Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: "إن رجلا كان فيمن كان قبلكم أتاه الملك ليقبض روحه ، فقيل له : هل عملت من خير؟ قال : ما أعلم ، قيل له : انظر، فقال : ما أعلم شيئا، غير أني كنت أبايع الناس في الدنيا وأجازيهم، فأنظر الموسر، وأتجاوز عن المعسر، فأدخله الله الجنة" (روايت بخاري)
«يكى از كسانى كه قبل از شما زندگى ميكرد، ملك الموت (براى قبض روحش) نزد او آمد و به او گفته شد: آيا تا بحال كار نيكى انجام داده اى؟ او گفت: چيزى در نظرم نيست. به او گفته شد: بياد خود بياور. او گفت: چيزى در نظرم نيست، مگر اينكه با مردم در دنيا تجارت ميكردم (و به آنها قرض ميدادم) و آنها را پاداش ميدادم، بدين جهت كه اشخاص توانگر را مهلت ميدادم و اشخاص تنگدست را ميخشيدم. پس خداوند او را (بخاطر اين عمل او را بخشيد و) بهشتى كرد».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مفاهیم و اصطلاحات فقهی>آب مطلق

شماره مقاله : 1              تعداد مشاهده : 1456             تاریخ افزودن مقاله : 25/4/1388

[در اصطلاح فقه] آبی ‌كه خالص باشد و چيزی به آن آمیخته نباشد، هم خود پاك است و هم پاك‌كننده‌ي چیزهای دیگر است‌. 
و انواع آن بشرح زیر است‌:  
1-آب باران و برف و تگرگ‌‌: این نوع آب پاك و پاك ‌كننده است‌. زیرا خداوند می‌فرماید: (وينزل عليكم من السماء ماء ليطهركم به)[1] [‌خداوند از آسمان آبی برای شما فرو فرستاد تا با آن شما را پاك سازد]‌‌.  
(وأنزلنا من السماء ماء طهورا)[2] [ما از آسمان آبی فرو فرستادیم كه پاك و پاك كننده است‌]‌‌.  
ابوهریره‌ رضي الله عنه گوید:  
پیامبر صلي الله عليه و سلم هر وقت در نماز تكبیرة ‌الاحرام را می‌گفت قبل از قرائت (‌فاتحه‌) اندكی سكوت می‌كرد. گفتم‌: ای پیامبر خدای - پدر و مادرم بفدایت باد - در این مدت سكوت بین تكبیر و قرائت چه می‌گوئی‌؟ فرمود، می‌گویم‌:  
(أقول اللهم باعد بيني وبين خطاياي كما باعدت بين المشرق والمغرب، اللهم نقني من خطاياي كما ينقى الثوب الابيض من الدنس، اللهم اغسلني من خطاياي بالثلج والماء والبرد)[3]
[‌خداوندا باندازه‌ي فاصله بین مشرق و مغرب مرا از گناهانم دور ساز. خداوندا آن چنان‌ كه لباس سفید از چرك شسته و پاكیزه می‌شود، مرا از گناهانم پاكیزه ‌گردان‌. خداوندا مرا از گناهانم بشوی با آب برف و باران و تگرك‌]‌‌. 
2-‌آب دریا‌: ابوهریره‌ رضي الله عنه گوید: مردی از پیامبر صلي الله عليه و سلم سوال‌ كرد و گفت‌: ای رسول خدا، ما به سفر دریا می‌رویم و با خود كمی آب برمی‌داریم‌، اگر با آن وضو بگیريم، تشنه می‌مانیم‌، آیا با آب دریا وضو بگیریم‌؟ پیامبر صلي الله عليه و سلم گفت: (هو الطهور ماؤه، الحل ميتته)[4] [‌آب دریا پاك و پاك‌كننده است و مردار دریا حلال است‌]‌، پنج نفر از اصحاب حدیث این روایت را نقل ‌كرده‌اند. و ترمذی ‌گفته است‌: این حدیث «‌حسن‌» و «‌صحیح‌» است‌، و از محمد پسر اسماعیل بخاری درباره‌ي این حدیث پرسیدم‌، گفت‌: حدیثی است «‌صحیح‌»‌.
٣-‌آب زمزم‌: زیرا علی‌ رضي الله عنه روایت كرده است‌: (أن رسول الله صلى الله عليه وسلم دعا بسجل من ماء زمزم فشرب منه وتوضأ) [‌پیامبر صلي الله عليه و سلم سطلي از آب زمزم خواست‌، و از آن نوشید و وضو گرفت‌]‌‌. بروایت امام احمد.
٤-‌آبی ‌كه بسبب زیاد ماندن یا بسبب محلش یا با آمیختن به چیزی‌ كه غالباً، از آن جدا نیست مانند خزه و علف هرزه و برگ درختان‌، تغییر كرده باشد، باتفاق نظر علماء‌، آب مطلق شامل این نوع آب نیز می‌شود. و این بدان علت است‌ كه بطور كلی آنچه را كه بدان آب ‌گویند، بدون قید دیگری پیش یا بدنبال آن بیاورند، آب مطلق است‌، و در نتیجه پاك و پاك‌كننده است و می‌توان بدان طهارت ‌كرد، خداوند گوید: (فلم تجدوا ماء فتيمموا)[5] [‌... و آب (‌برای غسل یا وضو) نیافتید با خاك پاك ‌تيمم كنید ...]‌‌.

(به نقل از ترجمه فقه السنه)

 

زيرنويس‌ها:

[1] سورة الانفال آية: 11.
[2] سورة الفرقان آية 48.
[3] ‌بغیر از ترمذی همه‌ي اصحاب حدیث این روایت را نقل ‌كرده‌اند. «مؤ‌لف‌»  
[4] ‌پيامبر صلي الله عليه و سلم در جوا‌ب نگفت‌: «‌نعم‌، آری‌»‌، تا حكم با علت آ‌ن همرا‌ه باشد كه پاكی آنست و حكم دیگری را ‌كه از آن سوا‌ل نكرده بود بدان افزو‌د كه عبارت است از حلا‌ل بودن مردار دریا، و ‌این شيوه زيباترین شيوه ‌فتوی ا‌ست‌. «‌مولف‌»  
[5] سورة المائدة بعض الاية 6.

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام احمد بن حنبل رحمه الله فرموده اند: " رأي الأوزاعي ورأي مالك ورأي أبي حنيفة كله رأي وهو عندي سواء وإنما الحجة في الآثار" ( ابن عبد البر در "الجامع" 2/149) يعنى: " رأى اوزاعى و مالك و ابو حنيفه همه اش رأى هست و نزد من همه اش يكسان است، ولى برهان و دليل و حجت بايد از اثر (يعنى حديث پيامبر) باشد".

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 2802
دیروز : 5614
بازدید کل: 8792961

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010