Untitled Document
 
 
 
  2024 Sep 16

----

12/03/1446

----

26 شهريور 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

حديث: عن أبي مَالِكٍ الْحَارِثِ بْنِ عَاصِم الأشْعريِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قال: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: « الطُّهُورُ شَطْرُ الإِيمَان، وَالْحَمْدُ للَّه تَمْلأَ الْميزانَ وسُبْحَانَ الله والحَمْدُ للَّه تَمْلآنِ أَوْ تَمْلأ مَا بَيْنَ السَّموَات وَالأَرْضِ وَالصَّلاَةِ نور، والصَّدَقَةُ بُرْهَان، وَالصَّبْرُ ضِيَاء، والْقُرْآنُ حُجَّةُ لَكَ أَوْ عَلَيْك. كُلُّ النَّاس يَغْدُو، فَبِائِعٌ نَفْسَهُ فمُعْتِقُها، أَوْ مُوبِقُهَا »

(روایت مسلم). 

ترجمه: از ابو مالک حارث بن عاصم الاشعري رضي الله عنه روايت است که رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمود:
"پاکي نصف ايمان است، و الحمد لله ميزان را پر مي کند، و سبحان الله و الحمد لله هردو پر مي کنند و يا پر مي کند بين آسمانها و زمين را، و نماز نور و روشنائي است، و صدقه دليل است، و صبر روشني است، و قرآن دليل است بنفع يا به ضرر تو، هر انسان صبح ميکند، سپس خويشتن را مي فروشد، يکي نفسش را (از عذاب) آزاد مي کند و ديگري نفسش را هلاکش ميکند." 

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>نماز > اوقاتى كه در آن خواندن نماز نهى شده است؟

شماره مقاله : 8488              تعداد مشاهده : 373             تاریخ افزودن مقاله : 24/9/1389

بطور خلاصه اوقاتى كه در آن خواندن نماز نهى شده است عبارتند از:

1- بعد از نماز صبح تا بعد از طلوع آفتاب باندازه سايه يك نيزه، كه تقريبا برابر است با 15 دقيقه بعد از طلوع آفتاب.
2- هنگامى كه آفتاب وسط آسمان باشد تا اينكه شروع به زوال كند، كه وقت كمى است و در حدود 10 دقيقه قبل از أذان ظهر ميباشد.
3- بعد از نماز عصر تا غروب آفتاب
4- وقت خطبه نماز جمعه

دلايل اقوال فوق الذكر بشرح زير ميباشد:

از ابى سعيد خُدرى روايت شده است كه ميگفت از پيامبر خدا صلى الله عليه و سلم شنيده ام كه ميگفت: "نماز خواندن بعد از نماز صبح جائز نيست تا اينكه آفتاب بالا بيايد، و نماز خواندن بعد از نماز عصر جائز نيست تا اينكه آفتاب غروب كند". (صحيح بخارى : 551)

و در روايتى ديگر از عقبه بن عامر جُهَنى آمده است كه ميگفت: "سه وقت بود كه رسول خدا صلى الله عليه و سلم ما را از نماز خواندن و دفن كردن مرده نهى ميفرمودند: زمانيكه آفتاب طلوع ميكد تا اينكه كمى بالا برود، و هنگامى كه آفتاب وسط آسمان ميباشد تا اينكه رو به زوال كند، و هنگامى كه آفتاب شروع به غروب ميكند تا اينكه غروب كند" (صحيح مسلم : 1373).

اما در مورد نهى از نماز هنگام نماز جمعه، از پيامبر صلى الله عليه و سلم وارد شچه است كه فرمودند:"اگر يكى از شما وارد مسجد شد در حاليکه امام خطبه (جمعه) را القاء ميكند پس دو ركعت نماز (تحية مسجد) بصورت كوتاه و مختصر بخواند (يعنى طول ندهد)" ]روايت بخاري (1166) ومسلم (875)[

ولى اين نهى متعلق به نمازهاى سنت و نوافل مطلق ميباشد، اما نمازهايى كه سبب داشته باشند ميتوان آنها را در اين اوقات و يا اوقات ديگر بر پا كرد، مانند قضاى نمازى كه عمد نباشد و فقط از روى فراموشى و يا خواب فوت شده باشد، تحية مسجد، دو ركعت طواف، سنت وضوء، نماز كسوف، نماز جنازه، نماز عيد، و از اين قبيل.

در اين اوقات فقط نماز خواندن نهى شده است، ولى بقيه اذكار مانند قرائت قرآن و غيره، نه تنها نهى نشده، بلكه سنت و مستحب نيز ميباشد، خداوند در قرآن ميفرمايد: "و سبح بحمد ربك بالعشي و الابكار" (غافر : 55) يعنى: "«و همراه‌ با ستايش‌ پروردگارت‌ شامگاهان‌ و بامدادان‌ تسبيح‌گوي»" و همچنين ميفرمايد: "...و سبح بحمد ربك قبل طلوع الشمس و قبل غروبها... (طه :130 ) يعنى: "«و با حمد پروردگار خويش‌ تسبيح‌ گوي‌ قبل‌ از طلوع ‌آفتاب‌ و قبل‌ از غروب‌ آن‌".

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

یحیی بن معاذ (رحمه الله) فرمود: «ألا إن العاقل المصيب من عمل ثلاثا: ترك الدنيا قبل أن تتركه، وبنى قبره قبل أن يدخله، وأرضى ربه قبل أن يلقاه». «خردمند همان شخصی است قبل از اینکه دنیا وی را رها کند وی دنیا را رها کند. و قبل از اینکه در قبر نهاده شود، آنجا را آماده سازد و قبل از اینکه در پیشگاه خداوند حاضر شود، پروردگارش را راضی گرداند». صفة الصفوة، أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن الجوزي.

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 16702
دیروز : 3293
بازدید کل: 8252047

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010