Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فرموده است: [لا ضَرَرَ وَ لا ضِرَارَ]
[ضرر زدن به خود و ديگران جايز نيست.]
مسند احمد (1/313)، ابن ماجه (2341)، با لفظ [لا ضرر و لا إِضرار.]

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>مسائل قرآنی و حدیث>قرآن > خواندن قرآن بر مریض در بستر مرگ

شماره مقاله : 8628              تعداد مشاهده : 481             تاریخ افزودن مقاله : 18/11/1389

خواندن قرآن بر مريض جهت مداواي او را رقيه خواني گويند، و در رقيه معمولا سوره ها و آيات خاصي از قرآن بر مريض خوانده مي شود. بنابراين خواندن قرآن بعنوان رقيه بر مريض جايز است و بدعت نيست.
خداوند متعال مي فرمايد: « وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ» (اسراء 82).
يعني: «و از قرآن‌ فرود مي‌آوريم‌ آنچه‌ را كه‌ شفاست‌» براي‌ دلها از بيماريهاي‌ باطني ‌آنها؛ با زوال‌ جهل‌ و ازبين ‌رفتن‌ شك‌ و شبهه‌ و گمراهي‌ از آنها. به‌ قولي‌: اين‌ شفا شامل‌ امراض‌ ظاهري‌ نيز مي‌شود. چنان‌كه‌ رسول‌ خدا صلي الله عليه وسلم طلب‌ شفا با قرآن‌ را تأييد كردند و در اين‌باره‌ رواياتي‌ صحيح‌ در دست‌ است‌؛ از آن‌ جمله‌ تأييد رسول‌ خداص از دم‌ و دعاي‌ يكي‌ از اصحاب‌ است‌ كه‌ با خواندن‌ سوره‌ فاتحه شخص‌ مارگزيده‌ را درمان‌ كرد. «و» نيز فرود مي‌آوريم‌ از قرآن‌ آنچه‌ را كه ‌«براي‌ مؤمنان‌ رحمت‌ است‌» زيرا قرآن‌ كريم‌ دربرگيرنده‌ علوم‌ سودمندي‌ است‌ كه‌ صلاح‌ دين‌ و دنيا درآنهاست‌ و نيز به‌ سبب‌ آن‌كه‌ در تلاوت‌ قرآن‌ و تدبر خاشعانه‌ در آن‌، پاداشي‌ عظيم‌ و آمرزش‌ و خشنودي‌اي‌ بزرگ‌ از جانب‌ الله وجود داردكه‌ به‌ دخول‌ بهشت‌ و نجات‌ از عذاب‌ دوزخ‌ مي‌انجامد.

رقيه: عبارت است از اوراد و دعاهائي كه مي‌خوانند و مي‌دمند. بعضي از آنها براي بيماريهاي جسمي و داخلي و بخشي براي تأثير روحاني خوانده مي‌شود. بخشي از اين خواندنها جايز و مشروع است و قسمتي ناجايز و شرك است. رسول الله صلي الله عليه وسلم مي‌فرمايد: « اعْرِضُوا عَلَيَّ رُقَاكُمْ، لاَ بَأْسَ بِالرُّقَى، مَا لَمْ تَكُنْ شِرْكاً »«رقيه هاي خود را به من عرضه كنيد، و فرمود: رقيه اشكالي ندارد اگر شرك آميز نباشد» مسلم (2200) و أبوداود (3886). شرك‌آميز آنست كه در آن استمداد و كمك خواستن از غير الله باشد. يا نام شياطين گرفته شود.
بنابراين اگر رقيه (دم) به صورت مذكور باشد به اجماع علما جايز است، اما بايد فرد معتقد باشد كه اين يك سبب است و جز با تقدير الهي تأثيري نخواهد داشت.
اما همانطور که گفتيم بايد آيات خاصي بر مريض خوانده شوند که ماثور هستند. و اين آيات بصورت زير هستند:
سوره ي فاتحه، بقره 1-5، بقره 102، بقره 164-163، بقره 255، بقره 286-285، آل عمران 18-19، اعراف 56-54، اعراف 112-117، يونس 81-82، طه 69، مومنون 115-118، صافات 1-10، احقاف 29-32، رحمن 33-36، حشر 21-24، جن 1-9، سوره ي اخلاص و فلق و ناس.
اما خواندن سوري ياسين بر مريض ثابت نشده است و حديث مذکور ضعيف و غير قابل استناد است.
 

دعاهاى وارده در سنت:
« أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق».
« أعوذ بكلمات الله التامة من كل شيطان وهامة ، ومن كل عين لامة».
« أعوذ بكلمات الله التامة التي لا يجاوزهن بر ولا فاجر من شر ما ينزل من السماء ، ومن شر ما يعرج فيها ، ومن شر ما ذرأ في الأرض ، ومن شر ما يخرج منها ، ومن فتن الليل والنهار ، ومن شر طوارق الليل والنهار إلا طارقاً يطرق بخير يا رحمن ».
« أعوذ بكلمات الله التامة من غضبه وعقابه ، ومن شر عباده ومن شر همزات الشياطين وأن يحضرون ».
« اللهم إني أعوذ بوجهك الكريم ، وكلماتك التامة من شر ما أنت آخذ بناصيته ».
« اللهم أنت تكشف المأثم والمغرم ن ، اللهم إنه لا يهزم جندك ولا يخلف وعدك ، سبحانك وبحمدك ».
« أعوذ بوجه الله العظيم الذي لا شيئ أعظم منه ، وبكلماته التامات التي لا يجاوزهن بر ولا فاجر وبأسماء الله الحسنى ما علمت منها وما لم أعلم من شر ما خلق و ذرأ و برأ ، ومن كل ذي شر لا أطيق شره ، ومن شر كل ذي شر أنت آخذ بناصيته،إن ربي على صراط مستقيم».
« اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت عليك توكلت وأنت رب العرش العظيم ، ما شاء الله كان وما لم يكن ، ولا حول ولا قوة إلا بالله ، أعلم أن الله على كل شيئ قدير ، وأن الله قد أحاط بكل شيئ علماً ، وأحصى كل شيء عدداً ، اللهم إني أعوذ بك منه شر نفسي ، وشر الشيطان وشركه ، ومن شر كل دابة أنت آخذ بناصيتها ، إن ربي على صراط المستقيم ».
« تحصنت بالله الذي لا إله إلا هو وإليه كل شيء ، وتوكلت على الحي الذي لا يموت ، و استدفعت الشر بلا حول ولا قوة إلا بالله».
« حسبي الله ونعم الوكيل ، حسبي الرب من العباد ، حسبي الخالق من المخلوق ، حسبي الرزاق من المرزوق ، حسبي الله ، هو حسبي الذي بيده ملكوت كل شيئ وهو يجير ولا يجار عليه ، حسبي الله وكفى ، سمع الله من دعا ، وليس وراء الله مرمى».
« حسبي الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم».
« بسم الله أرقيك من كل داء يؤذيك ومن شر كل نفس أو عين حاسد الله يشفيك،باسم الله أرقيك».
« أسال الله العظيم رب العرش العظيم أن يشفيك».
 

والله اعلم
وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين
سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

 کلام امام محمد غزالی رحمه الله:  اگر نفس را از انجام برخی مباحات منع نکنی، در انجام محرمات طمع خواهد کرد و جسور خواهد شد. (در محضر غزالی، مؤلف: صالح احمد الشامی، مترجم: جهانگیر ولدبیگی)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 6314
دیروز : 3293
بازدید کل: 8241659

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010