Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: " فِي الْجُمُعَةِ سَاعَةٌ لَا يُوَافِقُهَا عَبْدٌ مُسْلِمٌ قَائِمٌ يُصَلِّي فَسَأَلَ اللَّهَ خَيْرًا إِلَّا أَعْطَاهُ (متفق عليه)، يعنى: " در روز جمعه وقتى هست كه هر مسلمانى كه در آن دعاء كند و از خداوند طلب خير ميكند به او عطا ميكند ".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>اشخاص>ابوبکر صدیق رضی الله عنه > اسلام آوردن ابوبكر صدّیق رضی الله عنه

شماره مقاله : 8842              تعداد مشاهده : 356             تاریخ افزودن مقاله : 21/12/1389

دعوت نمودن افراد و اشخاص، و دعوت نمودن پیامبر صلی الله علیه و سلم ابوبكر صدّیق رضی الله عنه را

حافظ ابوالحسن طرابلسى از عائشه (رضى‏اللَّه عنها) روایت نموده، كه گفت: ابوبكر رضی الله عنه در جستجوى پیامبر صلی الله علیه و سلم بیرون رفت - وى در زمان جاهلیت رفیق پیامبر صلی الله علیه و سلم بود - و با وى ملاقات نموده به وى گفت: اى ابوالقاسم، در مجالس قومت حاضر نمى‏شوى: و آنها تو را به عیب‏گیرى پدران و مادران خود متهم نموده‏اند. رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمود: «من پیامبر خدا هستم، و تو را به سوى خداوند فرا مى‏خوانم، چون از كلام خود فارغ شد ابوبكر رضی الله عنه اسلام آورد، پیامبر صلی الله علیه و سلم در حالى از نزد وى جدا گردید و به راه افتاد كه هیچ كسى میان كوه‏هاى اَخْشَبَین[1] خوشتر از پیامبر صلی الله علیه و سلم به اسلام آوردن ابوبكر رضی الله عنه وجود نداشت. ابوبكر رضی الله عنه نیز حركت نموده، نزد عثمان بن عفان، طلحه بن عبیداللَّه، زبیر بن عوام و سعدبن ابى وقاص رضی الله عنهم رفت، آنها همه به دین اسلام مشرّف شدند. بعد از آن فردا نزد عثمان بن مظعون و ابو عبید بن جراح و عبدالرحمن بن عوف و ابوسلمه بن عبدالاسد و ارقم بن ابى الارقم رضی الله عنهم آمد، و آنها هم درمجموع بر اثر دعوت وى به اسلام مشّرف گردیدند. این چنین در البدایه (29/3) آمده است.
ابن اسحاق متذكّر شده، كه ابوبكر صدّیق رضی الله عنه با پیامبر صلی الله علیه و سلم ملاقات نموده گفت :اى محمد، آیا چیزى كه قریش مى‏گویند، راست است، و توخدایان ما را ترك و عقل‏هاى ما را زایل و پدران‏مان را تكفیر نموده‏اى؟ پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم فرمود: «بلى، من پیامبر خدا و نبى وى هستم، مرا مبعوث نموده است تا رسالت وى را ابلاغ نمایم، تو را به حق به سوى خداوند دعوت مى‏كنم و به خدا سوگند آن حق است. اى ابوبكر تو را بسوى خداوند واحد و لاشریك فرا مى‏خوانم، و غیر از وى كسى را عبادت نكن، و بر طاعت وى ملازمت نما.) و قرآن را بر وى تلاوت نمود، امّا ابوبكر رضی الله عنه نه اقرار نمود و نه انكار. بعد از آن، وى اسلام آورد، و كفر خود را به بت‏ها اعلان داشت، و همه ضدها و شریك‏هاى خداوند (جل جلاله) را كنار گذاشت، و به راست و درستى اسلام اقرار نمود، و ابوبكر رضی الله عنه در حالى برگشت كه مؤمنى صادق و راستكار بود. ابن اسحاق مى‏گوید: محمّد بن عبد الرحمن بن عبداللَّه بن حصین تمیمى برایم حدیث بیان داشت كه پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم گفت: هیچ كس را به اسلام دعوت ننمودم، مگر اینكه نزد وى تردد و توقف و نظرى وجود داشت، به جز ابوبكر رضی الله عنه كه وقتى اسلام را به وى یادآور شدم دیگر انتظار و تردیدى در (پذیرش) آن از خود نشان نداد».[2]
و این قول را كه ابن اسحاق ذكر نموده (فَلَمْ یقِرَّ وَ لَمْ ینْكَر) «نه اقرار نمود ونه انكار»، یك قول منكر است و قابل قبول نیست، چون خود ابن اسحاق و غیر وى متذكّر شده‏اند، كه وى رفیق و همراه پیامبر صلی الله علیه و سلم قبل از بعثت بود، و صدق و امانت، حسن صفات و كرم و اخلاق پیامبر صلی الله علیه و سلم را به درستى مى‏دانست. همه صفت هایى كه پیامبر صلی الله علیه و سلم را حتّى از دروغ گفتن در مقابل خلق باز مى‏داشت، پس وى چگونه بر خداوند (جل جلاله) دروغ مى‏گفت؟ و به همین سبب است به محض این كه پیامبر صلی الله علیه و سلم متذكّر مى‏شود، كه خداوند (جل جلاله) وى را فرستاده است، بدون درنگ و انتظار به تصدیق نمودن وى مبادرت مى‏ورزد، و در صحیح بخارى از ابودرداء رضی الله عنه درحدیثى كه میان ابوبكر و عمر (رضى‏اللَّه عنهما) خصومتى وجود داشت، ثابت شده (كه این قضیه صحّت ندارد) و در آن حدیث آمده: پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم فرموده: «خداوند (جل جلاله) مرا به طرف شما فرستاد، گفتید: دروغ گفتى، ولى ابوبكر گفت: راست گفته است. و با جان ومالش بامن همكارى و مواسات نمود. آیا اكنون هم شما رفیقم را مى‏گذارید (با وى مقاطعه مى‏كنید)؟». این را دو مرتبه تكرار نمود، و بعد از آن ابوبكر رضی الله عنه دیگر اذیت و آزار داده نشد. و این مانند یك نص و دال بر این است كه وى اوّلین كسى مى‏باشد كه اسلام آورده است. این چنین در البدایه (27 -26/3) آمده.


[1] دو كوهيست محيط بر مكه.
[2] ضعیف معضل. بیهقی در «الدلائل» (1/164) ، و ابن الاثیر در «أسد الغابة» (3/206) : هر دو روایت از طریق ابن اسحاق. می‌گوید: محمدبن عبدالرحمن بن عبدالله بن الحصین التمیمی به من حدیث گفت که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود... و حدیث فوق را ذکر کرد. محمد بن عبدالرحمن را ابن حبان  موثق (ثقه) دانسته و بخاری وی را در «التاریخ» معرفی کرده اما درباره‌ی وی نه جرح و نه تعدیلی ذکر نکرده. این محمد از صحابه روایت نکرده است و بلکه از عوف بن الحارث از ام سلمة روایت می‌کند. نگا: سیره‌ی ابن هشام (1/160) چاپ دارابن رجب.

از کتاب: حیات صحابه، مؤلّف علّامه شیخ محمّد یوسف كاندهلوى، مترجم: مجیب الرّحمن (رحیمى)، جلد اول، به همراه تحقیق احادیث کتاب توسط:محمد احمد عیسی (به همراه حکم بر احادیث بر اساس تخریجات علامه آلبانی)
 
مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
IslamWebPedia.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

 کلام امام محمد غزالی رحمه الله: مدار اطاعت و عبادت و اعمال جوارح، تصفیه ی قلب و تزکیه ی آن به خاطر پرتو بخش شدن نور معرفت در آن است. (در محضر غزالی، مؤلف: صالح احمد الشامی، مترجم: جهانگیر ولدبیگی)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 8135
دیروز : 3293
بازدید کل: 8243480

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010