صلى الله عليه وسلم في الأخلاق والأعمال المفضية إلى هداية الناس (ص 183).


دعوت عروه بن مسعود رضى‏اللَّه عنه در ثقیف   
اسلام آوردن عروه و دعوت نمودن قومش به اسلام، و شهید شدن وى توسط آنها
طبرانى از عروه بن زبیر رضی الله عنه روایت نموده، گفت: هنگامى كه مردم حج را در سال نهم شروع نموده بودند، عروه بن مسعود رضی الله عنه نزد پیامبر خدا  صلی الله علیه و سلم  آمده اسلام آورد، و از پیامبر خدا  صلی الله علیه و سلم  اجازه خواست تا به طرف قومش برگردد. رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمود: «من از این مى‏ترسم كه آنها تو را بكشند». عروه پاسخ داد: اگر آنها مرا خواب بیابند بیدارم نمى‏كنند. پیامبر خدا  صلی الله علیه و سلم  به او اجازه داد، و او در حالى كه مسلمان شده بود به سوى قوم خود برگشت. او شب در آنجا رسید، و قوم ثقیف به دیدن وى آمدند و او آنها را به سوى اسلام دعوت نمود، ولى ثقیفى‏ها او را متهم نموده، خمشگین ساختند و چیزهایى به او گفتند، و در نهایت امر او را به قتل رسانیدند. پیامبر خدا  صلی الله علیه و سلم  درین باره فرمود: «مثال عروه چون مثال صاحب یاسین است، او قومش را به سوى خدا دعوت نمود و آنها او را كشتند».[1] هیثمى (386/9) مى‏گوید: این را طبرانى روایت نموده و از زهرى مانند آن را روایت كرده، هر دوى آنها مرسل اند، و اسنادشان حسن است. و حاكم (616/3) به معناى آن روایت كرده.
 
خوشى و سرور عروه به خاطر كشته شدنش در راه خدا و سفارش او به قومش
این حدیث را ابن سعد (369/5) از واقدى از عبداللَّه بن یحیى از تعدادى از اهل علم روایت نموده، و آن را به شكل طولانى متذكر شده، و در آن آمده: شب به طایف رسید، و وارد منزلش گردید، ثقیفى‏ها نزد وى آمده، و او را به شیوه جاهلیت سلام مى‏دادند، اما او این را از آنها بد دیده گفت: باید به درود اهل جنت تحیت بدهید: السلام. آنها او را آزار دادند، و به او ناسزا و دشنام گفتند، اما او در مقابل شان بردبارى نشان داد، و از نزدش بیرون رفتند، ودرباره وى دست به توطئه زدند، هنگامى كه فجردمید، او بر یكى از غرفه‏هاى خود بلند گردید و براى نماز اذان گفت: ثقیفى‏ها از هر طرف براى وى بیرون رفتند، و مردى از بنى مالك كه به او اوس بن عوف گفته مى‏شد، او را هدف تیر خود قرار داد، و تیر به رگ چهار اندام[2] وى اصابت نمود، كه خون آن توقف نمى‏كرد. در این حالت غیلان بن سلمه، كنانه بن عبدیالیل و حكم بن عمرو با چهره‏هاى شناخته شده و بزرگان احلاف برخاستند، لباس جنگ را بر تن نموده و فرمان بسیج عمومى را صادر كرده گفتند: یا تا آخرین فردمان مى‏میریم یا این كه در انتقام وى ده تن از رؤساى بنى مالك را به قتل مى‏رسانیم. هنگامى كه عروه بن مسعود این عمل آنها را دید فرمود: به خاطر من جنگ نكنید، من خون خود را براى قاتلم براى اصلاح در میان شما بخشیدم، (تا از جنگ در میان تان جلوگیرى كنم)، این كرامتى بود كه خداوند مرا به آن عزت بخشید، و شهادتى بود كه خداوند آن را به سویم سوق داد، و گواهى مى‏دهم كه محمّد رسول خداست. او به من خبر داده بود كه شما مرا مى‏كشید، بعد از آن قوم خود را فراخوانده گفت: چون فوت نمودم مرا با همان شهدایى دفن كنید كه در ركاب رسول خدا قبل از حركتش از اینجا به شهادت رسیدند. بعد وى درگذشت، واو را یك جا با آنها دفن نمودند. وخبر كشته شدن وى براى پیامبر صلی الله علیه و سلم رسید (جناب مبارك فرمود): «مثال عروه...» و حدیث را متذكر شده، و قصّه اسلام آوردن ثقیف در حكایت‏هاى پیامبر خدا  صلی الله علیه و سلم  در اخلاق و اعمال مؤدى به هدایت مردم در صفحات گذشته، گذشت.[3]


[1] ضعیف مرسل. به روایت طبرانی از عروه و همچنین از زهری. هیثمی (9/386) می‌گوید: هر دوی این سندها مرسل و حسن هستند. همچنین حاکم (3/616) چنین می‌گوید.
[2] نام رگى است در ذراع.
[3] بسیار ضعیف. ابن سعد (5/369) آن را از طریق واقدی که متروک است روایت کرده است.


از کتاب: حیات صحابه، مؤلّف علّامه شیخ محمّد یوسف كاندهلوى، مترجم: مجیب الرّحمن (رحیمى)، جلد اول، به همراه تحقیق احادیث کتاب توسط:محمد احمد عیسی (به همراه حکم بر احادیث بر اساس تخریجات علامه آلبانی)
 
مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
IslamWebPedia.Com




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

 از عقبه بن حارث روايت است: پس از وفات پيامبر صلی الله علیه و سلم با ابوبكر صدّيق از نماز عصر بيرون آمديم كه علي نيز با ما بود، در راه كه مي‌رفتيم به حسن بن علي كه با بچه‌ها بازي مي‌كرد، رسيديم، ابوبكر او را به ‌آغوش گرفت و بر گردنش سوار كرد و گفت: «بأبي یشبه النبي – ليس شبيهاً بعلي» پدرم فدايش باد! شبيه پيامبر است نه علي، علي می‌خنديد(مسند احمد، با تحقيق احمد شاكر، إسناد آن صحيح است. 1/170.).

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 16344
دیروز : 5614
بازدید کل: 8806503

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010