Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "من سره أن يظله الله يوم لا ظل إلا ظله، فَلْيُيَسِّر على معسر أو ليضع عنه" (حديث صحيح)
«هر كس‌ دوست‌ دارد كه‌ خداوند او را در سايه‌ عرش‌ خويش‌ جاي‌ دهد - در روزي ‌كه‌ سايه‌اي‌ جز سايه‌ او نيست‌ پس ‌بايد بر تنگدست‌ آسان ‌بگيرد، يا اصلا وام‌ را بر او ببخشد».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

اسلام معاصر>اشخاص>شیخ عبدالله بن باز رحمه الله

شماره مقاله : 8627              تعداد مشاهده : 380             تاریخ افزودن مقاله : 18/11/1389

فرازي از زندگي شيخ ابن باز رحمه الله

 

تولّد، نشو و علم اندوزي؛ 

جناب شيخ عبدالعزيز بن عبدالله بن عبدالرحمان بن محمد بن عبدالله بن باز – رحمة الله عليه- در دوازدهم ذي حجّه سال 1330 هجري در شهر رياض متولّد شد، در خانواده اي که اکثر مردان آن به علم و دانشوري شهره اند.

 در ابتداي امر جناب شيخ عبدالعزيز بن باز، بينا بوده، امّا در همان اوان كودكي به نوعي از بيماري چشم، مبتلا شد( 1336هـ)که باعث تضعيف چشمشان گشت. سرانجام در اوّل محرّم 1350 هـ.ق براي هميشه بينايي خود را از دست دادند.

 شيخ عبدالعزيز بن باز – الله از او خشنود باد- در سايه تربيت ديني مداوم قرآني و اهميتي که بزرگان خاندان به آن مبذول مي داشتند، نشو و نما يافت و قرآن کريم چون نوري، زندگي وي را روشن گردانيد و از همان ابتدا به حفظ و مدارسه قرآن همّت گماشت، لذا نرسيده به سنّ بلوغ حافظ قرآن گرديد.

 علوم شرعي و ديني را نزد علماي عظام رياض آغاز کرد و به آن استمرار بخشيد تا مقامي شاخص و علمي را فرا چنگ آورد. برخي از استادان وي: 

شيخ محمد بن عبداللطيف آل شيخ، شيخ صالح بن عبدالعزيز آل شيخ، شيخ سعد بن عتيق، شيخ حمد بن فارس، شيخ سعد بن وقاص بخاري- شيخ محمد بن ابراهيم آل شيخ- رحمهم الله ـ .

 

جايگاه ِ تعليمي و تبليغي شيخ ابن باز:

مسير علمي شيخ ابن باز- رحمه الله- و افاضات علمي ايشان حولِ محور چندين اصل مهم است که در هر يک از آن ها امام بود و بر اثر تجربه ها وممارست هايي كه كسب نمود، هرچه بيشتر برابعاد شخصيّتي ايشان افزوده شد.

 در آغاز، به عنوان قاضي اي منطقه خرج شروع به كار نمود( 1357- 1371هـ.ق) و از سال1372 هجري به مدّت يك سال در « معهد علمي» رياض به تدريس اشتغال ورزيد. بعد از آن در سال 1373هـ.ق به دانشکده شريعت رياض منتقل شد تا به تدريس فقه،توحيد و حديث بپردازد. و اين انتقال هفت سال؛ يعني تا 1380 هجري به طول انجاميد.

 در سال 1381هـ.ق. به نائب رئيسي دانشگاه اسلامي مدينه منصوب شد و در اين منصب تا سال هجري1390 باقي ماند و سرانجام، شخصاً رياست دانشگاه را عهده دارگشت(1390ـ 1395). در 14 شوّال 1395هجري،به فرمان پادشاه سعودي، شيخ در مقام وزير به رياست اداره« البحوث العلمية والإفتاء و الدعوة و الإرشاد» درآمد.

 درمحرم سال 1414 هـ. ق. جناب شيخ عبدالعزيز بن باز با حفظ سِمَت، « مفتي عام » کشور عربستان شد و تا وقتي که دارِ فاني را وداع گفت در دو مقامِ مذکور باقي ماند؛ الله  بر او رحم کند و او را در بهشت برين خود جاي دهد!

 علاوه بر موارد فوق، شيخ رياستِ مجالس و هيأت هاي علمي و اسلامي زيادي را عهده دار بود يا در آن عضويت داشت چون:

 - رياست «هيئة کبار العلماء»

 -   رياستِ «المجلس التأسيسي لرابطة العالم الإسلامي»

 -  رياستِ « المجمع الفقه الإسلامي در مکة مکرمه»

 -  عضويت در مجلس اعلاي دانشگاه اسلامي مدينه

 -  عضويت در «هيئة العليا للدعوة الإسلاميّة»

 -  عضويت در مجلس شوراي جهاني جوانان اسلامي

 و عضويت در چند مجلس و هيأت اسلامي.

 همچنين شيخ، رياستِ تعدادي از کنفرانس هاي اسلامي را در کشور عربستان عهده دار بوده اند که راه را براي ارتباط و تبادل نظر با بسياري از مبلّغان و داعيان و علماي مسلمين در اقصي نقاط جهان فراهم مي ساخت.

  

آثار و تأليفات؛

 با وجود اين که ايشان مسئوليت هاي گوناگوني را عهدهدار بودند، امّا هيچگاه جايگاه خود را به عنوان يک دانمشند تأثير گذار و يک مبلّغ اسلامي فراموش نکرد؛ از اين جهت آثار و کتاب هاي زيادي از خود به يادگار گذاشت.

 1- الفوائد الجلية في المباحث الفرضية؛2- تحقيق و تبيين بسياري از مسائل حج و عمره و زيارت؛

 3- التحذير من البدع؛4- دو رساله کوتاه در زکات و نماز 5 - العقيدة الموجزة و ما يضادها؛

 6- وجوب العمل بسنة الرسول 7- الدعوة إلي الله و اخلاق الدعاة 8- وجوب تحکيم شرع الله و نبذ ما خالفه 9- حکم السفور و الحجاب و نکاح الشغار 10- شيخ محمد بن عبدالوهاب دعوته و سيرته 11- سه رساله در نماز 12- حکم الإسلام في مَن طعن في القرآن أو في رسول الله  13- حاشيه بر فتح الباري 14- اقامة البراهين علي حکم من استعان بغير الله او صدق الکهنة و العرافين 15- الجهاد في سبيل الله 16 - الدروس المهمة لعامة الأمة17 - فتاوي تتعلق بأحکام الحج و العمرة و الزيارة 18- وجوب لزوم السنة و الحذر من البدعة. و چندين رساله و فتاواي ديگر.

  

فعاليتهاي تبليغي و اهتمام به دين و امت؛

 شيخ ابن باز، نقش بارزي در عرصه هاي متعددي از تبليغ و اهتمام به امور مسلمين ايفا نمودند؛ از جمله آن ها پشتيباني از مؤسسات و مراکز اسلامي در اقصي نقاط جهان، اهتمام و توجّه زياد به مسائل توحيدي، يکتا پرستي، عقيده و...

 جناب شيخ، اهتمام خاصّي به حفظ و تعليم قرآن داشت براي همين از اجتماعات و تشکّل هاي حفظ قرآن کريم، بسيار حمايت مي کرد و در جهت تشويق آن ها نهايت همکاري و تلاش را ابراز مي داشت و همزمان به امور مسلمين نيز اهتمام تمام داشت و مي کوشيد مشاکل و مسائل آنان را برطرف نمايد. همچنين وي بر جريان ها و مسائل مسلمانان اشراف کامل داشت و از آن ها در گوشه و کنار جهان حمايت مي کرد.

 شيخ با تلاش پيگير خود ازدرس و تعليم گرفته تا گفتگوها و مناظرات مختلف و نوشتن مقالات، توانست نهال مفاهيم اسلامي صحيح را در جان و دل مسلمين بکارد.

 بر همين اساس مي بينيم ايشان در رسانه هاي عمومي براي دعوت، تبليغ و ارشاد، حضوري چشم گير داشت و از وي در مجله «البحوث الإسلاميه» مقالات متنوّع و زيادي به چاپ رسيده است. به خاطر همين تلاش مداوم بود كه مؤسسه« ملک فيصل » در سال 1402هـ.ق؛ به خاطر ارج گذاشتن به خدمات شيخ به اسلام و تلاش مداوم و اثر بخش در اين ميدان، جايزه ويژه« ملک فيصل» را به وي اهدا نمود.

  

وفات: 

سرانجام شيخ ابن باز، در سال 1420 هـ.ق، روز پنجشنبه قبل از طلوع فجر در شهر طائف در منزل شخصي خود دار فاني را وداع گفت؛ جسد وي به مکّه منتقل شد و جمع زيادي از مسلمانان در مسجد الحرام بر وي نماز گذاردند، آن گاه در گورستان «العدل» به خاک سپرده شد.

 «رحمت فراوان الله بر او باد! و خداوند او را در بهشتِ برين خود جاي دهد و امّت اسلام  را از علم و دانش او بهره مند گرداند!».

  

سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت

 IslamPP.Com

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

يكي از نشانه هاي قبول شدن نماز دوري از گناه ميباشد، و بر اين اساس حسن بصري گفته است: "من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنكر لم يزدد من الله الا بعدا"، يعني: "كسي كه نماز او را از فحشاء و منكر باز ندارد، از آن نماز جز دوري از خداوند چيز ديگري نصيبش نميشود". (سایت جامع فتاوی اهل سنت و جماعت/ IslamPP.Com)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 11071
دیروز : 3293
بازدید کل: 8246416

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010