Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  به عبدالرحمن بن سمره رضی الله عنه  فرموده است: (یا عَبْدَالرَّحْمنِ بْنَ سَمرَةَ، لا تَسْأَلِ الإِمارَةَ، فَإِنَّک إِنْ أُوتِیتَها عَنْ مسْأَلَةٍ وُکلْتَ إِلَیها، وَإِنْ أُوتِیتَها منْ غَیرِ مسْأَلَةٍ أُعِنْتَ عَلَیها) یعنی: «ای عبدالرحمن! امارت را درخواست مکن؛ زیرا اگر پس از درخواست، به امارت برسی، به آن، واگذار می‌شوی و اگر بدون درخواست، به امارت برسی، بر آن، یاری خواهی شد». [بخاري، شماره‌ي6622)]

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>سیره نبوی>پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم > دلیل تعدد زوجات پیامبر صلى الله عليه و سلم چیست

شماره مقاله : 989              تعداد مشاهده : 372             تاریخ افزودن مقاله : 16/7/1388

 
دلیل تعدد زوجات پیامبر صلى الله عليه و سلم چیست؟
 
پیامبر (ص) در سن بیست و پنج سالگی با حضرت خدیجه ازدواج کرد در حالیکه سن خدیجه نزدیک به چهل سال و قبلاً دو مرتبة دیگر نیز ازدواج کرده بود با این وصف، حدود بیست و هشت سال تا زمانیکه وفات یافت تنها همسر پیامبر باقی ماند و همچنان در طول زندگیش به یاد و خاطرة او وفادار ماند به اندازه ای که باعث حسادت برخی از همسرانش میشد.
زندگی پیامبر و سیرت و اخلاق معروف او در طول زندگیش،این شبهه را که پیامبر (ص) مرد شهوترانی بوده است، با قاطعیت رد میکند. چگونه ممکن است مردی که پا به سن پنجاه سالگی میگذارد، ناگاه به بردة لذت جنسی تبدیل شود حال آنکه در سن جوانی، موقعیتهای بسیاری را برای لذت و خوشی - اگر میخواست - همچون جوانان همسن و سالش در اختیار داشت. تمام همسران پیامبر جز عائشه بیوه زن بودهاند. و ازدواجش با آنان همگی به هدف شریف انسانی و یا تشریعی بوده است و اصلاً به منظور شهوت و مسائل جنسی نبوده (الاسلام فی مرآة الفکر الغربی ص 310/42)..
بعد از اینکه پنجاه سال بیشتر از عمرش را پشت سر گذاشت، با سوده دختر زعمر، یکی از بیوههای اصحابش ازدواج کرد بدون اینکه از جمال، ثروت و منزلت او با خبر باشد بلکه این وصلت تنها به منظور رعایت و سرپرستی خانوادهای صورت گرفت که در راه دعوت اسلامی، آزار و آوارگی زیادی را تحمل کرده بود و با عائشه و حفصه ازدواج کرد تا تأکیدی باشد بر رابطه نیرومندی که بین او و دو یارش؛ ابوبکر وعمر، وجود داشت.
اما ام سلمه، شوهرش بر اثر زخمی که در جنگ احد برداشت به شهادت رسید. او زن سالخورده بود. وقتی پیامبر خواست با او ازدواج کند به خاطر پیریاش از پیامبر معذرت خواهی کرد اما پیامبر به او دلخوشی داد و با هدف انسانی با او ازدواج نمود.
و اما حضرت رمله، دختر ابوسفیان با شوهرش به حبشه هجرت کرده بود شوهرش نصرانی شده و او را بدون سرپرست رها نموده بود. پیامبر نزد نجاشی فرستاد و رمله را طلبید تا او را از غریبی و سر در گمی نجات دهد و مجبور نشود پیش خانوادهاش در مکه بازگردد بعد از آنکه آن را در راه دینش ترک کرده بود و به امید اینکه ازدواج با او سبب تمایل پدرش - که آن زمان صاحب نفوذ در مکه بود - به دین اسلام شود.
و اما خانم جویریه دختر حارث از اسیران جنگ بنی‌المصطلق بود و پدرش رییس قومش بود پیامبر با ازدواج با او وی را گرامی داشت و او را آزاد نمود و از سایر مسلمین نیز خواست که اسیرانشان را آزاد کنند.
و اما خانم صفیه یهودی دختر رییس طایفة بنی قریظه، پیامبر با او ازدواج کرد، بعد از آنکه به او آزادی انتخاب داد که بین برگشتن به خانوادهاش یا ازدواج با پیامبر یکی را بر گزیند. پس ماندن پیش پیامبر را بر برگشتن به خانوادهاش، ترجیح داد. )
(حقائق الإسلام و أباطیل خصوصه، استاد عبالی العقاد. ص 129)

و اما ازدواج پیامبر (ص) با حضرت زینب دختر حجش - که دختر عمه‌اش بود - به سبب تشریعی (قانونگذاری) صورت گرفت. زینب همسر زید بن حارثه بود که پیامبر او را به فرزندی خود قبول کرده بود و سپس از زید طلاق گرفت. عادت عرب بر این بود که ازدواج با همسر پسر خوانده بعد از جدائی از پسر برای پدری که او را به فرزندی قبول کرده حلال نبود. پیامبر با زینب ازدواج کرد تا این عادت را که هیچ توجیه منطقی نداشت، باطل اعلام نماید. همچنانکه قرآن به این مسأله اشاره میکند :
فلما قضی زیدٌ منها و طراً زوجّناکها لکی لایکونَ علی المؤمنین حرجٌ فی ازدواج أدعیائهم إذا قَضَوا منهن و طراً و کان امرُ الله مفعولاً. ( احزاب/ 37)
زمانی که زید نیاز خود را به پایان برد (طلاقش داد) ما او را به همسری تو در آوردیم تا مشکلی برای مؤمنان در ازدواج با همسران پسر خواندگان خود نباشد بدانگاه که نیاز خود را به آنان به پایان ببرند (طلاقشان دهند) فرمان خدا باید انجام شود.
 
 
 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام احمد بن حنبل رحمه الله فرموده اند: " رأي الأوزاعي ورأي مالك ورأي أبي حنيفة كله رأي وهو عندي سواء وإنما الحجة في الآثار" ( ابن عبد البر در "الجامع" 2/149) يعنى: " رأى اوزاعى و مالك و ابو حنيفه همه اش رأى هست و نزد من همه اش يكسان است، ولى برهان و دليل و حجت بايد از اثر (يعنى حديث پيامبر) باشد".

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 10359
دیروز : 3293
بازدید کل: 8245704

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010